Telegram support Whatsapp support

بهبود دهی سنگ های قیمتی – انتشار

بهبود دهی سنگ های قیمتی – انتشار

انتشار عناصر خاص در ساختار اتمی سنگ قیمتی، در طی فرآیند بهبود سازی گرمادهی، با هدف تغییر یا  تقویت رنگ سنگ قیمتی.

 gem-hunting-2-informer-lg-oct-11

گوهرها

کروندوم (یاقوت کبود و یاقوت قرمز): این تجربه در دهه ۱۹۸۰ با تمرکز به نفوذ در تیتانویم و کرومیوم (که عاملی در رنگ گروه سنگ کروندوم است) صورت گرفت. این عملیات در آن زمان با موفقیت کمی انجام شد. در سال ۲۰۰۳ یک یاقوت کبود با رنگی بسیار زیبا و قوی در بازار یافت شد که گمان انجام عملیات بهبود سازی انتشار در این سنگ وجود داشت. پس از انجام آزمایشات، روشن شد که در این سنگ عملیات انتشار به کار رفته ولی با موادی متفاوت و جدید: برلیوم. برلیوم اتمی به مراتب کوچکتر از تیتانویم یا کرومیوم در سنگ یاقوت کبود است که توانایی انتشار مواد در سراسر یاقت کبود حتی در اندازه بزرگ این سنگ قیمتی را دارد و رنگ آنها را به صورت موفقیت آمیزی تغییر دهد. اندکی پس از آن کشف شد که رنگ یاقوت سرخ نیز می تواند با استفاده از این روش بهبود سازی تقویت شود.

latticediffusion1

در تصویر بالا فرآیند بهبود سازی یاقوت نمایش داده شده است. در گروه اول از سمت چپ یاقوت های کبودی را مشاهده می کنید که هیچگونه عملیات بهبود سازی بر روی آنها انجام نشده است. در گروه دوم یاقوت هایی حضور دارند که عملیات انتشار در آنها صورت گرفته ولی هنوز پولیش نشده اند. در گروه سوم یاقوت هایی هستند که پولیش شده ولی پس از پولیش نیز نیاز به انجام مجدد عملیات انتشار دارند. در نهایت در گروه چهارم یاقوت هایی را مشاهده می کنید که عملیات بهبود سازی انتشار و سپس پولیش با موفقیت بر روی آنها اجرا شده است.

فلدسپار: انواع گوناگونی از گروه کانی فلدسپار به ویژه آندسین و لابرادوریت عنصر مس در آنها نفوذ پیدا کرده و به این روش بهبود سازی شده و رنگ آنها به کلی دگرگون شده است.

latticediffusion2

در سمت چپ تصویر، سنگ های تراش نخوده و بهبود سازی نشده گروه کانی فلدسپار را مشاهده می کنید و در سمت راست این تصویر تعدادی سنگ تراش خورده فلدسپار که بهبود سازی شده را به نمایش گذاشته است.

دیگر سنگ های قیمتی: گزارشاتی در دست است که توسط روش بهبود سازی انتشار می توان در رنگ سنگ های تورمالین و تساووریت (گونه ای از گارنت ها) نیز تغییر ایجاد کرد، اما این ادعا هنوز ثابت نشده است.

عامل دوام:

این روش بهبود سازی به طور کلی با دوام است.

روش تشخیص:

به طور کلی تشخیص اینکه سنگی در آن از عملیات بهبود سازی انتشار به کار رفته است یا خیر، بسیار مشکل می باشد. تنها این تشخیص را می توان در آزمایشگاه های پیشرفته سنگ شناسی انجام داد.

شرایط نگهداری:

شرایط ویژه ای برای نگهداری سنگ هایی که توسط روش انتشار بهبود سازی شده اند، وجود ندارد.

منبع: ارگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

محصولات مرتبط در فروشگاه