Telegram support Whatsapp support

بومی‌سازی یک کاتالیست‌ گرانقیمت تحت تحریم توسط محققان صنعت نفت ایران

محققان پژوهشگاه صنعت نفت موفق به بومی‌سازی یک کاتالیست گرانقیمت تحت تحریم شدند که در صنعت نفت و پتروشیمی کاربرد مؤثری دارد.

bomi

معصومه آقابابایی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا در این باره گفت: کاتالیست تولید شده در فرآیند مهم ریفرمینگ در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به کار برده می‌شود.

وی با تأکید بر این که این کاتالیست از جمله اقلام تحریمی است، اظهار داشت: کاتالیست بومی‌سازی شده بر پایه پلاتین است که علاوه بر تحریم بودن آن جزء کاتالیست‌های گران قیمت است؛ از این رو در پژوهشگاه صنعت نفت اقدام به بومی سازی آن کردیم.

بابایی به اقدامات انجام شده در زمینه تجاری‌سازی کاتالیست پلاتینی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس سفارش یکی از واحدهای پتروشیمی اقدام به تولید انبوه این کاتالیست کردیم که اولین محموله آن به پتروشیمی بندر امام ارسال شد و به زودی در اختیار سایر واحدها قرار خواهد گرفت.

وی به توضیحی درباره کاربردهای کاتالیست تولید شده پرداخت و یادآور شد: در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست برای بالا بردن عدد اکتان بنزین استفاده می‌شود و این کاتالیست در واحدهای پتروشیمی برای تولید آروماتیک کاربرد دارد.

بابایی اضافه کرد: میزان مصرف سالانه کشور این کاتالیست 150 تن است که با توجه به توسعه واحدهای پالایشگاهی در کشور این میزان مصرف در سال‌های آتی بیشتر خواهد شد.

منبع:ایسنا

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هجده =

محصولات مرتبط در فروشگاه