Telegram support Whatsapp support
تافیت و موسگرویت

سنگ تافیت و موسگرویت

دلیل نامگذاری تافیت (taaffiete)، نام کاشف آن ریچارد تاف است که برای اولین بار نمونه تراش و پولیش خورده این سنگ را در اکتبر ۱۹۴۵ در گالری جواهری در شهر دوبلین ایرلند یافت . بسیاری از افراد گوهر تافیت را به دلیل شباهت در رنگ و ظاهر با اسپینل اشتباه می گیرند . اما برخلاف اسپینل، تافیت دارای دو ضریب شکست است . برای سالیان سال تنها چندین نمونه از این سنگ یافت شد و امروزه تافیت یکی از کمیاب ترین گوهرهای شناخته شده در جهان است . سختی این سنگ در مقیاس موس ۸ می باشد .

در سال ۱۹۵۱، تحلیل های شیمیایی و اشعه ایکس انجام گرفته بر روی این سنگ ترکیبات اصلی تافیت را برلیوم، منیزیم و آلومینیوم معرفی کرد . همین امر سبب گشت تا این گوهر اولین سنگ قیمتی باشد که از ترکیب برلیوم و منیزیم همزمان بهره می برد .

تافیت و موسگرویت

موسگرویت (musgravite) نیز از خانواده تافیت بوده و دلیل نامگذاری آن مکان کشف این گوهر است که در ناحیه موسگریو استرالیا برای اولین بار یافت شد .

سنگ های قیمتی تافیت و موسگرویت در کشورهای آفریقایی مانند تانزانیا، تاندورا و همچنین سریلانکا قابل مشاهده هستند . منبع این دو سنگ قیمتی از لحاظ زمین شناسی در اسکارن ها و سنگ های متاسوماتیز شده می باشد . فرمول شیمیایی سنگ تافیت BeMg3Al8O16 و فرمول شیمیایی سنگ موسگرویت BeMg2Al6O12 است .

این سنگ ها از لحاظ قیمتی بودن، دارای ارزش فراوانی هستند . در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار در کشور میانمار, ساختار بلوری این ۲ نوع سنگ شناخته و اخیرا در کشورهای آفریقایی وجود ۲ سنگ قیمتی تافیت و موسگرویت گزارش شده است .

تافیت و موسگرویت

این دو سنگ در رنگ های آبی، بنفش و متمایل به بنفش در آفریقا یافت می شود . تافیت و موسگرویت در اندازه و رنگ های مختلف وجود دارد که بزرگ ترین آن ها به وزن ۳٫۹۷ قیراط می رسد .

یکی از علائم شناخت موسگرویت به دام افتادن بلورهای مگنزیت اولیه ای است که توسط سیالی نامشخصی در موسگرویت وجود دارد . در برخی از سنگ های موسگرویت متعلق به افریقا، میکا (سیلیکات ورقه ای) را می توان یافت . این قطعه قهوه ای رنگ بوده و به گوهر موسگرویت زیبایی خاصی می بخشد .

منبع : آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

 
اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (3 امتیاز, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

4 دیدگاه

  1. باسلام انگشتری دارم با گوهری بنفش وتقریبا گنبدی از کجا بدانم تافیت هست یانه یکی دو روش خانگی انجام داده ام ولی خاستم مطمعن شوم ودر صورت صحت قصد فروشش را دارم،ممنون میشم کمک کنید!

  2. با سلام و عرض ادب . بنده حدود ده سال است در جستجوی سنگهای قیمتی میباشم که خوشبختانه توانسته ام سنگهای تافیت 5 قیراطی تراش خورده, یشم imprial jadeite تراش خورده در رنگهای بسیار زیبا 15 تا بریل قرمز تراش خورده ،18 قیراطی الکساندریت راف 1000 قیراطی و حتی الماس های صورتی, قرمز,, زرد و آبی تراش خورده همینطور سنگهای بسیار زیباتر نوع. Serendebite یک 100 قیراطی راف و دو نگین 5و 10 قیراطی زیبا را کشف و در دست دارم. میدانم باور نمی‌کنید . لطفاً جهت ارسال کلیک و عکسها با من تماس بگیرید. از شما ممنون هستم.

محصولات مرتبط در فروشگاه