Telegram support Whatsapp support

برنز و سرگذشت آن

برنز بطور معمول ترکیبی است از مس و قلع و ممکن است حاوی مقادیر کمی از سرب یا آرسنیک باشد. نسبت قلع به مس معمولا بین ۵ درصد به ۱۵ درصد است. برنز تا حدودی یک لغت عمومی است که به طیف گسترده ای از آلیاژهای مس منسوب می شود. با وجود اینکه مس و قلع به طور طبیعی بوجود می آیند، این دو سنگ معدن به ندرت با هم یافت می شوند. برنز زنگار بوجود می آورد اما مثل مس خالص زنگ نمی زند. گر چه واژه برنز در ابتدا به هر گونه آلیاژ مس که حاوی قلع بود اطلاق می شد، اکنون عموما برای توصیف انواع آلیاژهای مس شامل برنز آلومینیوم، برنز منگنز یا برنز سیلیکون استفاده می شود.
قلع مورد استفاده در آلیاژ برنز محصول فرعی کسیتریت (cassiterite) معدنی است که یک اکسید قلع معدنی میباشد و با دارا بودن حدود ۵ درصد قلع، آن را به یک محصول نسبتا نادر تبدیل میکند. کسیتریت در رسوبات پلاسر یا آبرفتی یافت می شود.

عصر برنز

عصر برنز، دوره ای در توسعه یک تمدن بود؛ درست زمانی که در صنعت فلزکاری تکنیک هایی برای ذوب و خالص سازی مس ، قلع و آرسنیک از سنگهای معدنی طبیعی، بوجود آمده بودند. اولین آلیاژ فلز برنز، از مس و آرسنیک در سال ۴۲۰۰ قبل از میلاد مسیح در آسیای صغیر (آناتولیا) بوجود آمد و آلیاژهای مس – قلع توسط سومریان باستان در سال ۳۵۰۰ پیش از میلاد مسیح (اوایل عصر برنز ۳۵۰۰-۲۰۰۰ پیش از میلاد مسیح) در دره دجله و فرات عراق امروزی حاصل شدند. ساکنان درهایندوس (رود سند) نیز عصر برنز خود را در حدود۳۳۰۰ سال قبل از میلاد آغاز کردند.

با کشف برنز جنگاوری به طرز چشمگیری تغییر کرد. با اضافه کردن آرسنیک و قلع، سختی مس به طور قابل توجهی افزایش یافته بود و هیچ یک از گرزهای سنگی آن دوران با تسلیحاتی که این ترکیب تولید می کرد، برابری نمی کردند. برنز همچنین در زره نیز استفاده شد که نسبت به ضربات سلاح ها غیرقابل نفوذ بود.

برنز در حدود سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد مسیح در چین پدیدار شد. ریخته گری های اولیه برنز چینی با ریختن فلز مایع گداختنی در قالب های شنی، خاکی یا سنگی ساخته شدند. در طول این دوران برنز برای ساختن اشیاء هنری، سکه ها، جواهر و ابزار بکار می رفت. برنز همچنین به طور گسترده در مصر باستان استفاده می شد و ریخته گری ها برای ساخت قطعات تزئینی بزرگ معماری، بکار برده می شدند. برنز همچنین بخاطر اینکه سخت تر از آهن و بسیار مقاوم در برابرخوردگی بود، برای ساخت سلاح مورد استفاده قرار می گرفت.

منبع مقاله: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

محصولات مرتبط در فروشگاه