Telegram support Whatsapp support

آشنایی با گوهر آکسنیت

آکسنیت ماده ای معدنی با سختی ۷ از ۱۰ در مقیاس سختی مواد معدنی موس است. این سنگ های تراکلینیک (Triclinic) – ساختار (سیستم بلوری یا آرایش هندسی سه بعدی با سه محور مورب نابرابر) از بوروسیلیکات کامپلکس (complex borosilicate) تشکیل شده اند و ترکیب شیمیایی کاملشانCaFeMgBal2Si4O15 (OH)  می باشد. آکسنیت گوهریست به رنگ عسلی مایل به قهوه ای تا قهوه ای تیره که معمولا در اطراف رسوبات گرانیت (granite) یافت شده و اغلب با کوارتز دودی (smokey quartz) اشتباه گرفته می شوند.

این گوهر پیزو الکتریک (piezoelectric) است و از این رو برای حذف مو و پرز از اشیاء مورد استفاده قرار می گرفته است. یک عارضه جانبی منفی اش این است که گرد و غبار نشسته بر روی قفسه های شما را هم بسیار سریعتر از اشیاء دیگر، جمع می کند. آکسنیت به طور منظم در ایالات متحده آمریکا کالیفرنیا(California)، نیوجرسی(New Jersey)، برزیل (Brazil)، انگلستان(England)، مکزیک (Mexico)، فرانسه (France)، تانزانیا (Tanzania)، و سریلانکا(Sri Lanka) استخراج می گردد.

آکسنیتی که به خوبی تراش خورده باشد ممکن است قیراطی ۱۰۰ دلار یا بیشتر به فروش برسد، با این حال بیشتر نمونه ها با این قیمت فروخته نمی شوند. این سنگ، رنگ های متفاوتی دارد اما بیشتر قهوه ای ست با ته رنگ ارغوانی یا بنفش، و گاهی حتی رگه های آبی نیز دارد. وزن مخصوص برای آکسنیت ۳٫۲۸ بوده، ضریب شکستش۱٫۶۷-۱٫۷۰ ، و انکسار مضاعف آن ۰٫۰۱۱ است. با توجه به شناخت کمی که از این سنگ وجود دارد، متاسفانه در حال حاضر هیچ اطلاعات تاریخی و مصرف صنعتی خاصی درمورد آکسنیت موجود نیست.

 

منبع: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 13 =

محصولات مرتبط در فروشگاه