Telegram support Whatsapp support

تراش سنگ ها

تراش سنگ ها

۳۲

سنگ های قیمتی فست .شده، کیفیت های ذاتی یک ماده معدنی مانند رنگ .(یا فقدان آن)، وضوح، آتش (شعله .وری) و درخشندگی را از خود نشان می دهند .که در غیر این صورت ممکن است از نظر پنهان .بمانند. مهارت گوهر تراش در این بخش بسیار مهم .است و انواع گوناگونی از تراشهای مختلف ابداع شده اند .تا طیف گسترده ای از سنگ های قیمتی را در .بهترین حالتشان نشان دهند. اولین تراش، کابوشن (.cabochon) بود – یک گنبد صیقلی ساده. این .تراش امروزه به طور گسترده ای برای سنگهای شفاف یا .مات که برای تاثیرگذاری شان، به رنگ یا اثر .سطح متکی هستند، استفاده می شود. فیروزه (.Turquoise)، اپال (opal) و سنگ ماه(.moonstone) به این روش تراش می خورند. انواع .تراشهای قدیمی، تراش تاریخی رز (rose cut) .و گسترش آن، بریولت ( briolette)، قطره ای .(drop-shaped) و سایر انواع تراش، .هر از گاهی بازگشت به مد را در پی داشته .اند.

۴۶۵۲۱

تراش برلیان گرد جدید، .از تراش های برلیان قبلی تکامل یافته و به ویژه .برای الماس طراحی شده است که با ۵۷  یا ۵۸ .فست، از نظر ریاضی به شکلی زاویه دار شده .تا شعله وری و درخشش این سنگ را به بهترین .نحو ممکن نشان دهد. این بازده بلور الماس هشت .وجهی را نیز به حداکثر می رساند. تغییر و .تصرف بسیاری در زمینه تراش برلیان وجود دارند که از .جمله آنها می توان به بیضی (oval )، گلابی .(marquise)، اشک  و شکل قلب اشاره کرد. .درضمن تراش های فانتزی جدید همچنان در حال توسعه هستند..

تراش پله ( تراش تله نیز نامیده می .شود) و اقتباسهای آن برای سنگهای رنگی با پراکندگی .کم (fire) مناسب هستند چرا که رنگ بدنه .را نمایان تر می کنند. این تراش یک فست .تیبل (table facet) بزرگ دارد که با فست .های مستطیلی بلند در قسمتهای بالا و پائین لبه (.girdle ) سنگ احاطه شده است. طرح اولیه می .تواند انواع اشکال هندسی را به خود بگیرد- مستطیل.، مربع، مثلث، بادبادک شکل و بیشتر. .سنگ های تراش پله ای مستطیل شکل کوچک، با .فست های کمتر، تحت عنوان باگت شناخته شده اند .و در حلقه ها به عنوان سنگهای شانه برای سنگهای .بزرگتر استفاده می شوند.

یک فرم مختصر از .تراش پله ای، تراش زمرد(امرالد) است .که برای حذف آسیب زدن به گوشه های شکننده سنگ .جواهر، طراحی شده است. این تراش بطور گسترده .برای زمردها ( که به همین دلیل این اسم را .دارد) بکار می رود که تمایل به شکنندگی در .آنها زیاد است. این تراش گاهی اوقات برای الماس .استفاده می شود که یک تراش مفید برای کریستال های .مسطح تر الماس و macles (کریستال های جفت)  .و انواع سنگ های دیگر محسوب می شود. با .پیچیده تر  شدن فناوری تراش، تراش های جدید نیز .همچنان در حال شکل گیری هستند و قدیمی ها هم .در حال پیشرفت . مثلا در حال حاضر، لیزرهای .کامپیوتری به طور گسترده ای برای تراش الماس استفاده می .شود که بسیار دقیق و به طور فزاینده ای مقرون .به صرفه هستند.

منبع: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 1 =

محصولات مرتبط در فروشگاه