Telegram support Whatsapp support

نکاتی در مورد سنگهای قیمتی

در جهان هزاران نوع سنگ قیمتی وجود دارد که حدود ۵۰ نوع آن دارای کیفیت و زیبایی خاصی بوده و از آن‌ها در ساخت جواهرات زیبا استفاده می‌شود. این سنگ‌ها به دلیل رنگ‌های متنوع و درخشش و زیبایی خاص خود محبوبیت زیادی دارند و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این سنگ‌ها ویژگی‌هایی دارند که آشنایی با آن به انتخاب درست جواهرات کمک زیادی می‌کند. نکات مهم درباره سنگ‌های زینتی در جواهرات را در این مطلب بخوانید.

برش سنگ

مدل‌های مختلفی برای برش سنگ‌های زینتی وجود دارد که معمولا در سنگ‌های قیمتی این برش‌ها از مجموعه‌ای از برش‌های صاف و زاویه دار تشکیل می‌شوند تا سنگ درخشش و انعکاس نور بیشتری داشته باشد اما در مورد سنگ‌های ارزان قیمت‌تر برش‌های گرد و کروی را هم می‌توان مشاهده کرد اما برش‌های استاندارد سنگ‌های قیمتی را می‌توانید در تصویر زیر ببینید. هر یک از این برش‌ها برای نوع خاصی از سنگ‌ها و جواهرات به کار می‌رود مثلا برش زمردی مخصوص سنگ زمرد است و برش اشکی بیشتر در انگشتر به کار می‌رود.

 

نوع سنگ

سنگ‌هایی  که در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند را به چند دسته کلی می توان تقسیم کرد:

سنگ‌های قیمتی مثل الماس و زمرد
سنگ‌های نیمه قیمتی مثل لاجورد و عقیق
سنگ‌های مصنوعی مثل بلور زیرکونیا
سنگ‌های طبیعی مثل مروارید و مرجان


رنگ سنگ

کوچک‌ترین تغییر در ترکیب شیمیایی سنگ‌ها رنگ آن‌ها را می‌تواند به کلی تغییر دهد به طوری که در مورد الماس حدود ۲۰۰ طیف مختلف را در طبیعت می‌توان پیدا کرد. این رنگ یکی از ویژگی‌های مهم سنگ است که خلوص و درجه ترکیبات آن را نشان می‌دهد. رنگ باعث جذابیت سنگ می‌شود و جواهرسازان از رنگ‌های متضاد سنگ‌‎ها در کنار هم استفاده می‌کنند تا بر زیبایی آن‌ها بیفزایند.

شفافیت

شفافیت سنگ از فاکتورهای مهمی است که کیفیت آن را تعیین می‌کند یعنی هرچه سنگ طبیعی شفاف‌تر باشد ناخالصی آن کمتر و ارزش آن بیشتر است البته سنگی که کاملا شفاف و بدون ناخالصی باشد هم به احتمال بسیار زیاد مصنوعی است.

منبع مقاله: چی بپوشم

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (2 امتیاز, میانگین: 1٫50 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شش =

محصولات مرتبط در فروشگاه