Telegram support Whatsapp support
موزه ی شیشه ای
موزه ی شیشه ای

مدوسا،موزه ای که از بطری های شکسته شکل گرفت

موزه ی شیشه ای

مدوسا،موزه ای که از بطری های شکسته شکل گرفت

بیش از هزار قطعه جواهرات طلا و نقره در موزه ی آثار باستانی شیشه ای مدوسا به نمایش گذاشته شده است که آثار هنری آن به هفت هزار سال گذشته بر می گردد.

نخستین آثارباستانی شیشه ای موزه ی مدوسای ترکیه که با ترمیم سه خانه ی تاریخی نزدیک قلعه ی غازی عین تاب تاسیس شد، محل حدود دو هزار اثر شیشه ای و تقریبا سه هزار اثر هنری برنزی، نقره ای، طلایی و گلی است. در موزه ای که کارگاه های آموزشی در زمینه های متنوع فرهنگی فعالیت می کنند. آثارهنری هفت هزار ساله ای که در مدوسا به نمایش گذاشته شده اند در محله ای تاریخی در جاده ی فرهنگ واقع شده است.

مدیرکل موزه ی آثار شیشه ای مدوسا، «ابراهیم خلیل آلگین» درباره ی موزه اطلاعاتی ارائه می دهد که درادامه میخوانید:

نخستین اثرهنری کلکسیون «کمرایسور» که مالک موزه است، یک بطری شکسته بود.

او بعدها آن را به عنوان سرگرمی تکثیرکرد. تقریبا حدود ۲۵سال وی این قبیل کارها را جمع آوری کرد و آثار بسیاری پدیدارشد. او آثارهنری ای را که دراطراف ترکیه وجود داشتند خریداری کرد و همگی آنها را ثبت کرد. سپس او با اختصاص چنین مکانی شروع به راه اندازی موزه کرد. مدوسا در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ افتتاح شد. تقریبا هشت هزار آثارهنری در این موزه وجوددارد. موزه در فضایی به مساحت ۳۰۰متر مکعب ساخته شده و قدمت بنای آن به سال ۱۹۰۳بر می گردد و به عنوان قدیمی ترین قلعه ی غازی عین تاب محسوب می شود.

موزه ی شیشه ای

چه نوع آثار هنری دراین موزه به نمایش گذاشته شده است.

بسیاری از آثار از جنس طلا و نقره، برنز و گل هستند: اما هشتاد درصد از آن ها آثار باستانی شیشه ای به حساب می آیند. می توانیم بگوییم که قدمت این آثار بین هزار سال قبل برمی گردد. آثار بسیاری از تمدن های مختلف از قبیل روم، روم شرقی، اسلامی، هیتی، فنیقی و یونانی دراین موزه به چشم می خورند.

جواهرات این موزه متعلق به چه دورانی هستند؟

برخی از آثار وجود دارند که به دوره ی اسلامی و بیشتر آنها به دوران روم خصوصا روم شرقی مربوط می شوند. به خصوص مدل انگشترها درمیان جواهرات بسیار برجسته هستند. همچنین تعداد زیادی از جواهرات مانند گردنبند و گوشواره نیز دراین موزه نیز به چشم میخورند. همچنین بیش از هزار قطعه جواهر در این مکان وجود دارد. علاوه بر این زیورآلات شیشه ای که به عنوان دستبند و گردنبند از آنها استفاده می شد نیز در این موزه وجود دارد که قدمت آنها به دو تا سه هزار سال قبل بر می گردد.

چه چیزی دراین موزه جالب توجه است؟

گردشگران داخلی و بین المللی توجه بسیاری به این موزه نشان می دهند. هنگامی که گردشگران عبارت موزه ی شیشه ای را می شنوند تصور می کنند محصولات قوم گرایی به نمایش گذاشته شده است. آنها وقتی که آثار باستانی شیشه ای را ملاحظه می کنند متحیرمی شوند. درطی سال های اولیه یک کارگاه وجود داشت که آثار شیشه ای را نشان میداد. ما استادانی از سوریه داشتیم و نمایشگاه شیشه را با ساخت کوره ی سنگی آغازکردیم. اما در دو سال اخیر بخاطر حوادث سوریه نمایشگاه برگزار نشده است و فقط یک معلم که در استانبول ساخت کوره های شیشه ای را آموزش می دهد گهگاه نمایشگاه برگزار می شود.

منبع: نشریه طلا و جواهر

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سیزده =

محصولات مرتبط در فروشگاه