Telegram support Whatsapp support

اصول تراش فست

در این مقاله قصد داریم تا به اصول و قواعد تراش فست که هر تراشکار موظف است در تراش مهندسی به آن عمل کند، اشاره نماییم.

زاویه تراش

اولین نکته، آشنایی با زاویه تراش دسته فست است. زاویه تراش شما روی یک نقاله (زاویه یاب) و یا از روی یک صفحه نمایش دیجیتال، خوانده می شود. چگونگی تنظیم زاویه با دستگاه های مختلف، کمی متفاوت است. گاهی اوقات این تفاوت، در شل کردن پیچ ضامن، تنظیم زاویه و سپس دوباره سفت کردن آن است. این کار در دستگاه های دیگر شامل چرخش یک دسته، تا زمانی که به زاویه مناسب برسید، می باشد.

شاخص چرخ دنده ها

شاخص چرخ دنده، چرخش گوهر را کنترل می کند. این شاخص ها در اندازه های مختلف موجودند، اما ۶۴ و ۹۶ متداول ترین آنها است. برای تنظیم شاخص، گیره ای بر روی چرخ دنده وجود دارد، آن گیره را گرفته و چرخ دنده را روی شکافی که به درستی شماره گذاری شده می چرخانید، سپس گیره را رها کرده تا به موقعیت نگهدارنده اش برگردد.

کنترل عمق

این کار در واقع یک “تنظیم ارتفاع” نامیده و به منظور تعیین عمق تراش هر فست استفاده می شود. با وجود این که تفاوت هایی در چگونگی انجام این کار روی دستگاه های مختلف وجود دارد، اما اصول کار یکسان هستند.

چیتر (Cheater)

با توجه به تغییرات ظریفی که در تجهیزات شما بوجود می آید، گاهی اوقات فستی خواهید داشت که روی سطح پولیش، صاف نمی ماند. یک کنترل “چیتر” تنظیمات چپ، راست و ظریف را انجام می دهد.  اینها کمتر از یک عدد شاخص کامل هستند.

روغن کاری یا نرم سازی (Lubrication)

آب، (اغلب با مواد افزودنی،) به عنوان یک روان کننده استفاده می شود. هر دستگاه دارای روشی برای مرطوب کردن صفحه (چرخ گردان) های تراش است. شایع ترین آنها یک مخزن قطره ای ساده می باشد. به سادگی، شیر را تا جایی که چند قطره در هر ثانیه بچکد، باز کنید. فقط به اندازه ای آب نیاز دارید که همه چیز مرطوب بماند.

کنترل سرعت

هر دستگاه روشی برای کنترل سرعت صفحات دارد. بسیاری از دستگاه ها نیز اجازه می دهند تا جهت چرخش را معکوس نمایید. به عنوان یک قاعده، برای تراش زبر از سرعت های بالاتر استفاده کنید و سرعت پائین تر را هنگام پولیش بکار ببرید.

صفحه (چرخ گردان)

صفحه ها، دیسک هایی با مواد ساینده روی سطح خود، می باشند. آنها معمولا فلزی هستند که با الماس درست شده، اما از سایر مواد و ساینده ها نیز استفاده می شوند. آنها روی یک سطح گردان قرار می گیرند و در مواقع نیاز، تعویض می شوند. عمل تراش و پولیش، طی چند مرحله صورت می گیرد. به این معنا که در ابتدا صفحه ای با زبری زیاد به کار برده و در هر مرحله زبری دیسک ها را کم کرده و در نهایت به منظور اتمام کار، از یک صفحه پولیش بر روی دستگاه استفاده می کنیم.

منبع مقاله: gemsociety

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهارده =

محصولات مرتبط در فروشگاه