Telegram support Whatsapp support
هماتیت در گذر تاریخ

هماتیت در گذر تاریخ

درخشش و رنگ خاکستری تیره تا سیاه به این سنگ جلوه و زیبایی خاصی بخشیده است . این سنگ ارزان قیمت به وفور در سایزهای متفاوت در دسترس است، این سنگ قیمتی از دیرباز برای انگشترهای مردانه مورد استفاده قرار می گرفت مخصوصا اگر با نقوش حیوانی و یا پرتره ی افراد سرشناس تزیین شود . همچنین بسیار در آویزهای مهره ای و دستبندها نیز از هماتیت استفاده می شد .

هماتیت در گذر تاریخ

هماتیت از بین تمامی گوهرهای طبیعی و رایج، بیشترین چگالی را دارد (وزن به نسبت اندازه) . این امر سبب می شود که جواهرات با گوهر هماتیت سنگین باشند . چگالی بالای این گوهر سبب شده که کمتر در گوشواره استفاده شود، گرچه آویزهای بزرگ و حلقه ها برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند .

هماتیت از اکسید آهن تشکیل شده است، بنابراین از نظر شیمیایی شبیه زنگ آهن است . اسم هماتیت ریشه یونانی haima دارد که این به معنای خون است که به رنگ سرخ مواد معدنی موجود در پودر هماتیت، اشاره دارد .

نام هماتیت یعنی سنگ خون .

هماتیت در گذر تاریخ

مردم در تمدن کهن شرقی بر این باور بودند که هماتیت باعث پیروزی در پرونده های حقوقی برای شاهان و حکامان می شود . در دوران رومیان، این گوهر نماد مریخ بود، خدای جنگ و دارنده اش را از بلا دور می ساخت . آمریکاییان بومی از پودر هماتیت برای طراحی نقوش جنگی بر چهره شان استفاده می کردند .

بهترین نوع از هماتیت را می توان در کشورهای انگلستان، نروژ، سوئد و ایالات متحده امریکا یافت . همانگونه که در مطالب گذشته ذکر شد سختی این گوهر در مقیاس موس ۵/۵ تا ۵/۶ بوده و دارای خاصیت ضربه پذیری مناسبی است . جالب است بدانید که این گوهر در برابر گرما خاصیت مغناطیسی پیدا می کند .

هماتیت در گذر تاریخ

هماتیت نمونه های مشابه ندارد . شکل مشابه این گوهر به این صورت بود که آهن را فشرده می ساختند و غالبا به شکل مهر با تصاویر و نقوش حکاکی شده بود . زمانی این گوهر به نام همتاین مشهور گشت که البته این نام برای مصارف تجاری مورد استفاده قرار می گرفت .

منبع : آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

محصولات مرتبط در فروشگاه