Telegram support Whatsapp support

تراش کابوشن

تراش کابوشن

r

نام Cabochon از کلمه فرانسوی .Caboche به معنای گنبد کوچک گرفته شده است و به .نوعی تراش که به صورت بدون سطح است، اطلاق .می شود. در واقع قسمت بالای گوهر به شکل .محدب و قسمت زیرین آن مسطح است که حالتی گنبدگونه .بوجود می آورند. به این نوع تراش در ایران .کابوشنیا دامله می گویند. یکی از بزرگترین مزیت های .این روش تراش به صرفه بودن آن است زیرا در .مقایسه با تراش های دیگر وزن کمتری از سنگ خام .(Rough) برای تراش از بین می رود و .در نتیجه سنگ حاصل، وزن بیشتری خواهد داشت..

در اواخر قرن ۱۳ و در اوایل قرن ۱۴ .میلادی، علاقه برای ایجاد گوهر هایی با سطح و .در نتیجه ایجاد چرخش نور درون سنگ افزایش یافت و .در زمان رنسانس این علاقه به گونه ای شدت گرفت .که علم و هنر کنترل نور درون سنگ قیمتی به .توسعه علم گوهرشناسی و طبیعتاً گوهرتراشی انجامید. علاقه به .این نوع گوهرتراشی اندک اندک سراسر اروپا را فرا گرفت .و در نهایت باعث شد مدیریت نور به موضوع اصلی .در گوهر تراشی مبدل شود.

 

t

حال .این سوال پیش می آید که چرا بعد از چندین .قرن تلاش در این زمینه و بوجود آمدن ابزار دقیق .گوهرتراشی، هنوز از تراش کابوشن استفاده می شود؟ .این نوع تراش معمولاً برای سنگ های غیر شفاف استفاده .می شود. همانطور که می دانید سنگ های که .سختی موسآنها کمتر از ۷ است به راحتی خراشیده می .شوند و مسلماٌ خراش های زیاد روی گوهر جذابیت آن .را کم می کند به همین دلیل گوهر های که .سختی کمتر از ۷ دارند و کدر هستند به شکل .کابوشن پلیش داده می شوند تا خراش ها کمتر به .نظر بیایند. به همین دلیل بسیاری از سنگ ها .از جمله اوپال، فیروزه و عقیق به این شکل .تراشیده می شوند.

از این تراش برای سنگ .های دارای ستاره (مانند Star Sapphire) و سنگ .های چشم گربه ای استفاده می شود. به دلیل .آنکه چشم حساسیت کمتری نسبت به عدم تقارن در بیضی .دارد معمولاً سطح زیرین کابوشن ها بیضی در نظر گرفته .می شود. دلیل دیگر این انتخاب ترکیب زیبای گنبد .بیضوی است که معمولاً مشتریان بیشتری را به خود جلب .می کند.

 

منبع: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 19 =

یک دیدگاه

  1. درود بر شما. نوشته سودمند و مختصری بود. سپاس.

محصولات مرتبط در فروشگاه