Telegram support Whatsapp support
سکه های هخامنشی

سکه های هخامنشی

با توجه به تاریخ و تمدن چندین هزار ساله ایران جالب است بدانید سکه دریک اولین پول رسمی ایرانی بوده است که در دوره هخامنشیان و به دستور داریوش ضرب شد و مورد استفاده قرار گرفت .

در دوران پیدایش فلزات تمدن بشر نیز تکامل خود را طی نمود و بشر از فلزات مختلف مانند مس، برنز، طلا و نقره اشیایی به اشکال مختلف مانند حلقه و استوانه یا چهارگوش و سکه تهیه نمود و وسیله جابجایی برای داد و ستد قرار داد .

سکه های هخامنشی

بر پایه نوشته های مورخان یونان باستان پول رسمی ایران، سکه دَریک در ژانویه سال ۵۱۴ پیش از میلاد ضرب و رایج شد . داریوش دستور ضرب این سکه را در دومین روز نخستین ماه زمستان سال ۵۱۴ پیش از میلاد داده بود که پس از چند روز آماده شده بود .

ضرب نخستین سکه مشخصا ایرانی از اقدامات مهم داریوش اول، حدود ۵۱۵ ق م، شناخته شده است و انتخاب وی این بود که جنگاوری بر روی سکه نشان داده شود در حال نگاهداشتن کمان به دست، و یا زانو بر زمین نهاده در حال کشیدن کمان .

سکه های هخامنشی

جانشینان وی تنها کمان را عوض کردند و نیزه یا قمه ای چون سلاح بر دست گرفتند که تصویر روی سکه بود و پشت آن دارای علامت چهار گوش ضرب خورده ای بدون هیچ نوشته . پادشاهان هخامنشی همین طرح اصلی را هم برای سکه طلای داریک و هم برای مسکوک نقره یا سیگلوس (به ارزش یک بیستم داریک) به مدت حدود دویست سال بر جا نگاه داشتند .

سکه داریوشی از زرناب بود . در زمان هخامنشیان هیچ یک از حکام و پادشاهان محلی حق نداشتند بدون اجازه داریوش به نام خود سکه زنند، فقط اجازه داشتند با اجازه داریوش سکه نقره بزنند، چرا که ضرب سکه طلا در انحصار مرکز بود .

منبع : نمناک

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + ده =

محصولات مرتبط در فروشگاه