Telegram support Whatsapp support
دستبند طلا

دانستنی هایی در مورد جواهرسازی

جواهرسازی :

طلا و جواهر ساز کسی است که بتواند از عهده راه اندازی و تنظیم درجه حرارت کوره های ذوب فلزات قیمتی و ذوب کردن انواع فلزات و لحیم های مورد نیاز ، ریختن مذاب در دریچه ، تعیین عیار فلزات قیمتی ، برشکاری ، سوهانکاری ، حدیده کردن مفتول نورد و ساخت و طراحی انواع زیور آلات از فلزات قیمتی برآید .

جواهرسازی آنگونه که ما آن را امروزه می شناسیم نیست ، ساخت طلا و جواهرات برای اولین بار در قرن شانزدهم میلادی آغاز شد.
اولین دستبند در این دوره ایجاد شده است، این دستبند به صورت یک زنجیر طراحی و ساخته شده بود.
برخی از شرکت های جواهر سازی نظیر کارلو جولیانی در ناپل ایتالیا، اوژینو فونتانی درفرانسه و تیفانی در نیویورک را می توان به عنوان یکی از مهم ترین عوامل شکوفایی جواهرات اروپا، در قرن نوزدهم دانست.

افرادی مانند پیوکاستلانی و میکل آنجلو کاتانی یکی از نخستین کسانی بودند که به طراحی  طلا وجواهرات باستانی در اروپا پرداختند.
قرن نوزدهم در اروپا را می توان قرن ظهور سنگ سیاه در صنعت طلا و جواهرات دانست.

در سال ۱۹۲۵ میلادی برخی از کمپانی های طراحی جواهرات فرانسوی مانند کارتیه حلقه های ازدواجی با استفاده از سه حلقه باریک از طلا زرد، قرمز و سفید ایجاد کردند.
اینگونه حلقه ها در آن دوران به یکی از پرطرفدار ترین حلقه ازدواج در بین زوج های جوان تبدیل شد.

به طوری که بیشتر عروس خانم ها از طلاهای رنگی دوست داشتند و از این مدل جواهرات بسیار استقبال می کردند.

دستبند طلا
از سال ۱۹۶۰ تا به امروز طراحان طلا و جواهرات  تصمیم به استفاده از روش های فانتزی، درصنعت طلا و جواهرات گرفتند.
بدین ترتیب طرح هایی از مخلوط طلای سفید، طلای زرد و سنگ های قیمتی در طلا سازی و ساخت جواهرات مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخچه جواهرات در ایران

تاریخچه طلا و جواهرات در ایران

در ایران از لحاظ جغرافیایی بر روی کمربند معدنی جهان قرار دارد و از ذخائر عظیم فلزات و کانی های با ارزش از جمله طلا و جواهرات برخوردار است.

همین موضوع ار نظر تاریخی موجبات گسترش دانش و صنعت فلز کاری از ایران به سایر مناطق جهان را فراهم ساخته، به طوری که ساکنین مصر، بابل، هند و جیحون با تمام پیشرفت هایی که در عصر خود داشتند نتوانستند در  زمینه طلا و جواهرات بر ایرانیان پیشی بگیرند.

صنعت طلا و جواهر و ساخت و تولید زیور آلات و مصنوعات فلزات قیمتی ایران در این رابطه سرآمد کشورهای جهان است.

آثار هنری بسیار ارزشمند و گرانبهائی که امروزه موزه های معتبر داخلی و خارجی و مجموعه های خصوصی کلکسیونرهای معروف دنیا را در سراسر جهان زینت بخشیده است، بیان گر این حقیقت می باشد که طلاسازان و جواهرسازان ایرانی در ادوار مختلف تاریخی چه پیش از اسلام و چه بعد از آن در ساختن اشیاء تزئینی و زیور آلات گرانبها، از مهارت خارق العاده ای برخوردار بوده اند و امروزه هر بیننده ای که آنها را در موزه های معروف بین المللی مشاهده می نماید، خلاقیت و توانمندی حیرت برانگیز سازندگان طلا و جواهرات ایرانی این اشیاء را تحسین می کند.

مجسمه بز بالدار

مجسمه مشهور بز بال دار، جام طلای افسانه زندگی، جام طلای مارلیک و ده ها اثر تاریخی دیگر اصیل ترین اسناد تاریخ فرهنگی و هنری صنعت گران ایرانی در گذرگاه زمان و کارنامه درخشان پیشینیان ما به شمار می روند.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 3 =

محصولات مرتبط در فروشگاه