Telegram support Whatsapp support
شهاب سنگ زنجان

شهاب سنگ زنجان پیدا شد

شهاب سنگ زنجان پیدا شد

حامد حامدیان: به فاصله ی یک ماه ازسقوط شهاب سنگ در شهر (فامنین) استان همدان، آسمان استان های قزوین، زنجان، تهران و استان های همجوار میزبان درخشش نوری ناشناس و خیره کننده بودند. به گفته ی شاهدان عینی واقع درتهران، حوالی غروب پنجشنبه هشتم مرداد یک نقطه ی نورانی خیلی درخشان به صورت مورب با دنباله ای کشیده و تیز که درآسمان روشن، کاملا مشخص بود، باارتفاع نسبتاپایینی به سمت نقطه ای در افق درحد فاصل غرب و شمال حرکت کرده و در افق محو می شود. با توجه به میزان درخشندگی و سرعت و زاویه ی حرکت، مشاهدات اولیه حاکی از آن بود که این جسم ناشناس، شهاب یا سنگ فضایی است. بلافاصله پس ازمشاهده ی این پدیده، اخبارضد و نقیضی در رسانه ها با محتوای سقوط و برخورد قطعات شهاب سنگ با استان های یادشده و حتی وارد آمدن خسارت به برخی شهرها منتشرشد که در مواردی تایید یا رد شدند. حالا مردی که ادعا می کندکه شهاب سنگ را پیداکرده به دانشگاه آمده تاصحت شهاب بودن این سنگ تایید شود.

شهاب سنگ زنجان

از شایعات تا واقعیت

شایعاتی درمورد برخورد شهاب سنگ، از روز ۸ مرداد در نقاط مختلف کشور آغاز شد تا اینکه یک روز بعد از مشاهده ی این پدیده، فیلمی از طرف یکی ازخبرگزاری ها منتشر شد که در ان کشاورز جوان زنجانی، درزمین زراعی خود سنگی پیدا کرده و ادعا می کند همان شهاب سنگ سقوط کرده ازآسمان است. با انتشار این فیلم،گروهی از اساتید و دانشجویان زمین شناسی دانشگاه تهران عازم زنجان شدند و پس از پیداکردن محل سقوط شهاب سنگ واقع در مزرعه ای در روستای (مشمپا) در۱۲۰ کیلومتری شهرستان زنجان (مختصات جغرافیایی۹۴/۳۶درجه ی شمالی و۶۸/۴۸ درجه ی شرقی)، از یابنده ی شهاب سنگ خواستند تا خود را برای تحقیق وبررسی اصالتش به دانشگاه تهران منتقل کند.او که خود فردی تحصیلکرده و دانشگاهی بود ازاین درخواست گروه زمین شناسان استقبال کرد و قرارشد سنگ خود را در اختیار محققان دانشگاه تهران قرار دهد.

شهاب سنگ زنجان

یابنده ی این شهاب سنگ، مردی۳۳ ساله به نام (غدیرمحمدی) از اهالی روستای مشمپای استان زنجان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته ی روانشناسی از دانشگاه زنجان است. او که سالهاست در مزرعه ی خود به کشاورزی مشغول است، در مورد نحوه ی سقوط شهاب سنگ این گونه توضیح می دهد: (روزپنجشنبه حدود ساعت هشت و ده دقیقه بعدازغروب بود و من در مزرعه در حال آبیاری بوته های جارو بودم که صدای انفجار شدیدی(در حد انفجار چهار- پنج تن تی ان تی )را بالای سرخود شنیدم. در آسمان رد دودی خاکستری مایل به آبی دیدم و سپس سه انفجار دیگر، پشت سرهم به فاصله ی دو یا سه ثانیه از انفجار قبلی اتفاق افتاد. حدود دو سه دقیقه ی بعد احساس کردم صدایی شبیه صدای خمپاره در حال نزدیک شدن و برخورد بمن است. روی زمین نشستم ودیدم چیزی در دو سه متری من، روی زمین افتاد و ازصدایش مشخص بود که در همان قسمت آبیاری شده روی گل ولای افتاده است. بلافاصله از محل فرار کردم و دوستان خود را در جریان گذاشتم. آمدیم و محل احتمالی برخورد را گشتیم و چیزی پیدا نکردیم. فردای آنروز، حدود ظهر به مزرعه رفتم و سنگ را که حدود نیم متر در زمین فرورفته پیدا کردم و با آب شستم.دیدم سنگ سیاهی است و آنجا فهمیدم که شهاب سنگ است. بلافاصله از نهادهای مختلف برای تهیه ی فیلم وگزارش سراغ من آمدند وحتی خواستارگرفتن سنگ از من بودند که من چون میدانستم از همه جای دنیا، کاشف شهاب سنگ، صاحب و مالک آن شناخته می شود، سنگ خودم را به هیچ نهادی ندادم. حتی دلال های خارجی نیز ازکشورهای مختلف مثل هند، سوئد و نروژ خواستار خرید شهاب سنگ با قیمت های بالا بودند که به آنها نیز ندادم.)

به این ترتیب طبق قرار معهود، روزچهارشنبه ۱۸شهریور ماه ۱۳۹۴باهماهنگی های به عمل آمده، شهاب سنگ مذکور به دانشگاه تهران منتقل شد و اصالت آن توسط دکترحسن میرنژاد، دکتر محسن رنجبران و دکتر حسن رحیمیان از اساتید و متخصصین این دانشگاه تایید شد. حالا قطعه ی کوچکی ازاین شهاب سنگ به عنوان نمونه ی مرجع برای تجزیه وآنالیز دقیق و ثبت مشخصاتش دربولتن انجمن بین المللی شهاب سنگ شناسی دردست مطالعه و بررسی است. درصورت نیاز برای استفاده از امکانات پیش رفته تر، برخی از آزمایشات روی این نمونه، با همکاری مرکز اروپایی مطالعات و آموزش علوم زمین درکشور فرانسه انجام خواهد شد.

شهاب سنگ زنجان

مشخصات اولیه و ظاهری شهاب سنگ

ابعاد این شهاب سنگ که شکل نا مشخصی دارد، در بیشترین طولش حدود۱۷سانتی متر و در بیشترین عرض حدود ۱۱سانتی متراست: همچنین بیشترین ضخامت آن به هفت سانتی مترمی رسد. جرم شهاب سنگ با اندازه گیری توسط ترازوی حساس با دقت صدم گرم، عدد۷۴/۱۵۵۳ گرم رانشان می دهد. محققان دانشگاه هاروارد، جرم صخره ی مادر این سنگ را در بدو ورود به جو زمین حدود ۵ تن تخمین زده اند. بابررسی کلی این شهاب سنگ دیده می شود که شکستگی های تیزی در یک وجهش وجود دارد که حاکی از آن است که خود این قطعه از قطعه یاقطعات دیگر نیز درهمان حوالی سقوط کرده اند. سطح خارجی شهاب سنگ باپوسته ی نازکی (کمتراز یک میلی متر) ازموادذوب شده که در برخی نقاطش فرورفتگی هایی مشاهده می شود. شهاب سنگ ها هنگام عبور از اتمسفر زمین، دچار اصطکاک با مولکول های هوا می شوند و بر اثرحرارت تولیدشده، سطح بیرونی شان می سوزد و لایه ی نازکی از مواد مذاب در سطح سنگ ها به وجود می آید. از آنجا که ترکیبات شهاب سنگ ها بایکدیگر متفاوت است، شکل ظاهری این لایه ی نازک – که اصطلاحا «پوسته ی ذوب شده» نامیده می شود- درتمام شهاب سنگ ها یکسان نیست و در نمونه های تازه، معمولا مات و سیاه رنگ است. از زمانی که یک شهاب سنگ روی زمین می افتد، هوا زدگی آن آغاز می شود. شدت تاثیر این فرآیند بستگی به شرایط آب و هوایی محل و مدت زمان قرارگرفتن سنگ در این شرایط دارد. شدت و سرعت هوازدگی در آب و هوای گرم و مرطوب ، به مراتب بیشتر از آب و هوای سرد و خشک است. هوازدگی موجب اکسیداسیون پوسته ی شهاب سنگ ها می شود ورنگ سیاه آن را به قهوه ای تغییرمی دهد.

شهاب سنگ زنجان

نوع و ترکیبات شهاب سنگ

با بررسی دقیق تر و مشاهده ی ساختار درونی شهاب سنگ، در مقطع آن می توان تکه های ریز و فلزی آهن طبیعی را در متن سنگ ها مشاهده کرد. تمامی شهاب سنگ ها همواره مقداری فلز در ساختمان خود دارند و بسته به مقدار فلز موجود، در سه گروه دسته بندی می شوند:

شهاب سنگ های فلزی (سیدریت ها)که عمدتا ازفلز (آهن و نیکل) ساخته شده اند و فراوانی آن ها پنج تاشش درصد است.

شهاب سنگ های سنگی (کندریت ها و آکندریت ها)که عمدتا سنگی و دارای تکه های کوچک فلزی هستند. فراوانی این نوع شهاب سنگ ها از همه بیشترحدود ۹۲درصد است.

شهاب سنگ های سنگی- فلزی (سیدرولیت ها) که دارای درصدی فلز و درصدی سنگ به نسبت تقریبا برابر هستند و فراوانی آنها تا دو درصد است.

بنابراین این شهاب سنگ، احتمالا از نوع معمول سنگی کندریتی است. این گروه از شهاب سنگ ها ظاهری بسیار شبیه به سنگ های زمینی دارند وچگالی آن ها بین ۳% تا ۳۵% گرم بر سانتی متر مکعب است. مهمترین ویژگی بارز شهاب سنگ های کندریتی که آنها را از سنگ های زمینی متمایز می کند، وجود دانه هایی میلی متری و کروی شکلی به نام «کندرول» درمتن شان است که در این شهاب سنگ به وضوح دیده می شود. کندرول ها در واقع میراث بازمانده ازدوران پیدایش منظومه ی شمسی در شهاب سنگ ها هستند. جنس این دانه ها بیشتر از کانی های سیلیکاتی نظیر الیوین و پیروکسن است. از آن جا که این ترکیبات در سنگ ها ی زمینی دیده نشده اند، حضورشان می تواند تاییدی بر منشا فرا زمینی شهاب سنگ باشد. همچنین با آزمایش آهنربا مشخص شد که این شهاب سنگ مقدار کمی خاصیت آهنربایی دارد. چون بیشتر شهاب سنگ ها کم بیش در ترکیبات خود فلز دارند، بنابراین جذب آهنربا می شوند، البته این یک ویژگی منحصر به فرد نیست: زیرا از یک طرف گروه کوچکی از شهاب سنگ ها جذب آهنربا نمی شوند و از طرف دیگر بعضی سنگ های زمینی به دلیل داشتن کانی های مغناطیسی، جذب آهنربا می شوند، اما به هرحال، این ویژگی می تواند درکنار دیگر موارد به عنوان تفاوتی دیگر بین شهاب سنگ ها وسنگ های زمینی مطرح شود.

این شهاب سنگ چقد می ارزد؟

استاد دانشگاه تهران در خصوص ارزش شهاب سنگ ها می گوید:«شهاب سنگ ها بیشتربه لحاظ علمی به خصوص برای محققین ارزش دارند. درکل،ارزش مادی شهاب سنگ هایی بیشتراست که سقوط آن ها دیده شده باشد یا به اصطلاح از شهاب سنگ های «تازه سقوط کرده » باشند، یا از نوع نادری باشند. همچنین شهاب سنگ ها بسته به منشا و نوع آنها ارزش گذاری می شوند. معمولا شهاب سنگ هایی که منشا آنها مریخ یا ماه است، ارزش بیشتری نسبت به شهاب سنگ های معمولی دارند» درمنابع غیررسمی آمده که شهاب سنگ های ماه و مریخ گرمی تا چهار هزاردلار، شهاب سنگ های آهنی گرمی یک تا ۱۰ دلار، شهاب سنگ های سنگی کندریتی گرمی ۱ تا بیست دلار وآکندریتی گرمی بیست تا صد دلار قیمت گذاری می شوند.

شهاب سنگ های ایران

قدیمی ترین ومشهورترین شهاب سنگی که درایران پیداشده، شهاب سنگ ورامین است که در سال۱۲۵۲سقوط کرد. این سنگ ۵۴ کیلوگرمی ازانواع سنگی – آهنی است که ترکیبی از آهن- نیکل خالص وکانی های سیلیکاتی محسوب می شوند. این سنگ فضایی درحال حاضر درکاخ موزه ی گلستان در تهران درمعرض نمایش عموم قرارگرفته. ۹۶سال پیش از سقوط شهاب سنگ ورامین، شهاب سنگ دیگری با وزنی حدود۷/۲کیلوگرم روی سقف دبیرستانی در شهر نراق، دراستان مرکزی سقوط کرد. این سنگ ازانواع شهاب سنگ های کندریتی معمولی بوده و درحال حاضر ازسرنوشت آن اطلاعی دردسترس نیست. تاکنون تعداد۱۵شهاب سنگ مربوط به ایران دربولتن بین المللی شهاب سنگ شناسی ثبت شده اند که غیراز دوشهاب سنگ ورامین ونراق،بقیه مابین سالهای ۱۳۸۴تا۱۳۹۳وعمدتادربیابان های مرکزی ایران ودشت لوت،به همت پژوهشگران ایرانی پیداوثبت شده اند.

منبع: مجله دانستنیها

 

در ادامه ۲ ویدئو برای شما آماده کرده ایم که ویدئو اول مربوط به لحظه سقوط یک شهاب سنگ از اسمان و ویدیو دوم گزارشی مربوط به شهاب سنگ زنجان است.

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (4 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 8 =

10 دیدگاه

  1. سلام.من یه سنگ سیاه ازاستان زنجان منطقه کوههای سلطانیه پیداکردم خودم.احتمال میدم.شهاب سنگ باشه.کجاباید.تائید.کنه که این سنگ جنسش چیه لطفا راهنمای کنید……

    • سلام دوست عزیز
      کارشناسی سنگ نداریم. اما شما میتوانید این سنگ را به مراکز گوهر شناسی شهر خودتون ببرید کارشناسی میکنند.

  2. شهاب سنگ برای فروش .
    توضیحات هنگامِ بازدید یا تماس.
    عکس در أگهی دیوارِ جوادیه تهران.

  3. سلام خیلی ممنون از اطلاعات دقیقتون راجع به شهاب سنگها سپاس. و یک سوالی که داشتم بنده چند ساله کاووش شهاب سنگ میکنم و در این چند سال چندین نوع مختلف شهاب سنگ پیدا کردم و حتی شهاب سنگهایی دارم که طلا والماس دارند واین آخری ها که کاووش رفته بودم شهاب سنگی پیدا کردم که به هر کدام از اساتید معدن یا سنگ شناس نشون میدم همشون میگن این باید صد در صد از مریخ باشه چون دورتادور شهاب سنگ الماسه و وسط شهاب سنگ هم پر از دانه های الماسه که به وضوح دیده میشه میخواستم بنده رو راهنمایی کنید کجا میتونم شهاب سنگهام رو به فروش برسونم قربان..سپاسگذارم از سایت خوبتون.

  4. سلام خدمت شما اون فیلم لحظه برخورد شهاب سنگ به روسیه میباشد ممنون

    • سلام
      بله دوست عزیز، البته ما هم عنوان نکردیم فیلم لحظه برخورد شهاب سنگ در کجاست. این ویدیو صرفا به جهت مرتبط بودن با مطلب و جهت تماشای علاقه مندان در انتها اضافه شد.

      • سلام بنده کلی شهاب سنگ ماه و مریخ دارم نزدیک به ۳۰ کیلو میشن و حتی شهاب سنگ دارم کاملا الماسه به وضوح مشخص میشه شاید نادر ترین شهاب سنگ در ایران باشه لطفاً جهت فروش بنده رو راهنمایی میکنید .سپاسگذارم

محصولات مرتبط در فروشگاه