Telegram support Whatsapp support
اثر نوری نادر در یاقوت کبود آبی

اثر نوری نادر در یاقوت کبود آبی

این یاقوت کبود بنفش مایل به آبی کمرنگ ۱٫۳۶ قیراطی، هنگامی که در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می گیرد، تغییر رنگ جالبی از خود به نمایش می گذارد .

اثر نوری نادر در یاقوت کبود آبی

یک یاقوت کبود بنفش مایل به آبی کمرنگ ۱٫۳۶ قیراطی برای بررسی به آزمایشگاه مرکز گوهرشناسی اوکراین ارائه شد . این سنگ ضریب شکست (RI) 1.770-1.762 با دو شکستی (birefringence) 0.008 و SG هیدرواستاتیک ۳٫۹۷ از خود نشان داد . نمونه ها نسبت به موج بلند اشعه ماورا بنفش، پدیده چند رنگی(pleochroism) معمولی و یک فلورسنس نارنجی مایل به صورتی بسیار ضعیف از خود به نمایش می گذارند . تحلیل کیفی با استفاده از طیف سنجی EDXRF مقادیر زیادی از آهن (Fe)، کروم (Cr)، منیزیم (Mg) و مقدار جزئی از تیتانیوم (Ti) و گالیوم (Ga) را نشان داد . با بررسی های بیشتر بر روی آن، دانسته شد که این یاقوت را با روش گرمادهی بهبود بخشی کرده اند .

همانگونه که در شکل ملاحظه می فرمایید، این یاقوت کبود یک تغییر رنگ کوچک از بنفش مایل به آبی در روشنایی روز، به آبی کم رنگ در نور چراغ های معمولی از خود نشان داد . با استفاده از Diamond View، نواری با بازتاب و درخشندگی صورتی (ظاهرا به دلیل ناخالصی Cr3 +) شناسایی شد .

اثر نوری نادر در یاقوت کبود آبی

این نوار درخشنده صورتی رنگ در این یاقوت کبود زیبای بنفش متمایل به آبی را می توان توسط دستگاه DiamondView مشاهده نمود .

همانگونه که در شکل مشاهده می نمایید، هنگامی که سنگ از DiamondView برداشته شد، رنگش به طور کامل به قهوه ای تغییر کرد (شکل سمت چپ) . پس از حدود ۱۵ دقیقه زیر نور طبیعی روز، رنگ بنفش مایل به آبی، شروع به بازگشت کرد (شکل سمت راست) . حدود ۱۲ ساعت بعد، رنگ بنفش – آبی اصلش بازگشت . چنین بی ثباتی رنگی در یاقوت کبود بسیار غیر معمول است .

اثر نوری نادر در یاقوت کبود آبی

زمانی که یاقوت از DiamondView برداشته شد، کاملا قهوه ای شده بود (چپ) . پس از ۱۲ ساعت، سنگ به رنگ بنفش مایل به آبی روشن اصلش برگشت (راست) .

لازم به ذکر است که لامپ UV در DiamondView دارای طول موجی کمتر از ۲۲۵ نانومتر است . انرژی اشعه UV برای بهبود بخشی رنگ کروندوم، بیش از حد ضعیف است . در این یاقوت، ظاهرا DiamondView باعث تغییر رنگ شده است . چنین تغییر رنگ برگشت پذیری که با قرار گرفتن در معرض نور اتفاق می افتد، photochromism نامیده می شود .

منبع : آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (2 امتیاز, میانگین: 1٫50 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 8 =

محصولات مرتبط در فروشگاه