Telegram support Whatsapp support

معادن سنگ با کیفیت جواهر در کدام کشور می باشد؟

معادن سنگ با کیفیت جواهر در کدام کشور می باشد؟

۵rttyg (29)

عامل توسعه خوشه جواهرات مشهد گفت: تنها معدن سنگ باکیفیت جواهر (Gemstone Quality) کشور در استان خراسان رضوی وجود دارد که نمی توان استخراج و بهره برداری انجام داد…

سیدجواد پیش بین خبر داد: این معدن دارای سنگ آکوامارین (Aquamarine) می باشد که در منطقه خواجه مراد واقع شده است.

وی افزود: این منطقه از سه، چهار سال قبل  محدوده ای بوده که قرار است پادگان لشگر۷۷به آنجا منتقل شود و این در حالی است که تنها معدن با کیفیت جواهر کشور محسوب می شود و همین امر امکان استخراج و بهره برداری از این معدن ارزشمند را به صفر رسانده است.

او با بیان اینکه پروژه اکتشافی این معدن در بیش از ۱۱ سال قبل انجام شده است، بیان کرد: آکوآمارین سنگ بسیار زیبا،خوشرنگ و به رنگ آبی آسمانی است که جزو سنگهای قیمتی و با کیفیت جواهر محسوب می شود و تاکنون در هیچ نقطه کشور چنین سنگ یا معدنی کشف نشده است.

پیش بین با بیان اینکه به میزان جزئی و پراکنده از این معدن استخراج سنگ انجام شده است، افزود:پیش بینی می شود ذخیره این معدن بیش از ۵۰۰ کیلو جواهر آکوآمارین باشد که با توجه به اینکه هر کیلو شامل پنج هزار قیرات است به این ترتیب این معدن دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی می باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه اداره کل صنعت، معدن و تجارت توانایی حفاظت از این معدن ارزشمند را ندارد زیرا در غیر اینصورت با تغییر چندکیلومتری محدوده پادگان امکان برداشت از این معدن و ایجاد چندصد فرصت شغلی و ارزآوری بالا از آن وجود دارد.

وی با اشاره به وجود تنها معدن فیروزه ارزشمند و دارای مرغوبیت در نیشابور، گفت: از این معدن سالانه حدود ۴۰ تن سنگ حاوی فیروزه استخراج می شود.

و با بیان اینکه ۱۵ درصد سنگ استخراجی به صورت نگین تراشیده می شود که به این ترتیب حدود شش هزار کیلوگرم سالانه سنگ فیروزه در استان تولید می شود.

پیش بین بیان کرد: کیفیت فیروزه نیشابور در مقایسه با فیروزه کرمان و شاهرود و حتی انواع جهانی آن دارای بالاترین و مرغوب ترین کیفیت است.

منبع:ماین نیوز

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 16 =

محصولات مرتبط در فروشگاه