Telegram support Whatsapp support
گوشواره طلا اشکانی

گوشواره طلا اشکانی

با آغاز فتوحات اسکندر کبیر، تعامل بین تمدن های ایران، میان رودان و یونان روم آغاز شد . پس از آن نیز این تعاملات با ورود تاجران و مهاجران یونانی در طی دوره سلوکی در ایران؛ و سکونت گزیدن رومیان در دوران اشکانی ادامه یافت .

این تعاملات میان تمدن ها، تأثیرات به سزایی در سبک، موضوع، روش به کارگیری و اجرای هنرهای منطقه ایران و میان رودان در هزاره اول پس از میلاد مسیح داشت .
در قسمت بالای این گوشواره ظریف که بسیار ماهرانه ساخته شده، شمایلی از اروس (خدای عشق در اساطیر یونانی) به چشم می خورد .

شمایل اروس در ظاهر مردی جوان و بالدار، با موهای بلند و مجعد به تصویر کشیده شده که بخشی از موهایش بر بالای سر بسته شده است .

این خدا هر دو دستش را بر روی نشمینگاه خود نگاه داشته، یکی از بال های او به سمت عقب تا خورده و بال دیگرش نیز از دست رفته است .

یک حلقه آویزان از قسمت پایین بدنه اروس به چشم می خورد که از آن نیز یک مشک شراب سه لوبی آویزان است . سطح این مشک سه لوبی از برآمدگی های ریزی پوشیده شده که در واقع این برآمدگی های ریز به صورت جداگانه ساخته شده و سپس بر روی سه لوب نصب شده اند . مشک شراب در این گوشواره نمادی از پرستش دیونیسوس، یکی از خدایان یونان است .

گوشواره طلا اشکانی

ترکیب شمایل اروس و نمادهای دیونیسوس در این گوشواره طلا، نشان از وام گرفتن هنر دوره اشکانی از فرهنگ یونانی دارد . همان طور که گفته شد، از روی سبک و موضوع به کار رفته برای ساخت این گوشواره طلا، می توان گفت که گوشواره مربوط به دوره اشکانیست و احتمالا در منطقه میان رودان ساخته شده است .
این گوشواره طلا ۴٫۶ سانتی متر طول دارد و توسط خانم و آقای توماس هوپ به مجموعه موزه اهدا شده . بر پشت گوشواره یادداشت هایی دیده می شود که جزئیات تاریخچه مالکیت گوشواره ها را شرح داده است . این گوشواره را آستین هنری لیارد، کاوشگر و باستان شناس انگلیسی در منطقه نمرود و نینوا و در سال ۱۸۴۵ کشف کرد . امروزه این گوشواره طلا در گالری ۴۰۵ موزه متروپولیتن نگه داری می شود .
دوره تاریخی : اشکانی
زمان ساخت : قرن دوم تا اول پیش از میلاد مسیح (۲۲۰۰ سال پیش)
جنس : طلا
ابعاد : طول ۴٫۶ سانتی متر
محل کشف : منطقه شوش و پاسارگارد، ایران
محل نگهداری : موزه متروپولیتن، نیویورک

منبع : کارناوال

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

محصولات مرتبط در فروشگاه