Telegram support Whatsapp support
افسانه یاقوت سرخ در موگوک

موگوک مهد یاقوت سرخ جهان

موگوک، مهد یاقوت سرخ در جهان

آیا افسانه ای در مورد چگونگی پیدایش یاقوت در موگوک شنیده اید؟ در این مقاله ابتدا به معرفی موگوک و تاریخچه شهر موگوک می پردازیم و بعد افسانه ی یاقوت سرخ را خواهیم گفت. در ادامه مطالعه این مقاله جذاب را از دست ندهید…

برای مشاهده محصولات یاقوت سرخ در جواهری بینا کلیک کنید

یاقوت سرخ

معرفی موگوک

موگوک شهری تاریخی در شمال میانمار برمه است در 200 کیلومتری شمال شرقی ماندالی(Mandalay) قرار دارد.

جایی که به “سرزمین یاقوت” یا “Ruby Land” معروف است. هرچند که سنگهای دیگری مانند یاقوت کبود، اسپینل، پریدوت، مون استون، زیرکون، آمتیست و گارنت وجود دارد که از نظر کیفیت در دنیا مشهورند. به طور کلی با کیفیت ترین گوهرها را می شود در موگوک یافت، برای همین است که امروز هزاران معدنکار در آنجا مشغول هستند.

سفر به موگوک امروز بسیار راحت تر از گذشته است. دو جاده آسفالت شده وجود دارد که به موگوک می رسد. اولین جاده در اوایل دهه 1990 ساخته شد و شما را در حدود شش ساعت از Mandalay به Mogok می برد. جاده دیگر به شما امکان می دهد از طریق Mandalay عبور کنید تا چند ساعت زودتر برسید.

 

 

تاریخچه موگوک

درباره منشأ پیدایش یاقوت سرخ در موگوک افسانه های زیادی وجود دارد. یکی از افسانه های مشهور در این زمینه به ۲ هزار سال پیش برمی گردد. براساس این افسانه ماری افسانه ای سه تخم می گذارد. اولین تخم به سمت پادشاه باگان حرکت می کند، دومین تخم به امپراطوری چین تعلق می گیرد و سومین آنها که از جنس یاقوت سرخ بود در معادن یاقوت سرخ موگوک (شهری در برمه) پدیدار می گردد.

در افسانه هایی که به صورت مصور درآمده افسانه ای متعلق به Daw Nan Kyi وجود دارد ک به پیوند میان برمه و یاقوت سرخ به ۶ قرن اشاره می کند، یعنی در زمان پادشاهی سلسله “شان”. معادن یاقوت سرخ موگوک در سال ۱۵۹۷ توسط پادشاه برمه از “سلسله شان” گرفته شد.

هر یاقوت سرخی که بیشتر از اندازه و وزن معمول بود، می بایست به سمت دربار شاهی روانه می گشت. البته این مسئله نیز وجود داشت که اگر یاقوت سرخی در این ابعاد پیدا می شد، در عوض آنکه یاقوت را به دربار تحویل بدهند، یابندگان آن را می شکستند تا بتوانند خودشان راحت به فروش برسانند.

انگشتر یاقوت سرخ مردانه

انگشتر یاقوت سرخ فاخر دست ساز دور الماس مردانه _کد:۲۵۶۰۷

افسانه موگوک

بر طبق این افسانه، یک معدنچی به نام Nga Mauk یک یاقوت سرخ بسیار زیبا و بزرگ را پیدا می کند. ولی در عوض اینکه تمامی این سنگ را به پادشاه برمه تحویل دهد، آن را شکسته و نیمی از این سنگ را تقدیم پادشاه می کند. وی مابقی یاقوت سرخ را به یک بازرگان چینی می فروشد. پس از مدتی پادشاه چین این یاقوت سرخ را به عنوان هدیه به پادشاه برمه تقدیم می نماید. پس از آزمایشات گوناگون، پادشاه برمه در می یابد که چیزی در این یاقوت سرخ بسیار آشناست. وقتی که پادشاه این دو سنگ را با یکدیگر مقایسه می کند در می یابد که این دو سنگ کاملا شکل هم بوده و  از یک قطعه هستند،

و متوجه شد که فریب خورده است. بنابراین پی به تقلب معدنچی می برد.

پس از آن، پادشاه دستور زنده سوزاندن معدن چی و خانواده وی را می دهد. همسر معدنچی به نام Daw Nan Kyi شاهد زنده سوزانده شدن خانواده خود از بالای تپه های موگوک هنگام جمع آوری چوب می باشد. پس از دیدن این رویداد، وی به دلیل شکسته شدن قلبش جان می سپارد.

“شکسته شدن قلبی مانند شیوه شکسته شدن یاقوت سرخ“.

گردنبند یاقوت سرخ

گردنبند یاقوت سرخ آفریقایی زنانه مانی مدل اشک _کد:۱۴۰۶۰

داستان مربوط به افسانه یاقوت سرخ Nga Mauk اینجا به پایان نمی رسد. در دهه ۱۸۷۰ در زمان پادشاهی میندون (۱۸۵۳-۱۸۷۸) فرانسه و انگلستان اقدام به بنیان نهادن امپراطوری مشترک در آسیا کردند. نماینده فرانسه به پیشگاه پادشاه آن زمان برمه می رود و از وی درخواست می کند که در ازای مبلغی پادشاه برمه اجازه دسترسی فرانسویان را به معادن موگوک می دهد. پادشاه برمه سنگ یاقوت سرخ Nga Mauk را به مرد فرانسوی نشان می دهد و از وی می پرسد که ارزش این سنگ قیمتی را چه مقدار تخمین می زند. مرد فرانسوی که تا به حال سنگ قیمتی به این زیبایی را ندیده بود به پادشاه برمه می گوید که برای همچین سنگ قیمتی و زیبا نمی توان ارزش دقیقی را تعیین کرد. پادشاه برمه جواب می دهد: وقتی که تو نمی توانی قیمتی دقیق بر روی این سنگ گرانبها بگذاری، چگونه از من انتظار داری برای معادنی که این سنگ زیبا را تولید کرده اند قیمتی گذاشته و آنها را در اختیار دولت شما قرار دهم؟ مرد فرانسوی از سخن باز می ماند.

افسانه یاقوت سرخ

اندکی پس از آن، انگلیسی ها دریافتند که فرانسویان به موگوک و مهمتر از آن به برمه علاقه دارند. انگلیسی ها ترس از آن داشتند که اگر فرانسه بتواند بر برمه تسلط پیدا کند می تواند چین را نیز تحت کنترل خود درآورد. آنها با پشت گرمی کنسرسیومی در لندن که بر پایه بازرگانی سنگ های قیمتی بود، نقشه هجوم به برمه با هدف کنترل بر موگوک و معادن یاقوت سرخ آن را کشیدند.

در سال ۱۸۸۶، بریتانیا موفق شد بر برمه تسلط پیدا کند. در سال ۱۸۸۹، آنها شرکت بریتانیایی معادن یاقوت سرخ برمه را تأسیس کردند. با توجه به علاقه زیادی که این شرکت بریتانیایی به ذخایر یاقوت سرخ برمه داشت، اجاره نامه ای را با دولت برمه به تصویب رساند و تا زمان جنگ جهانی اول نیز این شرکت سودآور بود. این شرکت بریتانیایی، با تأسیس خود در برمه، روش های نوین معدن را پایه ریزی و شهر موگوک را تبدیل به معدن سنگ رسوبی یاقوت سرخ نمود. این شرکت بریتانیایی یاقوت سرخ برمه را به اروپا و سپس تمامی جهان معرفی کرد. البته در این مسیر مسائلی از قبیل سیل، دزدی و افزون بر آن فراگیر شدن یاقوت سرخ آزمایشگاهی و مصنوعی، سبب کاهش قیمت این سنگ در بازار فروش یاقوت سرخ شد. این مسائل سرانجام باعث گشت تا این شرکت بریتانیایی معادن یاقوت سرخ موگوک را در سال ۱۹۳۱ ترک کند.

انگشتر یاقوت سرخ ناب زنانه

انگشتر یاقوت سرخ مارکازیتی زنانه ناب برند SPN _کد:۲۰۳۳۵

در دهه ۱۹۵۰، نویسنده و سیاح فرانسوی به نام جوزف کسل (Joseph Kessel)، معادن موگوک را بازدید کرد و همین امر سبب شد که وی به فکر نوشتن کتابی تحت عنوان “موگوک، وادی یاقوت سرخ” بیفتد. این کتاب سبب شد که موگوک در بین دولت های جهان به ویژه فرانسویان به عنوان سرزمین یاقوت سرخ با کیفیت شناخته شود. همین امر سبب شد که شرکت های محلی به همان شیوه شرکت بریتانیایی اقدام به یافتن و سپس استخراج یاقوت سرخ از معادن موگوک نمایند. هنگامی که دولت برمه، معادن یاقوت سرخ موگوک را در سال ۱۹۶۹ ملی اعلام کرد، قاچاق این سنگ قیمتی نیز شایع گشت.

در سال ۱۹۹۰ به دلیل وجود قوانین آزاد معدن، سرمایه گذاری در این زمینه به سهولت انجام می گرفت. هنگامی که نویسنده فرانسوی اقدام به انتشار این کتاب کرد، سرمایه گذاران داخلی، دولتی و خارجی بیشماری اقدام به سرمایه گذاری و فروش یاقوت سرخ از معادن موگوک کردند.

فروشگاه جواهری بینا اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی نقره در ایران میباشد.

0915-1000-800

همچنین میتوانید با فالو کردن پیج جواهری بینا از جدید ترین تخفیفات با خبر شوید.

https://www.instagram.com/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاوره و خرید هرچه بهتر از اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی جواهرات نقره به سایت جواهری بینا مراجعه کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + پنج =

محصولات مرتبط در فروشگاه