Telegram support Whatsapp support
افسانه های الماس امید

افسانه های الماس امید

جهانگردی فرانسوی به نام جان باتیسته تاورنیر (Jean Baptiste Tavernier)، که به هندوستان سفر کرده بود با برده ای مرموز که ادعا می کرد در میان وسایل شخصی خود سنگی آبی رنگ و جذاب دارد، مواجه شد .

افسانه های الماس امید

الماس امید (Hope Diamond) بزرگترین الماس آبی رنگ در جهان است . این الماس ۵۲/۴۵ قیراطی فولادین و آبی رنگ، سالها پیش به صورت کریستالی خام به وزن ۱۱۲ قیراط در کشور هندوستان پیدا شد .

در نگاه اول به نظر می رسید سنگ یک یاقوت کبود بزرگ باشد اما تاورنیر با تجربه، خیلی زود دریافت که سنگ یک الماس است .

بنابر افسانه ای سنگ از چشم یک بت در معبدی واقع در رودخانه کلرون هندوستان خارج شده بود . اولین مطلبی که به ذهن می رسد این است که چشم باید جفت باشد، اما سرنوشت چشم دیگر هرگز روشن نشد . این اولین بار است که تاریخچه الماسی مشهور به سمبلی مذهبی ربط داده می شود .

تاورنیر سنگ را خریداری و به پاریس، جایی که بعدا به لویی چهاردهم (Louis XIV)، فروخته شد، منتقل کرد .

در آنجا به صورت یک سنگ مثلث گلابی شکل به وزن ۵/۶۷ قیراط تراشیده شد و سپس به نام آبی فرانسوی یا آبی تاورنیر معروف شد .

افسانه های زیادی در مورد نگون بختی صاحب الماس امید (Hope Diamond) بر سر زبان هاست .

لویی چهاردهم الماس را به مادام دی مونوتسپان (Madame de Montespan)، داد اما او به زودی از دربار رانده شد . مدتی بعد جشنی بزرگ به افتخار شاه ترتیب داده شد و نیکولاس فرکوست (Nicolas Fouquet)، مدیر امور مالی، برنامه ای مفصل برگزار کرد . به این امید که دربار را تحت تاثیر قرار دهد . چه اهمیتی داشت که فرانسه در آستانه انقلاب شرایطی متزلزل داشت و وضعیت اقتصادی ملت اصلا خوب نبود .

لویی چهاردهم الماس را به نیکلاس قرض داد اما بعد از مهمانی هر دوی آنها به اتهام اختلاس بازدشت شدند و الماس پس گرفته شد . نیکلاس به قلعه ای تبعید شد که بعدها در همانجا از دنیا رفت . لویی چهاردهم، هم مدت کوتاهی بعد از آن به استراحتگاه خود برده شد . در حالیکه فقط چند نوکر جنازه او را تشییع می کردند .

صاحبان بعدی الماس در دربار فرانسه شاهزاده لمبالی و ملکه ماری آنتوانت بوده اند که هر دو در جریان انقلاب فرانسه توسط گیوتین گردن زده شده اند .

الماس ناپدید شد و برای چندین سال هیچ خبری از آن شنیده نمی شد اما در سال ۱۸۳۰، یک الماس بزرگ آبی با شکلی متفاوت به وزن تنها ۵۰/۴۴ قیراط که در بازار انگلستان ظاهر شده بود توسط فردی به نام هانری توماس هوپ (Henry Thomas Hope)، یک بانکدار انگلیسی خریداری شد .

افسانه های الماس امید

در سال ۱۸۵۱ الماس در یک نمایشگاه در لندن به معرض نمایش درآمد، در حالیکه به مبلغ یک میلیون دلار بیمه شده بود که برای آن دوران مبلغی نامعقول بود .

با این حال هنوز هم الماس، بزرگترین نمونه در نوع خود بود . بعدها الماس توسط یکی از نوادگان وی به نام لرد فرانسیس پلهام کلینتون هوپ (Lord Francis Pelham Clinton Hope)، به ارث رسید . همسر او که یک هنرپیشه برجسته امریکایی در آغاز قرن بیستم بود با یک مرد دیگر فرار کرد و در بوستون در فلاکت و بدبختی و عملا فراموش شده از دنیا رفت .

در سال ۱۹۱۳ لرد هوپ ورشکسته شد و دوباره الماس ناپدید شد و تنها زمانی کشف شد که به عنوان یک تکه جواهر بی ارزش در میان لوازم صحنه نمایش فروخته شد .

صاحب بعدی آن عبدالحمید دوم (Abdul Hamid II)، سلطان ترکیه بود . خلیفه اسرائیل (شاهزاده وفادار مالک جهان) و یکسری نامهای دیگر به او نسبت داده می شد اما مردمش او را عبدالملعون می نامیدند و قوانین ظالمانه او را دست کم نمی گرفتند . او به زور ۴۵۰ هزار دلار از مردم گرفت و آن را به یک سندیکای فروش مجاز الماس پرداخت و آن را به سوبایا یکی از چهار زن عقدی و ۲۳۳ ساکن حرمش هدیه کرد .

او از الماس به خوبی مراقبت کرد اما نه به اندازه کافی . وی در کاخ بر علیه شاه شروع به توطئه کرد که شاه خبردار شد و او را اعدام کرد .

یک روز خانم اوالین والش مک لین (Evalyn Walsh McLean)، که در مراسمی در دربار ترکیه شرکت کرده بود، الماس آبی مشهور را دید و آرزو کرد که مالک آن باشد .

سالها گذشت و بالاخره عبدل دریافت که ملتش یک سری حقوقی دارند و فشاری که سیاست مداران بر وی می آورند باعث شد که الماس را به پاریس منتقل کرده و در معرض فروش قرار دهند . در همین ضمن حکومت او سرنگون شد و او حتی یک پنی برای جواهر دریافت نکرد و مبلغ مذکور توسط جانشینان وی در دولت ضبط شد .

خانم مک لین در ژانویه سال ۱۹۱۱ جواهر را خرید و اغلب از آن در جلسات حذبی مشهور خود در واشنگتن استفاده می کرد . در سال ۱۹۴۹ دو سال پس از مرگ وی هری وینستون (Harry Winston، مجموعه جواهرات او را که شامل نه تنها الماس امید (Hope Diamond) بلکه الماس ستاره شرق (Star of the East Diamond)، نیز بود خرید .

او بعدها آن را تقدیم به ملت خود کرده و در حال حاضر در واشنگتن دی سی در معرض نمایش است .

در جهان تعداد زیادی جواهر با سابقه ای خاص خودشان است اما با در نظر گرفتن تمامی استانداردهای مقایسه بین شهرت یا بدنامی هیچ جواهر دیگری چنین تصویری را به اندازه الماس امید و لقب درخورش آبی فرانسه نشان نمی دهد . حقیقتا الماس امید، در دربار جواهرات ملکه آنهاست .

منبع : کیمیا استون

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

محصولات مرتبط در فروشگاه