Telegram support Whatsapp support

یاقوت کبود ستاره ای را می شناسید؟

یاقوت کبود ستاره ای را می شناسید؟

نگین یاقوت ستاره ای بسیار زیبا و درخشان و تک می باشد، نمونه ای از جواهرات یاقوت ستاره ای در انگشتر، گردنبند، دستبند و … می باشد.

یاقوت کبود ستاره ای

star-sapphire-large_info

نام انگلیسی: (Star Sapphire)

نوع دیگری از یاقوت کبود را  که در میان ایرانیان کمتر شناخته شده است. این گوهر یاقوت ستاره ای (Star Sapphire) نام دارد. علت این نام گذاری وجود خطهای ستاره شکل بر روی سنگ می باشد. جنس این خط ها ماده ای به نام سیلک است که حضور آن در یاقوت کبود باعث کاهش شفافیت و درنتیجه کاهش قیمت آن می شود. اما تجمع همین نا خالصی ها به صورت یکپارچه خط هایی را ایجاد می کند که با تراش مناسب گوهر می توان حالت ستاره به آن داد و سنگی قیمتی را به وجود آورد.

 

یاقوت ستاره ای چه رنگی می باشد؟

یاقوت ستاره دار اغلب دارای رنگ آبی است ولی به رنگ های صورتی، نارنجی، زرد، سبز، بنفش کم رنگ و خاکستری مایل به سیاه نیز یافت می شود. عنصر رنگ دهنده در یاقوت کبود آهن و تیتانیوم و وانادیوم (Vanadium) است که مورد اخیر تنها در گونه بنفش رنگ یافت می شود. وجود مقدار کمی آهن نیز می تواند دلیل بوجود آمدن رنگ زرد و سبز شود. رنگ صورتی برخی یاقوت ها حاصل وجود مقداری کروم است و آهن و واندیوم با هم طیف نارنجی را تشکیل می دهند.

یاقوت کبود ستاره ای
یاقوت کبود ستاره ای

نکاتی برای خرید یاقوت ستاره دار (Star Sapphire)

پرطرفدارترین رنگ این سنگ قیمتی آبی روشن و آبی تیره است، پس اگر به فکر تجارت با این گوهر هستید این رنگ را بیشتر مد نظر داشته باشید، البته باید دقت داشت که ۶ خط تشکیل دهنده ستاره آن در زیر نور طبیعی مشخص باشد زیرا با استفاده از تکنیک های نورپردازی در عکس آنرا واضح تر نشان می دهند. از لحاظ شفافیت سنگ، به دلیل اینکه خود ستاره حاصل نا خالصی است باید توقع ناخالصی های پراکنده در گوهر را داشته باشید.

یاقوت کبود ستاره ای
یاقوت کبود ستاره ای

تراش یاقوت ستاره دار

اکثر یاقوت های ستاره بدون توجه به میزان شفافیت یا کدر بودن آن به صورت دامله یا همان گنبدی شکل تراش داده می شوند. زیرا این نوع تراش باعث می شود ستاره روی سنگ بهتر نمایش داده شود. یک تراش خوب دامله باید دارای تقارن خوب و گنبدی صاف بوده و از هر زاویه ای که به گوهر نگاه می کنید باید حالت گرد آن قابل مشاهده باشد.

منابع یاقوت ستاره ای (Star Sapphire)

امروزه مهمترین منابع این گوهر استرالیا، میانمار، سریلانکا و تایلند است، ولی مقدار قابل توجهی از یاقوت ستاره دار در برزیل، کامبوج، چین، کنیا، ماداگاسکار مالاوی، نیجریه، پاکستان، رواندا، تانزانیا، ایالات متحده آمریکا (ایالت مونتانا)، ویتنام و زیمبابوه وجود دارد.

روش های بهبود یاقوت کبود ستاره ای

همواره برای بهبود رنگ، شفافیت و از بین بردن ضایعات در گوهرها از روش های مختلفی استفاده می شود. برای گوهر یاقوت ستاره ای،گرم کردن با دمایی بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد برای چندین ساعت کاربرد دارد. این روش اغلب باعث بهبود رنگ و وضوح جواهر می شود. گاهی اوقات برای بهبود ستاره روی یاقوت آنرا همراه با تیتانیوم گرم می کنند که البته گران قیمت ترین روش بهبود این سنگ کم نظیر است.

یاقوت کبود ستاره ای
یاقوت کبود ستاره ای

 

منبع: آرگو: آریان گوهر رخشان

جواهرات نقره لوکس مناسب برای بانوان

انگشتر سوارسکی زنانه

انگشتر سوارسکی زنانه

 

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (2 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

محصولات مرتبط در فروشگاه