Telegram support Whatsapp support

جاذبه های گردشگری شهر مشهد

از آن‌جا که در دنیای کنونی گردشگری و مسافرت یکی از بزرگترین منابع اقتصادی، اجتماعی و تاثیرگذار فرهنگی در زندگی مردم و جامعه به شمار می‌آید، شایسته است به منظور دستیابی به این مهم و جان بخشیدن به یک سفر لذت بخش، با آموزش و ارتقاي سطح فرهنگ گردشگری در جامعه به این صنعت مهم بهاي بیشتری بدهیم و با برنامه‌ریزی صحیح و اطلاع‌رسانی کافی، سفر پرخاطره‌ای را برای گردشگران به ارمغان آوریم.

در گذشته‌ای نه چندان دور، رسم بر این بوده است که مجاوران حضرت به گرمی از زائران امام هشتم(ع) استقبال می‌کردند، بدین‌نحو که گروهی از زنان و مردان با اطلاع از زمان ورود میهمانان به مشهد، در قالب دسته مذهبی و به همراه بیرق و علم به استقبال آنها می‌شتافتند و مداح گروه با خواندن اشعار خاص به آنها خوش‌آمد می‌گفت و از آن‌جا که مردم مشهد اطعام و پذیرايی از زائرین را ثواب می‌دانستند سعی بر آن داشتند تا در تکایا، مساجد و محل گذر کاروا‌ن‌ها تا حد امکان به آنها رسیدگی کرده و در ثواب زیارت حضرت رضا(ع) شریک باشند. و بدین‌سان راه‌های اصلی کاروان‌رو و زیارتی به انضمام تاسیسات رفاهی و اقتصادی، نظیر کاروان‌سرا، رباط، آب انبار، برج مقبره‌ها و… در نقاط محوری خراسان پدید آمد و چهره مدنیت مشهد مقدس را هویتی دینی و رضوی بخشید.

mashad-tourism

مجموعه معماری – آرامگاهی حرم مطهر حضرت رضا(ع):

بدون تردید حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از شش مجموعه معماری – آرامگاهی ایران، با ارزش جهانی، نظیر یک دایره‌‌المعارف هنر اسلامی تجربیات اساتید معماری سبک‌های مختلف ساختمانی را در بر دارد که در حقیقت در هر دوره تاریخی به رغم تحولات سیاسی، ‌تغییرات و تکامل بنیادی و فضايی در کالبد آن به وجود آمده است.

پس از آن که پیکر مطهر حضرت رضا(ع) در کاخ حمید بن قحطبه طائی در اراضی سناباد به خاک سپرده شد، این مکان مورد توجه مسلمین قرار گرفت. آنچه امروزه این جایگاه معنوی را مزین نموده، فضاهای معماری، رواق‌ها، صحن‌‌های متبرکه و تاسیسات عام‌المنفعه علمی‌ـ‌ فرهنگی است که از دوران سامانیان تا عصر حاضر در آن ایجاد شده و به شکوهش افزوده است. در این میان جغرافیانویسان و مورخان بسیاری از قرون مختلف اسلامی ابنیه آن را ستوده‌اند.

حرم مطهر امام هشتم(ع) به لحاظ معماری و تزيینات یکی از جامع‌ترین و باشکوه‌ترین ابنیه جهان اسلام به شمار می‌رود که علاوه بر وجهه معنوی آراسته به بیشترین شیوه‌‌های هنری، از جمله انواع کاشیکاری، گچبری، اقلام سته خط در خوشنویسی، آيینه‌‌‌کاری، معرق چوب، منبت، حجاری، خاتم و… است که سلسله‌‌وار فضاها، طرح‌ها و رنگ‌ها را به نقطه کانونی آن یعنی بقعه مطهر یا مضجع شریف آن امام همام پیوند می‌‌دهد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با احداث و الحاق فضاهای فرهنگی – مذهبی و رفاهی به این مجموعه، آستان متبرکه و بارگاه مطهر رضوی توسعه و گسترش چشمگیری داشته است.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی

هدف از ایجاد این مرکز فرهنگی در حرم مطهر رضوی غرفه اشیاي آثار نفیس و گرانبها و نادر بوده که در طی زمان توسط ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تقدیم حضرت رضا(ع) گردیده است. این مکان پس از آخرین تغییرات در سال 1378ش و افتتاح موزه جدید هم‌اکنون دارای یازده موزه با موضوعات مختلف می‌باشد.

بوستان‌ها و تفرج‌‌گاه‌های شهری مشهد

پارك ملت، پارك وكيل آباد، كوهسنگي،باغ ملی،آرامگاه فردوسی، باغ نادری،بوستان و کمپ بابا قدرت و طرق، مجموعه تفریحی – فرهنگی کوهستان پارک، باغ وحش وکیل‌آباد و … مجموعه اي زيبا از مناظر طبيعي و تاریخی را براي زايرين مهيا نموده است.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + چهار =

یک دیدگاه

محصولات مرتبط در فروشگاه