Telegram support Whatsapp support
تراش سنگ ها قیمتی
تراش سنگ ها قیمتی

انواع تراش سنگ های قیمتی

آشنایی با انواع تراش سنگ های قیمتی و گران بها

از بین گوهرها و سنگ های گران بها که در موزه ها، گوهر فروشی ها و نزد افراد وجود دارند، کمتر گوهری را می توان یافت که بر روی آن کار نشده باشد .

به طور کلی از میان انواع سنگ ها و کانی های گران بها فقط چند سنگ و کانی محدود وجود دارند که در شکل نخستین خود بدون تراش می توانند زیبایی و جذابیت خود را نشان دهند، وگرنه به طور کلی همه سنگ ها و کانی های گران بها باید تراش داده شوند تا قابلیت خود را نشان دهند .

انواع تراش سنگ های قیمتی

البته در این مقاله صحبت روی کانی های گران بها که به طور خود شکل در طبیعت یافت می شوند، نیست . پاره ای از سنگ های نیمه قیمتی، گاه براثر تراش و هنر معماران دستی گوهرها آن چنان جذابیت و زیبایی پیدا می کنند که باور آنها از سنگ نخستین مشکل می نمایانند . شکل و اندازه طبیعی و ناخالصی هایی که همراه سنگ ها و کانی های گران بها وجود دارد و چگونگی استخراج آنها ممکن است نمود واقعی و ارزش ذاتی و زیبایی طبیعی آنها را مخفی نگه دارد .

تراش سنگ ها قیمتی
تراش سنگ ها قیمتی

انواع تراش سنگ های قیمتی به چند صورت انجام می پذیرد :

۱ : تراش گنبدی

تراشی به صورت نیم کره که با قاعده های دایره و یا بیضی انجام می شود و بیشترین کاربرد را جهت انگشتری دارد و در این طرح بیشترین مصرف را در ایران سنگ های عقیق و فیروزه دارا می باشند .

تراش گنبدی
تراش گنبدی

۲ : تراش تخت

تراشی که به صورت مسطح با ضخامتی بین ۱تا۳ میلیمتر در شکل های مختلف دایره و بیضی و انواع چند ضلعی مثل مربع و مستطیل و … انجام می شود و کاربرد آن در انواع زیورآلات و بیشترین مصرف آن از سنگ انیکس یا عقیق سیاه می باشد .

تراش تخت
تراش تخت

۳ : تراش فست

تراشی که اصطلاحا در ایران به آن پخ زنی گویند و مربوط به سنگ های برلیان، مارکیز، فلامک، باگت، اوال و … می باشد و با مثلث های زیبا و درخشنده ای که در این طرح ها بر روی سنگ ها ایجاد می شود بیننده را به یاد هنر آینه کاری می اندازد .

تراش فست
تراش فانتزی

۴ : تراش فانتزی

تراشی ست برگرفته از طرح هایی آشنای عموم مانند خورشید، ماه، اشک، قلب، ستاره و … که به شکل های سلیقه ای و دفرمه هر هنرمند تراشنده انجام می شود و بیشترین مصرف آن به صورت گردنبند و گاه گوشواره مورد استفاده علاقه مندان قرار می گیرد و برای اینگونه طرح ها از همه گونه سنگ ها با رنگ هایی هماهنگ با موضوع تراش استفاده می شود .

تراش فانتزی
تراش فانتزی

۵ : تراش هنری

شامل طرح های پیچیده و پرکار که شامل گل ها و تندیس ها ست و هنر تراشنده با اقتباس از طبیعت و یا طراحی نوین خود به شیوه های ابداعی در به کارگیری ابزار آلات در فرم های تراش آثار خود به وجود می آورد و همه گونه سنگ های قیمتی نسبت به نیاز سوژه هنرمند تراشنده مورد استفاده قرار می گیرد .

تراش هنری
تراش هنری

یک هنرمند ماهرو با تجربه که دارای ذوق هنری در تراش سنگ های قیمتی ست می تواند با به کار بردن ذوق و هنری ک دارد چنان تراشی به سنگ ها بدهد که چشمان هر آدمی در حیرت مانند .

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (3 امتیاز, میانگین: 4٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هشت =

محصولات مرتبط در فروشگاه