Telegram support Whatsapp support
ساحل سرخ جزیره هرمز

ساحل سرخ جزیره هرمز

ساحل خوراکی ایران

بسیاری از مردم با شنیدن نام طبیعت به یاد جنگل های سرسبز و یا ییلاقات مرتفع می افتند که احتمالا رودخانه ای نیز از میان آنها می گذرد و یا آبشاری نیز در آن وجود دارد . کمتر کسی به جلوه های دیگر طبیعت می پردازد؛ جلوه هایی که انواع و اقسام آنها در قسمت های مختلف سرزمین خودمان وجود دارند و به چشممان نمی آیند . شاید بارها و بارها از کنار آنها بگذریم اما متوجه حضور آنها نشویم . ممکن است حتی تصاویر این زیبایی ها را برایمان به نمایش درآورند و ما تصور کنیم که برای دیدنشان باید فراتر از مرزهای کشورمان به سفر بپردازیم .
ایران کشوری است که از سمت شمال و جنوب به آب ختم می شود و توسط دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان از کشورهای دیگر جدا می گردد . بسیاری از ما به سواحل این آب ها سفر کرده ایم و شاید بارها و بارها آن ها را دیده ایم . آلبوم تصاویر افراد را که ورق بزنیم متوجه می شویم که این قسمت ها همیشه به عنوان یک مقصد برای سفر مطرح بوده و طرفداران زیادی دارند . شاید از نظر شما این مناطق هیچ فرقی با یکدیگر نداشته و همه شان شبیه به یکدیگر باشند اما واقعیت غیر از این است .
در گوشه ای از مناطق جنوبی کشورمان یکی از نمونه های منحصر به فرد از این سواحل وجود دارد که از شهرتی جهانی برخوردار است اما هنوز به درستی با آن آشنایی نداریم و کمتر اسمش را شنیده ایم . ساحلی به رنگ سرخ که رنگش را به آب دریا نیز قرض داده و به خوبی با آن تلفیق شده است .
می خواهیم شما را به سفری متفاوت دعوت کنیم و راهی جزیره هرمز شویم …

ساحل سرخ جزیره هرمز

ساحل سرخ جزیره هرمز

چرا ساحل جزیره هرمز ؟

– جزیره هرمز به دلیل وجود مواد معدنی دارای خاک هایی به رنگ های متفاوت و به ویژه سرخ است که جلوه ای تازه را به نمایش می گذارد .
– ساحل این جزیره بسیار متفاوت از سایر سواحلی است که تا به حال دیده اید .

ساحل سرخ جزیره هرمز

ساحل جزیره هرمز، سرخ پوشی در کنار آبی آسمان
در جزیره کوچک هرمز آنچه که بیش از همه در ذهنت ماندگار می شود، ساحلی است که به تو این امکان را می دهد تا در کنار آب های خلیج فارس بنشینی و از تماشای موج ها لذت ببری . این بار موج ها به رنگ سرخ در آمده اند و می خواهند تمام معادلات را در ذهن تو بر هم بریزند .
این قسمت از جزیره تن پوشی از خاک سرخ بر تن کرده و در اثر تلاقی با آب دریا، آن را نیز به رنگ خود درآورده است . خاک سرخ با امواج دریا به این طرف و آن طرف می رود و بر زیبایی ساحل می افزاید .
خاک سرخ هرمز دارای ارزش اقتصادی بالایی نیز هست و تا چند سال پیش به منظور استفاده در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایش، شیشه و سرامیک سازی، آن را صادر می کردند اما این صادرات امروز محدود تر شده است چرا که به از بین رفتن این خاک منحصر به فرد منجر می شود .

ساحل سرخ جزیره هرمز

دیدنی ها و تفریحات
با انجام دادن فعالیت های زیر از بودن در این جزیره لذت ببرید :
۱- قدم زدن در ساحل سرخ
کفش هایتان را در بیاورید و اجازه بدهید این خاک سرخ پاهای شما را لمس کند . قدم زدن بر روی خاک های سرخ تجربه ای است که به این راحتی ها نصیبتان نمی شود پس نهایت استفاده را از آن ببرید .

ساحل سرخ جزیره هرمز

۲- تماشای طلوع و غروب خورشید
سرخی ساحل به هنگام طلوع و غروب خورشید جلوه دیگری پیدا می کند و تصویری تازه را پیش روی شما قرار می دهد . با کمی صبر و حوصله می توانید در این ساحل شاهد یکی از زیباترین صحنه های زندگیتان باشید .

ساحل سرخ جزیره هرمز

۳- عکاسی
اگر بدون ثبت هیچ عکسی این جزیره را ترک کنید بعدها حسرت خواهید خورد چرا که یادگاری ماندگاری از این سفر با خود نبرده اید و نمی توانید عزیزانتان را در حس خوب تماشای آن شریک کنید .

ساحل سرخ جزیره هرمز

۴- آب بازی
به درون آب بروید و با همسفرانتان به آب بازی بپردازید . البته نباید خیلی در آب پیش رفت و باید در نزدیکی ساحل بمانید و تنها لحظاتی شاد و کودکانه را برای خود تان رقم بزنید .

ساحل سرخ جزیره هرمز

چرا رنگ این ساحل سرخ است ؟
تمام رنگ این ساحل زیبا از وجود یک عنصر ناشی می شود؛ اکسید آهن عنصری است که در ۷۰ درصد خاک سرخ این منطقه وجود دارد و رنگ آن را به این صورت درآورده است . از هرمز به عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان یاد می شود و حدود ۵۰ هزار تن از آن وجود دارد که در هر سال می توان ۲۰۰۰ تن آن را استخراج کرد . خاک سرخ هرمز را جزء معادن بزرگ جهان می شناسند .

ساحل سرخ جزیره هرمز

ساحلی که خوراکی است !
احتمالا برایتان عجیب باشد که از خاک ساحل بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید . در این ساحل سرخ رنگ می توانید این تجربه را به دست آورید . جای نگرانی وجود ندارد چرا که اگر خودتان از آن نچشید در غذاهای محلی این منطقه آن را می خورید . این خاک در میان مردم محلی به گِلک شهرت دارد و از جایگاه خاصی در میان ادویه های آنها برخوردار است .
مردم محلی از خاک سرخ جزیره به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس اسفاده می کنند و از طعم خوب آن بهره می برند . این ادویه را با ماهی ساردین و نارنج مخلوط می کنند تا آن را روی نان بریزند و خوردنی پرطرفداری به نام سوراغ تهیه کنند .

ساحل سرخ جزیره هرمز

همه چیز به رنگ سرخ ختم نمی شود …
با کمی گشت و گذار در جزیره و سر زدن به قسمت های دیگر آن می فهمیم که این تابلوی بی نظیر، رنگ های دیگری را نیز در خود جای داده است. خاک های طلایی، نقره ای و سپید که به خودی خود جلوه ای خاص دارند و در ترکیب با آب باران یا دریا تماشایی تر از همیشه جلوه می کنند، از شگفتی های دیگر این جزیره هستند .
اما این رنگ ها از کجا آمده اند ؟
جالب است بدانید که همه ی رنگ های این جزیره در نتیجه یک ترکیب شیمیایی به وجود آمده اند و حاصل ترکیب کانی های مختلف برای شکل گیری سنگ، خاک یا کلوخ می باشند . البته نقش سنگ های فلزی را در این میان نمی توان نادیده گرفت؛ مگنتیت، هماتیت و اولیژیست سه سنگ فلزی هستند که در آنها اکسید آهن وجود دارد و سنگ فلزی طلایی رنگی به نام پیریت که به طلای ابلهان یا چشم شیطان مشهور است سرشار از سولفید آهن است .
همه ساله به مناسبت های مختلف فرش های رنگینی با خاک این جزیره درست می شوند که در کنار زیبایی دارای آسیب هایی برای محیط زیست جزیره نیز هستند و باعث مخلوط شدن خاک های نواحی مختلف آن می گردند .

ساحل سرخ جزیره هرمز

بهترین فصل سفر
مناطق جنوبی ایران تحت تاثیر آب و هوای گرم و شرجی است . پس بهترین زمان برای بازدید از این ساحل سرخ پاییز و زمستان است .

ساحل سرخ جزیره هرمز

کجا بمونیم ؟
اگر به هرمز سفر داشتید می توانید در هتل و اقامتکاه های بوم گردی این جزیره اقامت کنید و از شب مانی در این جزیره زیبا لذت ببرید . بسیاری هم کمپینگ در این ساحل را انتخاب می کنند و تجربه ای متفاوت برای خود رقم می زنند .

ساحل سرخ جزیره هرمز

راه دسترسی
آدرس : استان هرمزگان، جزیره هرمز
راه دسترسی : برای رسیدن به هرمز راهی بندرعباس یا قشم شوید . از آنجا می توانید با قایق خودتان را به هرمز برسانید . قایق ها هر روز ساعت ۷٫۰۰ از قشم به هرمز می روند و در ساعت ۱۳٫۰۰ باز می گردند . همچنین در ساعت ۱۴٫۰۰ نیز به هرمز قایق هست اما مجبورید شب را در این جزیره ماندگار شوید و فردا باز گردید . هزینه این قایق ها بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان می باشد و برای تهیه بلیط باید یک ساعت زودتر به اسکله قشم بروید .

ساحل سرخ جزیره هرمز

دیدنی های اطراف

در سفر به جزیره هرمز علاوه بر ساحل سرخ از دیدن جاذبه های زیر نیز لذت ببرید :
* قلعه پرتغالی ها
* سایر سواحل هرمز
* گنبدهای نمکی

ساحل سرخ جزیره هرمز

مراقب هرمز باشید .
سواحل هرمز محلی برای تخم گذاری لاک پشت های کمیاب و با ارزشی به نام های لاک پشت دریایی سبز و منقار عقابی است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار در این محل تخم گذاری می کنند تا ۵۰ روز بعد بچه لاک پشت ها راهی دریا شوند . مراقب تخم ها و لانه ها باشید و به هیچ عنوان آنها را لمس و یا له نکنید . اگر با بیرون آمدن یک لاک پشت از تخم مواجه شدید به هیچ وجه به آن نزدیک نشوید، سر و صدا نکنید و با اضافه کردن نور باعث گمراهی آنها نشوید .
به جز لاک پشت ها به محیط زندگی دیگر جانوران دریایی و غیردریایی نیز نزدیک نشوید و آنها را آزار ندهید .
زباله هایتان را از جزیره جمع آوری کنید و آنها را در این طبیعت زیبا جا نگذارید .
خاک جزیره را به خود نبرید و این منبع ارزشمند را در معرض خطر قرار ندهید .

ساحل سرخ جزیره هرمز

سخن آخر
آیا تا به حال به جنوب ایران سفر داشته اید ؟
جزیره هرمز را از نزدیک دیده و یا در ساحل سرخ آن قدم زده اید ؟
چه سواحل دیگری را در ایران می شناسید که متفاوت هستند ؟
نظرات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید …

منبع : کارناوال

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 10 =

محصولات مرتبط در فروشگاه