Telegram support Whatsapp support

یاقوت سریلانکا:محبوب و بی‌نظیر

یاقوت سیلان به دلیل اندازه، کیفیت بسیار بالا و سایه‌های رنگی غنی بسیار پرطرفدار است و خانه‌های معتبر جواهرات در این فصل، جواهرات متنوعی را با استفاده از این الماس‌ها عرضه کرده‌اند. نام سیلان از این جهت اهمیت دارد که قدمت تجارت یاقوت آن به دوران شاه سلیمان می‌رسد. تصور بر این است که معادن یاقوت این منطقه قدیمی‌ترین در دنیاست و زمانی که مارکو پولو در سال ۱۲۹۲ به این جزیره رسید تجارت یاقوت بسیار پررونق و رو به رشد بوده است.
سریلانکای امروزی منبع یاقوت‌های قیمتی بی‌قیمت و بی‌نظیری است که از معروف‌ترین و گران قیمت‌ترین آنها می‌توان به یاقوت ۴۲۳ قیراطی «لوگان آبی»، یاقوت ۵۶۳ قیراطی «ستاره هندوستان» و یاقوت «استوارت» ۱۰۴ قیراطی در تاج سلطنتی ملکه انگلستان اشاره کرد که قدمت آن به سال ۱۲۱۴ باز می‌گردد.

یاقوت سریلانکا

یاقوت آبی حلقه نامزدی دوشس کمبریج نیز محصول معادن سریلانکا است. علاقه بسیار به یاقوت آبی بر این پایه استوار بوده است که این سنگ نشان‌دهنده راستی و صداقت است. تمامی رنگ‌های یاقوت در معادن این منطقه یافت می‌شود و در سال‌های اخیر استخراج این سنگ‌های قیمتی به صورت محدودتر و با نظارت دولت و توجه به حفظ محیط زیست صورت می‌گیرد. یاقوت‌های رنگی یافت شده در بستر شنی رودخانه‌های مناطق روستایی اطراف راتناپورا «Ratnapura» و دیگر مناطق جنوبی بسیار متنوع است، اگر چه این جزیره به یاقوت‌های آبی شهره است اما پالت رنگ‌های زرد، ارغوانی، سبز تیره، سایه‌های صورتی و رنگ بسیار نادر صورتی نارنجی معروف به «padparadscha» نیز در این مناطق یافت می‌شود.

یاقوت در تایلند، برمه، آفریقا و استرالیا نیز یافت می‌شود اما یاقوت‌های سریلانکایی به دلیل درشتی و رنگ خاص شهره و متمایز است و طیف آبی روشن یا «Cornflower» و آبی بسیار روشن « Royal Blue» رقیب سرسخت یاقوت کشمیری و برمه‌ای است. یاقوت‌های گرماندیده این منطقه مورد توجه خانه‌های جواهر معتبری چون کارتیه، بولگاری و ون‌کلیف اند آرپلز است، با این حال درصد بالایی از این یاقوت‌ها برای افزایش و برجسته‌تر شدن رنگ گرما داده می‌شوند که البته تفاوت آن با سنگ‌های گرماندیده کاملا مشخص است.
فرآوری بریلیوم نیز توسط برخی سودجویان برای افزایش رنگ یاقوت‌ها به کار برده می‌شود و تشخیص آن بسیار مشکل است. در اوایل سال ۲۰۰۰ بازار یاقوت با هجوم بی‌سابقه یاقوت‌های صورتی نارنجی مواجه شد ولی پس از بررسی‌ها مشخص شد که این یاقوت‌ها در اصل یاقوت صورتی است که در دمای بالا با بریلیوم ترکیب شده و تغییر رنگ پیدا کرده است. یاقوت‌های زرد نیز به همین شکل افزایش رنگ پیدا می‌کنند.

خانه جواهر معتبر شومه « Chaumet» در مجموعه جدید خود حلقه طلای سفید با روکش رودیوم را با یاقوت سیلان ۵/۷۸ قیراطی و الماس برلیانی برش خورده مزین کرده است.
معادن سیفانی « Sifani» معمولا یاقوت‌های خاص خود را به برندهای بزرگ سراسر اروپا می‌فروشد، اما آنها امسال برند جواهر خود را نیز راه‌اندازی کرده‌اند و مجموعه جواهرات آنها بویژه گردنبند با موتیف پرطاووس از طلای صورتی، یاقوت، ساوریت و الماس قهوه‌ای واقعا شاهکار است.
خانه جواهر کاریمز « Careems» در گالی فورت سریلانکا که در سال ۱۸۹۰ تاسیس شده است نیز امسال جواهرات بی‌نظیری با استفاده از یاقوت عرضه کرده است که یک نمونه بی‌نظیر آن سنجاق‌سینه با موتیف مرغ مگس‌خوار از طلای صورتی، یاقوت، ساوریت و الماس قهوه‌ای است. امروزه بیشتر جواهرات این برند با الهام از جواهرات دوره ویکتوریا، آرت دکو و موتیف‌های اسلامی طراحی و ساخته می‌شود. مزیت خرید یاقوت از سریلانکا این است که یک یاقوت دو تا سه هزار دلاری در خارج از مرزهای این کشور با خلاقیت یک برند معتبر براحتی ده‌ها هزار دلار افزایش قیمت پیدا می‌کند.

 

منبع: مد آنلاین

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

محصولات مرتبط در فروشگاه