Telegram support Whatsapp support

بانوی هنرمند سنگ‌تراش

بانوی هنرمند با 67 سال سن سنگ می تراشد…

7

با آنکه 67 سالش است، هنوز هم سنگ می‌تراشد. تقریبا به تمام نقاط ایران سفر کرده و سنگ‌ها را از معادن جمع می‌کند، سختی سنگ را با لطافت زنانگی‌اش تراش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا، «فهیمه پراور» از هنرمندان صنایع دستی تاکنون دو کتاب درباره سنگ‌ها نوشته است. او کارش را در سال 80 شروع کرده و آن موقع برای آموزش تراش یک نگین کوچک 400 هزار تومان پرداخته و بعد از آن تقریبا خودش در این زمینه پیشرفت کرده است. می‌گوید: به عبارتی این کار را خدا یادم داد و تراش به روی هر سنگی را انجام داد‌ه‌ام جز الماس.

3

معتقد است از سنگ‌ها انرژی زیادی می‌گیرد و در اینکه سنگ‌ها انرژی دارند شکی نیست. همان‌طور که داروها فرمول شیمیایی دارند، سنگ‌ها هم فرمول شیمیایی دارند و بسیاری از مردم به این موضوع اعتقاد دارند. قبل از گوهرتراشی، گوهر شناسی تجربی را به همراه تراش 10 مدل سنگ با مبلغ 700 هزار تومان به شاگردانش آموزش می‌دهد.

این هنرمند که در انباری خانه‌اش کارگاهی راه انداخته و حدود 200 کیلو سنگ خام دارد، بیان می‌کند: به خاطر نبود امنیت مجبور می‌شوم هر بار سنگ‌ها را با خودم به خانه و دوباره به کارگاه بیاورم و درصددم که کارگاه‌ام را گسترش دهم.

5
2
1

او اظهار می‌کند: سنگ‌ها درجه سختی متفاوتی دارند و الماس بالاترین درجه را دارد، اما من معمولا میانگین سنگ‌های سخت را استفاده می‌کنم.

«پراور» که مدتی در تلویزیون برنامه زنده اجرا می‌کرده، می‌گوید: کسانی که برنامه من را تماشا می‌کردند، تماس می‌گرفتند که مقداری سنگ پیدا کرده‌ایم و من هم به این واسطه تمام ایران را گشتم و از هر گوشه ایران یک تکه سنگ دارم. مثلا سنگ یشم صابونی در زاهدان فراوان است یا در کرمان سنگ‌های فراوانی وجود دارد.”گارنت سبز دمانتویید” به ایران تعلق دارد و ملقب به الماس سبز دنیا است که من در بیابان‌های جیرفت این سنگ را پیدا کردم. سنگ” کریزوکولا” شبیه فیروزه است و در کنار معادن فیروزه تشکیل می‌شود و برای آنکه این سنگ را در بازار با قیمت بالا بفروشند، به آن فیروزه شورگشت می‌گویند.

این هنرمند درباره عرضه کارهایش بیان می‌کند: کارهایم در جایی عرضه نمی‌کنم، چون کاری را که از من 300 هزار تومان می‌خرند با دوبرابر قیمت می‌فروشند. برخی از مشتریان هم در نمایشگاه‌هایی که شرکت کرد‌ه‌ام، با من آشنا شدند و برای خرید به کارگاه‌ام می‌آیند.

او با بیان اینکه پر طرفدارترین سنگ‌ها در ایران فیروزه و عقیق هستند، اظهار می کند: دو سال پیش با حضور در نمایشگاه‌های متفاوت حدود دو کیلو سنگ از کلوخ‌های فیروزه‌ای داشتم که با آن فقط نگین تراش دادم و حالا 400گرم از آن باقیمانده است.

4

بانوی هنرمند سنگ‌تراش پیش‌بندش را می‌بندد تا بخشی از برش سنگ را به خبرنگارانی که به همراه معاون صنایع دستی استان تهران برای تبریک روز زن به کارگاه‌اش رفتند، نشان دهد. عینکش را به چشمانش می‌زند، حتی بند عینکش هم از سنگ‌هایی است که خودش تراش داده. دستکش‌هایش را دست می‌کند تا مبادا فرمول شیمیایی که در سنگ‌ وجود دارد موجب حساسیت دست شود و سپس با بیان اینکه ” تراش کامل یک سنگ حدود سه ربع زمان می‌برد و گوهر تراشی از زمان ابن سینا و رازی انجام می‌شده است.” کارش را شروع می‌کند.

6

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + ده =

محصولات مرتبط در فروشگاه