Telegram support Whatsapp support

فصل اول : در فضیلت انگشتر بدست کردن و آداب آن

فصل اول : در فضیلت انگشتر بدست کردن و آداب آن 

انگشتر

مؤ کد است مردان و زنان .را انگشتر در دست راست کردن .

به سند معتبر از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که حضرت .رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم انگشتر را بدست راست میکردند.

از حضرت امام محمد باقر علیه السلام .منقولستکه حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم در دست راست میکردند انگشتر را.

از سلمان فارسى رضى .اللّه عنه مرویست که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بحضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود که یا على .انگشتر در دست راست بکن تا از مقربان باشى . عرض کرد که یا رسول اللّه کدامند مقربان فرمود که .جبرئیل و میکائیل پرسیدند که چه انگشتر در دست کنم فرمود که عقیق سرخ بدرستی که آن اقرار کرده است .براى خدا به یگانگى و براى من پیغمبرى و براى تو یا على بآنکه وصى منى و براى فرزندان تو .بامامت و براى دوستان تو به بهشت و براى شیعیان فرزندان تو به جنت الفردوس .

در حدیث معتبر .منقولست که از حضرت امام موسى علیه السلام سؤ ال کردند که به چه علت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام انگشتر .در دست راست میکردند؟ فرمود زیرا که آن حضرت پیشواى اصحاب یمین استکه در قیامت نامه هایشان رابه دست .راست میدهند و حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم در دست راست میکردند انگشتر را واین علامتى است براى .شیعیان ما که باین علامت ایشان را مى شناسند و به محافظت کردن در وقت فضلیت نمازهاى پنجگانه و بدادن .زکوه و به قسمت کردن مال خود با برادران مؤ من خود و امربه نیکى هاکردن و نهى از بدیها .کردن .

از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که حضرت جبرئیل به حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله .وسلّم گفت هر که انگشتر در دست راست کند و غرضش سنت و متابعت تو باشد و ببینم او را .که در قیامت متحیر مانده است دستش بگیرم و به تو و به حضرت امیرالمؤ منین برسانم . و از .حضرت صادق منقول است که از سنت پیغمبران است انگشتر در دست راست کردن .

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام .فرمود که هر که انگشترى در دست چپ داشته باشد که نام خدا درآن باشد در وقت استنجا(شستن .محل نجاست) بدر آورد و در دست دیگر کند.

از حضرت صادق علیه السلام منقول استکه حضرت .رسول صلّى اللّه علیه وآله و سلّم نهى فرمود از انگشتر کردن در انگشت شهادت(اشاره) و انگشت .میان .

)یهودیان انگشتر ازدواج را در انگشت اشاره می کنند. و شیطان پرستان هم  در شصت .دست چپ، به این دلیل که: انگشت شصت دست چپ نماد  الت تناسلی مرد  است. در گذشته .نیز قوم لوط در این سه انگشت(اشاره,میانی ,شصت) فقط انگشتر میکردند).

از .حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتر را ببند پائین انگشت برسانید.

در روایتى وارد شده است .که انگشتر به سر انگشتان کردن عمل قوم لوط است .

در فقه الرضا علیه السلام مذکور است که .در وقت انگشتر در دست کردن بگو:اَلّلهُمَّ سُمْنى بِسیماءِ اْلایمانِ وَاخْتمْ لى بِخَیْرٍ وَاجْعَلْ عاقِبَتى اِلى خَیْرِ اِنّکَ .اَنْتَ الْعَزیزُ اْلاَکْرَمُ و ابن طاوس علیه الرحمه روایتکرده است که این دعا بخواند اَلّلهُمَّ سُومِنى بسیماءِ الاِیْمانِ وَ تَوِّجنى .بِتاجِ الْکَرامَهِ وَقَلِّدْنى حَبْلَ اْلاِسلا مِ وَلا تَخْلَعْ رِبْقَهَ اْلایم انِ مِنْ عُنُقىِ.

 

منبع:

کتاب ارزشمند حلیه المتقین , علامه مجلسی , باب دوم , صفحه ۲۷ – ۳۸

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =

محصولات مرتبط در فروشگاه