Telegram support Whatsapp support
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

مشخصات ظاهری و خواص فیزیکی فیروزه

مشخصات ظاهری و خواص فیزیکی فیروزه

فیروزه (Turquoise.) یکی از سنگ های آذرین و از اولین کانی .های استخراج شده است که ترکیب آن عبارت از هیدرات .آلومینیوم طبیعی و فرمول آن را می توان به صورت .CU AL6 (PO4) (OH)8 5H2O .نوشت. این سنگ به دلیل رنگ زیبایش دارای ارزش .بسیاری است. این کانی به طور طبیعی در طیف .وسیعی از رنگ ها از آبی آسمانی روشن تا سبز .خاکستری یافت می شود که رنگ آن بسته به میزان .آهن و مس موجود در آن تغییر می کند. .فیروزه با رنگ آبی خوشرنگ، بهترین کیفیت را دارا .بوده و بسیار کمیاب است. به هر اندازه که .در آن سایه سبز و یا رگه پیدا شود، .فراوانی آن بیشتر و در نتیجه ارزش آن کاهش می .یابد. از آنجا که در بین ذرات آن آب .وجود دارد اگر به هر علتی آب خود را از .دست دهد رنگ آن تغییر می کند.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

.رنگ آبی فیروزه به دلیل وجود عنصر مس و رنگ .سبز آن از عناصر آهن (Fe) یا کُرُم .(Cr) به وجود می آید. آنچه در .اغلب فیروزه ها عمومیت دارد وجود رگه هایی سیاه یا .قهوه ای رنگ برجسته است که مربوط به سنگ مادر .تشکیل دهنده فیروزه می باشد. این رگه ها گاه .در طرح های منظم و غیر منظم شکل می گیرند .که در چنین حالتی به آن تار عنکبوتی (Spider .Web) و در اصطلاح بازار ایران به آن شجری .می گویند. این طرح یا منظم و زیبا است .که باعث ارزش فیروزه می شود و یا دارای شبکه .نامنظم و به صورت لکه ای و یا نقطه ای .است که در آن صورت از ارزش فیروزه نسبت به .نوع منظم آن می کاهد.

 

turquoise-cabochonsدرجه سختی آن بین ۶ .– ۵ است، با این حال به طور قابل .ملاحظه ای از کوارتز نرم تر می باشد. وزن .مخصوص آن ۷۶/۲ و ساختار بلوری آن تری .کلینیک است. بلورهای موجود در فیروزه اکثرا به صورت .ریز بلور بوده و تقریبا با چشم مسلح قابل مشاهده .نیستند. این سنگ معمولا به صورت توده ای ریز .و ندرتا بلوری یافت می شود و عموما به شکل .لایه ای با رگه و یا به صورت دانه های .ریز و گرد Nodules (شکل غده ای) و .Nugget (تکه ای) در سنگ های تیپ آندزیتی .یافت می شود. سبُک و بسیار شکننده بوده و .شکست آن صدفی می باشد.

%d8%a7%d9%86%da%af%d8%b4%d8%aa%d8%b1_%d9%81%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%87_83_

در هنگام .انتخاب فیروزه باید دقتی خاص مبذول داشت؛ زیرا گاهی .اوقات سنگ های فیروزه قبل از مرحله واکس خوردن رنگ .می شوند یا اینکه برخی فیرزه ها ترمیم شده هستند.. بدین صورت که فیروزه های ریز و غیر قابل .استفاده را پورد نموده و سپس فشرده کرده و با .قالب های مخصوص، قطعات جدید در طرح های معمول .گنبدی (Cabuchan) و مهره ای ( Bead) .ساخته می شوند.

 

بنابراین سعی کنید از .یک گوهر فروش قابل اطمینان مانند شرکت آریان گوهر رخشان.، سنگ فیروزه خود را تهیه نمایید تا در خرید .خود دچار مشکل نشوید.

منبع: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یک =

محصولات مرتبط در فروشگاه