Telegram support Whatsapp support

توپاز سنگ متولدین آبان ماه

توپاز

سنگ متولدین آبان ماه

توپاز ( TOPAZ ) از واژه‌ توپازیوس‌ که‌ نام‌ جزیره‌ای‌ در دریای‌ سرخ‌ است‌ گرفته‌ شده‌ و در زبان‌ یونانی‌ معنای‌ جست‌ و جو کردن‌ می ‌دهد تا پیش‌ از رنسانس، در اروپا هر سنگ‌ زرد رنگی‌ را توپاز می ‌نامیدند . (سنگ‌ پریدوت‌ را هم یک‌ نوع‌ توپاز می‌دانستند)
این‌ سنگ‌ سمبل‌ وقار و ابهت،‌ و نشانه‌ شادی‌ و موفقیت‌ است . مصری‌ها سنگ‌ توپاز را سمبل‌ خورشید می‌ دانند . یونانی‌ها معتقدند این‌ سنگ‌ به‌ انسان‌ نیرویی‌ خاص‌ می‌ دهد و طلسم‌ و جادو را باطل‌ می ‌کند . حتی‌ در گذشته‌ بر این‌ باور بودند که‌ اگر کسی‌ این‌ سنگ‌ را همراه‌ داشته‌ باشد از نظرها دور می ‌ماند . رومی‌ها اعتقاد داشتند که‌ توپاز هوش‌ و وفاداری‌ را افزایش‌ می ‌دهد .

به‌ علاوه آنان‌ پودر این‌ سنگ‌ را در شربت‌ حل‌ می کردند و برای‌ درمان‌ خونریزی‌ و آسم‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌کرده‌اند . از پودر آن‌ برای‌ درمان‌ و التیام‌ سوختگی‌ و زخم‌های‌ شدید نیز بهره‌ می‌ برده‌اند. حتی‌ در مواردی‌ به‌ عنوان‌ پادزهر استفاده‌ می‌ شده‌ است . توپاز در برزیل‌ نشانه‌ و سمبل‌ دندان پزشکان‌ است .

توپاز سنگ متولدین آبان ماه

ژیزمان : تقریبا کمیاب، آلمان، چک و اسلواکی، ایرلند شمالی، روسیه، نروژ، مکزیک، نامیبیا، ژاپن، برزیل، سری لانکا، آمریکا، نیجریه و مون کلی
پاراژنز : فلوئوریت، کوارتز، کاسیتریت، تورمالین، میکا، فلدسپات، آپاتیت، بروکیت، کانی‌های تنگستن
ترکیب شیمیایی : AL۲O۳ = ۵۵.۴% ، SiO۲ = ۳۲.۶% ، F = ۲۰.۷% ، Fe۳+ ، Mg ، Cr ، Ti
تشابه کانی شناسی : برازلیانیت – بریل – فناسیت
خواص شیمیایی : به آهستگی در اسید سولفوریک گرم حل می‌شود . ذوب نمی‌شود .
منشا تشکیل : پنوماتولیتی – پگماتیتی – هیدرو ترمال – دگرگونی – آبرفتها (در حقیقت محل اصلی پیدایش تو‌پاز پگماتیت‌‌های وابسته به توده‌های نفوذی اسیدی تا متوسط می‌باشد و در پگماتیت‌هایی که غنی از مواد فومرولی هستند این کانی بهتر تشکیل می‌شود . توپاز از سیال‌های فلوئورداری تشکیل می‌شود که در طی مراحل پایانی انجماد سنگ‌های آذرین سیلیسی منشأ گرفته‌اند . توپاز در کاواک‌های گدازه‌های ریولیتی و پگماتیت‌های گرانیتی به ویژه در انواع قلع‌دار و رگه‌های هیدروترمالی نیز یافت می‌شود)

سایر مشخصات : کانی توپاز به وسیله شکل، رخ قاعده‌ای، سختی بالا (۸) و گرانی ویژه وزن مخصوص زیاد آن قابل شناسایی است . شعله فوتک بر آن بی‌اثر است و در برابر اسیدها نامحلول است . پودر آن به دلیل وجود آلومینیوم با محلول نیترات کبالت به رنگ آبی درمی‌آید دارای لومینسانس زرد طلائی – کرم – سبز توپاز بر اثر حرارت و تابش اشعه ایکس تغییر رنگ می‌دهد . رنگ آبی بسیار تیره رنگ این کانی مصنوعی است و بر اثر تاباندن پرتو ایکس، ذرات آلفا و پرتو گاما و عمل‌‌آوری گرمایی بر روی نمونه‌های بی‌رنگ توپاز به وجود می‌آید . در اثر حرارت زیاد توپاز زرد به رنگ صورتی، بی‌رنگ یا آبی درمی‌آید .

اسکار وایلد در یکی‌ از کتاب‌های‌ خود می ‌گوید : من‌ توپازهایی‌ دارم‌ به‌ رنگ‌ زرد، همسان‌ چشم‌ ببر؛ به‌ صورتی‌ چشم‌ کبوتران‌ و سبزی‌ چشم‌ گربه‌ها . توپاز به‌ رنگ‌های‌ زرد، قرمز مایل‌ به‌ قهوه‌ای، آبی‌ روشن، صورتی‌ متمایل‌ به‌ قرمز، و سبز روشن‌ یافت‌ می ‌شود . مرغوب ‌ترین‌ رنگ‌ توپاز صورتی‌ است؛ اما در بین‌ جواهر فروشان‌ و مصرف ‌کنندگان‌ توپاز، رنگ‌های‌ زرد و قهوه‌ای‌ معروف ‌تر و متداول ‌تراست .

توپاز سنگ متولدین آبان ماه

اسید سولفوریک‌ دشمن‌ شماره‌ یک‌ توپاز است‌ و آن‌ را تخریب‌ می ‌کند . بنابراین‌ توصیه‌ می ‌شود برای‌ حفظ‌ این‌ سنگ‌ – و اصولا تمام‌ سنگ‌های‌ قیمتی‌ و نیز جواهرات‌ – از نگه‌ داشتن‌ آنها در کنار مواد شیمیایی‌ به‌ خصوص‌ اسیدها پرهیز شود .
معادن‌ مهمی‌ که‌ امروزه‌ سنگ‌ توپاز از آنها استخراج‌ می‌ شود، در کشورهای‌ سری لانکا، برزیل، مکزیک، آمریکا، برمه، استرالیا، ژاپن، روسیه‌ و ایرلند شمالی‌ قرار دارند . توپازهایی‌ که‌ از معادن‌ ایرلند استخراج‌ می‌ شود اکثرا به‌ رنگ‌ آبی‌ روشن‌ است .

از معادن‌ توپاز بلورهایی‌ به‌ وزن‌ چندین‌ کیلوگرم‌ استخراج‌ می ‌شود . برای‌ مثال، در سال‌ ۱۹۶۵ کریستالی‌ از توپاز آبی‌ به‌ وزن‌ ۱۰۰ کیلوگرم‌ در اوکراین‌ کشف‌ شد که‌ در نوع‌ خود بی‌ نظیر است . در موزه‌های‌ مختلف‌ از جمله‌ موزه‌ای‌ در واشنگتن، نگین‌های‌ تراشیده‌ شده‌ای‌ از توپاز وجود دارد که‌ در رنگ‌ها و وزن‌های‌ مختلف‌ چشم‌ بیننده‌ را خیره‌ می‌ کنند و او را به‌ تحسین‌ وا می ‌دارند . گفتنی‌ است‌ یکی‌ از جالب ‌ترین‌ و دیدنی ‌ترین‌ نقاط‌ دنیا که‌ انواع‌ سنگ‌های‌ رنگی‌ نیمه‌ قیمتی‌ را می‌ توان‌ در آن‌ تماشا کرد ایستگاه‌های‌ مترو در شهر مسکو است . در این‌ مراکز، دیوار ایستگاه‌ها به‌ وسیله‌ تابلوهایی‌ بسیار زیبا از سنگ‌های‌ استخراج ‌شده‌ از معادن‌ روسیه‌ تزیین‌ شده‌اند .

توپازهای‌ بی ‌رنگ‌ استخراجی‌ را می ‌توانند از طریق‌ حرارت‌ و با استفاده‌ از مواد شیمیایی‌ به‌ رنگ‌های‌ مختلف‌ درآورند . یکی‌ از جالب ‌ترین‌ توپازهای‌ بی‌ رنگ‌ که‌ مدت‌ها تصور می‌ شد یک‌ برلیان‌ بسیار درشت‌ است‌ توپاز براگانزا(BRAGANZA) به‌ وزن‌ ۱۶۴۰ قیراط‌ است‌ که‌ جزو جواهرات‌ سلطنتی‌ محسوب‌ می‌ شود و در تاج‌ پادشاهی‌ کشور پرتغال‌ قرار دارد .

توپاز سنگ متولدین آبان ماه

نگین‌های‌ تراشیده‌ از توپاز معمولا به‌ شکل‌ تراش‌ زمرد است . بلورهای‌ ناپاک‌ توپاز را به‌ صورت‌ کاپوشن‌ (تراش‌ بیضی‌ بدون‌ وجه) و توپاز بی‌ رنگ‌ را به‌ صورت‌ بریل‌ تراش‌ می‌ دهند . در طبیعت‌ کانی‌های‌ دیگری‌ وجود دارند که‌ تراش ‌داده ‌شده آنها در ظاهر به‌ شکل‌ توپاز است؛ از جمله‌ سیترین، کریستوبریل، اکومارین، بریل‌ طلایی‌ و تورمالین .

سنگ‌ توپاز امروزه‌ در صنعت‌ جواهرات‌ با مدل‌های‌ گوناگون‌ ارائه‌ می‌ شود و طرفداران‌ بسیاری‌ دارد . معمولا برای‌ سنین‌ بالا به‌ شکل‌ انگشتری‌ و برای‌ جوان ‌ترها به‌ صورت‌ مدال‌ با زنجیر ساخته‌ می‌ شود . توپاز را کمتر به‌ صورت‌ ست (سری) کامل‌ عرضه‌ می‌ کنند . توپاز در اروپا بیشتر به‌ شکل‌ سنجاق‌ سینه، در کشورهای‌ شرقی‌ به‌ صورت‌ انگشتری،‌ و به‌ طور کلی‌ در دنیا بیشتر به‌ شکل‌ مدال‌ با زنجیر استفاده‌ می‌ شود .

خواص و فواید منسوب به کانی توپاز

این سنگ آرام بخش بوده و سبب تقویت خلاقیت می شود . از این رو برای هنرمندان خلاق انتخاب بسیار مناسبی می باشد .

انرژی حیاتی بدن را افزایش میدهد و سازمان بدن را تنظیم و فعال میکند . سبب خودباوری و شادابی روح و بهتر شدن خلق و خو می شود . از این رو برای ایجاد جذابیت در شما و همچنین رفع افسردگی و بیحالی و بی خوابی مفید می باشد . برخی توپاز را باعث ایجاد جذب ثروت و آسایش می دانند .

برای درمان بیماری های کبدی و پوستی بسیار موثر است و علاوه برتقویت غدد فوق کلیه و تنظیم آن، برای تسکین دردهای ناحیه پشت و ستون فقرات فایده دارد . تاثیر بسیار فوق العاده توپاز در درمان کم اشتهایی، ناراحتی های فک، پر اشتهایی روانی و چاقی، از طریق تنظیم متابولیسم بدن می باشد . استفاده از توپاز غده هیپوفیز و اعصاب را تقویت می کند و به سردردهایی که منشاء عصبی و استرسی دارند (نظیر میگرن) کمک فراوانی می کند .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (4 امتیاز, میانگین: 3٫75 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نوزده =

محصولات مرتبط در فروشگاه