Telegram support Whatsapp support
سنگ تساوریت

سنگ تساوریت

تساوریت سنگی اعجاب آور و شفافیتی شگفت انگیز

زمان زمرد دیگر به سر رسیده اکنون زمان آن است تا نگاهی به تساوریت (Tsavorite) سبز رنگ با شکوه بیاندازیم و آن را تبدیل به جواهری شناخته شده نماییم .

با رنگی زیبا و جذاب، تساوریت رقیب جدی زمرد محسوب شده و این گوهر را تبدیل به سنگی محبوب کرده است . این گوهر به سبب شفافیت خارق العاده، و رنگ سبزچمنی که دارد بسیار مورد توجه جواهرسازان قرار گرفته و در غالب مجموعه های جواهری وجود دارد . این سبب گشته تا تساوریت سرانجام راه خود را در بازار سنگ های قیمتی باز کند . بنابراین شاید مناسب باشد که میزانی دانش خود را در زمینه این گوهر زیبا و قیمتی بالا ببریم .

تساوریت برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط یک زمین شناس انگلیسی به نام کمپبل آر بریدج (مشاور شرکت تیفانی) در تانزانیا کشف شد . این کشف توسط جواهرشناسان سراسر دنیا پخش شد، بنابراین بریدج تصمیم گرفت که این گوهر خوش رنگ را از تانزانیا صادر کند . برای این کار وی نیاز به اجازه دولتمردان تانزانیا داشت . اما آنها تقاضای وی را رد کردند . تلاش های بریدج برای خروج این گوهر و انتقال آن به غرب به نتیجه نرسید، بنابراین او نمونه ای از این گوهر را با تجهیزات آزمایشگاهی خودش به غرب منتقل کرد . ۴ سال بعد تلاش های او به ثمر نشست و بریدج توانست تساوریت را از کشور همسایه تانزانیا، یعنی کنیا از زمین خارج سازد و این مرتبه بریدج توانست اجازه رسمی برای استخراج این گوهر را از دولت کنیا دریافت کند . به هر حال سیاست های دولتی در این کشور نیز استخراج تساوریت را با مشکل مواجه ساخت .

در سال ۲۰۰۹ بریدج طی وقوع درگیری و نزاع بر سر یکی از معادن تساوریت به قتل رسید . نتیجه ۵ سال زحمت وی منجر به تأسیس معدن اسکورپیون (عقرب) در کنیا گشت .

سنگ تساوریت

شهرت جهانی تساوریت مدیون هنری پلات رئیس تیفانی در آن وقت بود . وی نام تساوریت را با الهام از پارک ملی تساوو واقع در کنیا بر روی این سنگ قیمتی نهاد . پلات اعتقاد داشت که تساوریت یک سنگ بی نظیر در دنیا گوهرها به شمار می رود .

این سنگ قیمتی امروزه نقش اصلی را در جواهرات تیفانی ایفا می کند . همانند این انگشتر با نگین تراش بیضی تساوریت به وزن ۷۹/۱۱ قیراط. تساوریت در رنگ های گوناگون از سبز روشن تا سبز چمنی تیره که یکی از جذاب ترین رنگ های تساوریت است، در بر می گیرد . این گوهر جزو خانواده گارنت به شمار رفته و همانند دیگر اعضای این خانواده سختی برابر ۵/۷ دارد . در مقایسه با زمرد تساوریت سخت تر و رنگ سبز جذاب تری نسبت به زمرد دارد . همچنین ضریب شکست و پراکندگی نوری تساوریت نیز بالاتر از زمرد است . بنابراین این گوهر شفافیت و درخشندگی بیشتری در مقایسه با زمرد از خود به نمایش می گذارد . تساوریت هزاران مرتبه کمیاب تر از زمرد است مخصوصا تساوریتی در اندازه بیش از ۳ قیراط .

سنگ تساوریت

همانگونه که در این گوشواره های ساخت بودلز مشاهده می کنید . تساوریت در ترکیبی با آکوامارین، آماتیست، طلای سفید و پلاتین به کار رفته است . جودی وین رینگز رئیس بودلز در این باره می گوید : تساوریت بعد از زمرد رنگ سبز درخشنده ای دارد که همین امر سبب زیبایی این گوهر گشته است . تساوریت ناخالصی های کمتری نسب به زمرد داشته بنابراین یک سنگ پاک محسوب می شود .

منبع : آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (2 امتیاز, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 12 =

محصولات مرتبط در فروشگاه