Telegram support Whatsapp support
سنگ بنیتوئیت

سنگ بنیتوئیت

بنیتوئیت (Benitoite) ماده ای معدنی با سختی ۷ از ۱۰ در مقیاس سختی مواد معدنی موس (Mohs) است . این سنگ با ساختاری شش ضلعی، از باریم سیلیکات تیتانیوم (barium titanium silicate ) ساخته شده و ترکیب شیمیایی کامل آن Ba TiSi3O9 است .

بنیتوئیت سنگ جواهر کمیابی است و هنگامی که توسط نورهای سیاه، روشن می شود از خود نور مهتابی برمی گرداند . این گوهر نام خود را از سن بنیتو کانتی (San Benito County) در ایالت کالیفرنیا (California) یعنی جائی که یافت شده، دارد .

سنگ بنیتوئیت

این گوهر تقریبا همیشه آبی است، در ابتدا تصور می شد که این سنگ هم یک یاقوت کبود است، اما دارای تنوع رنگ ارغوانی، صورتی، و شیشه ای (clear) می باشد . به نظر می رسد که قیمت این سنگ در نوسان است، اما مبلغ چند صد دلار به ازای هر نیم قیراط، قیمت معمول این گوهر است . علت قیمت بالای این سنگ می تواند این باشد که سنگ های با کیفیت تنها در کالیفرنیا یافت می شوند، و هیچ جای دیگری در جهان نمونه آنها را نمی توان پیدا کرد .

بنیتوئیت اغلب اوقات با یاقوت کبود آبی (blue sapphire) و تانزانیت (tanzanite) اشتباه گرفته می شود . وزن مخصوص برای بنیتوئیت ۳٫۶۷ ، ضریب شکست آن ۱٫۸۰-۱٫۷۶ ، و انکسار مضاعفش ۰٫۰۴۷ است . این سنگ خوشرنگ اولین بار در سال ۱۹۰۷ توسط جیمز کوچ (James Couch) کشف شد و از آن زمان به گوهر رسمی دولت برای کالیفرنیا تبدیل شد . مقادیر بسیار محدود و نادر بودن بنیتوئیت، آن را برای استفاده های صنعتی غیر عملی ساخته است .

منبع : آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

محصولات مرتبط در فروشگاه