Telegram support Whatsapp support
تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

در این مقاله میخواهیم به تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی بپردازیم.

همه ما می دانیم یکی ازتفاوتهای انگشتر دست ساز و ماشینی قیمت آن میباشد ُ حالا بپردازیم به ترفندها :

قیمت انگشترهای ماشینی به شرطی که سنگ خوبی داشته باشند از 1میلیون تومان بیشتر نمی شود اما انگشترهای دست ساز به واسطه هنر بکار رفته حین کار و سنگ مناسب تا چندین میلیون هم قیمت گذاری میشود .

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

۱ : چون انگشتر دست ساز گرانتر است بنابراین حتما کار بیشتری بر روی آن انجام شده و ظاهر بهتری دارد . فلزانگشترهای دست ساز معمولا جلای بیشتری دارند، چون جلا داده شده و پولیش شده اند . البته رکاب های ماشینی که در فروشگاه عرضه می شود نیز جلا داده شده اند و ظاهر آنها مرتب است ولی معمولا این کار را نمی کنند چون قیمت انگشتر بالاتر می رود پس برای خرید انگشتر مردانه که از کیفیت بالایی برخوردار باشد باید به ظاهر آن توجه زیادی کرد.

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

۲ : در هنگام ساخت انگشتر دست ساز، رکاب تحت اختیار انگشترساز است و بر کل آن کنترل دارد . اگر در هنگام ساخت خرابکاری شود، انگشترساز بلافاصله آن را برطرف می کند اما در هنگام تولید ماشینی و ریخته گری، کنترل کردن مسیر جاری شدن نقره مذاب در اختیار ریخته گر نیست . اگر ریخته گری به آهستگی انجام شود ممکن است در جایی نقره منجمد شود و مسیر حرکت بقیه مذاب را ببندد . اگر خیلی سریع ریخته شود، بعد از سرد شدن (و کاهش حجم) ممکن است مک یا حفره گازی داخل رکاب باقی بماند . به طور ویژه به لبه های تیز توجه کنید . در انگشترهای ماشینی، لبه ها معمولا مقداری پلیسه دارند . نیاز به ذره بین هم نیست ! با چشم دیده می شود . کارهای ماشین به لحاظ تکنولوژی بالا ساخت تایلند می باشد که البته متاسفانه فروشگاه مجازی غیرمعتبر مخصوصا فروشگاه تلگرامی و اینستاگرامی بدون نماد اعتماد الکترونیکی نقره چینی ماشینی را بجای نقره تایلندی ماشینی میفروشند و بعضی ها هم گول قیمت پایین را می خورند .

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

۳ : به عیار نقره توجه کنید . معمولا عیار نقره در انگشترهای ماشینی پایین است . عیار ۸۴ قطعا ماشینی است البته در قدیم ! الان اغلب انگشترهای ماشینی دارای عیار ۹۰ است . عیار ۹۲۵ معمولا دستی است ولی انگشترهای ماشینی ۹۲۵ هم دیده شده که البته جدیدا خیلی رایج شده است . عیار ۹۵ قطعا دست ساز است البته ۹۲۵ رایج تر می باشد . عدد عیار نقره معمولا در زیر رکاب یا داخل رکاب (با سنبه) درج می شود .

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

۴ : این نکته را یک انگشترساز معتمد به من نشان داد که تعداد زیادی از انگشترهای شخصی ام را از او خریده ام .

داخل انگشتر و زیر نگین را بازرسی کنید . در انگشترهای دست ساز معمولا زیر نگین و داخل رکاب بسیار تمیز است زیرا انگشتر را مانند ساعت پهن شده از ریخته گر تحویل می گیرند . در آن زمان می توانند داخل دهانه انگشتر و زیر نگین را جلا بدهند، پولیش بزنند و طراحی کنند . سپس انگشتر را خم می کنند، به سایز معینی در آورده و جوش می دهند . در انگشترهای ماشینی چنین عملیاتی امکانپذیر نیست . از یک طرف به دلیل قیمت پایین آن تمیز کردن داخل رکاب توجیه اقتصادی ندارد . از طرف دیگر دسترسی به زیر نگین وجود ندارد و نمی توان آن را سنباده زد یا با نمد براق کرد .

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

بنابراین اگر نتوانستید از ظاهر انگشتر تشخیص بدهید (و کار ریخته گر بسیار تمیز و خوب بود) زیر نگین را نگاه کنید؛ جایی که در دسترس نیست و در انگشترهای ماشینی معمولا سیاه و بد منظره است .

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

البته این نکته را تاکید کنم که در ۹۹% موارد نیاز به بازرسی داخل رکاب و زیر نگین نیست چون سطح زبر و دون دون روی رکاب و نیز پلیسه های ریخته گری خودشان فریاد می زنند . البته یک بار هم فروشنده دو رکاب به من نشان داد و تاکید کرد که ماشینی هستند ولی غیر قابل تشخیص با رکاب دستی هستند که بعد از بازرسی دقیق متوجه شدم حق با اوست (عکس زیر) . طرح های ساده را معمولا به صورت ماشینی تولید می کنند . توجه کنید این رکاب های اشکی اغلب ماشینی هستند .
برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

تشخیص انگشتر دست ساز و ماشینی

 

 

برای ورود به صفحه سرویس ها در جواهری بینا کلیک کنید

فروشگاه جواهری بینا اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی نقره در ایران میباشد

0915-1000-800

همچنین میتوانید با فالو کردن پیج جواهری بینا از جدید ترین تخفیفات با خبر شوید

https://www.instagram.com/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاوره و خرید هرچه بهتر از اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی جواهرات نقره به سایت جواهری بینا مراجعه کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (15 امتیاز, میانگین: 3٫20 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

4 دیدگاه

  1. با سلام میخواستم درباره نگین بدانم آیا دستگاهی که سختی سنگ را می‌سنجد قالب اعتماد است آیا عقیق با شکل لاله زنبور وجود دارد سپاسگزارم

    • سلام دوست عزیز
      خیر خیلی دقیق نیستند، بعضی نگین های عقیق را اگر زیر نور خورشید بگیرید و ببینید، مثل لانه زنبور دیده میشوند .

  2. سلام من یک انگشتر خریدم و گفتن دست ساز هس میخوام بدونم چطوری دقیق تر میشه فهمید شکلک داره داخل رکاب ولی شماره نداره لطفا ایمیل کنین جواب رو عکسم خواستین میفرستم براتون از انگشتر

محصولات مرتبط در فروشگاه