Telegram support Whatsapp support

مراحل استخراج زمرد توسط شرکت جم فیلدز (Gem Fields)

استخراج زمرد

استخراج زمرد طولانی و  طاقت فرسا است. استخراج اخلاقی الماس و دیگر سنگ های قیمتی یک عامل بسیار مهم در صنعت جواهرسازی امروز است. جم فیلدز (Gem Fields) نه تنها با استخراج اخلاقی معادن زمرد خود در جنوب آفریقا موافقت دارد بلکه استانداردهای جدیدی نیز وضع می کند.

استخراج زمرد

یک لحظه چشمانتان را ببندید و به رنگ سبز فکر کنید. چیزی که به ذهنتان می آید شاخ و برگ سرسبز، چمن سبز و سبزِ فوق العاده غنی زمردی است که در جواهرات سلطنتی می درخشد.

این زمرد است که از روی یک گردنبند یا انگشتر ما را صدا می زند و آواز زیبایی منحصر به فرد و میراث نادر آن را می خواند. در حقیقت زمرد یکی از نادرترین سنگ های قیمتی جهان می باشد و نوع تراش نخورده آن کمی شبیه به سنگ رُست است که با کار دقیق بر روی آن سنگ سبز پنهان درونش آشکار می شود.

استخراج زمرد

 

اخیرا من این فرصت خاص را داشته ام اولین نفری باشم که یکی از این سنگ های نادر تراش نخورده طبیعی را همان طور که با یک بیلچه به دقت از زمین بیرون کشیده می شود لمس کنم. دانستن اینکه من یک قطعه ۵۰۰ میلیون ساله از زمین را در دست دارم لحظه را تاریخی کرده بود. البته ناچار بودم آن را به معدنچی که آن را از زمین بیرون کشیده بود بدهم اما نه قبل از اینکه شخصا به تحسین طبیعت بپردازم.

استخراج زمرد

زمردهای زیبا

زمردها فوق العاده ترین سنگ های قیمتی هستند. نادر و بسیار جذاب، این سنگ های معدنی سبز رنگ در زمانی که عناصر کروم، وانادیم و آهن در حدود صدها میلیون سال پیش بیش از حد در یک محل کنار هم قرار داشتند، تشکیل شدند.

همان طور که زمین با حرکت صفحات تحت گرما و فشار قرار گرفت و جا به جا شد، عناصر نیز گرد هم آمدند تا این گنجینه های سبز درخشان را شکل دهند.

استخراج زمرد

رنگ واضح زمردها از محدوده رنگهای روشن تر به تیره است، یک سبز خالص شبیه به سبزترین چمنزارها در جهان. معمولا تصور می شود زمردها یک باغ مختص به خود را دارند و همین باغ است که هر زمرد را منحصر به فرد می کند.

این سنگ بسیار پرطرفدار، بخشی از سنگ های قیمتی به سه رنگ اصلی (یاقوت، یاقوت کبود و زمرد)، که از همه بیشتر در جستجوی آنها بوده اند، از کشورهایی مثل افغانستان، برزیل، کلمبیا، ماداگاسکار، پاکستان و زامبیا و به روش های مختلف استخراج می شود.

استخراج زمرد

در زامبیا (آفریقای جنوبی) بود که من به عنوان یکی از بازدید کنندگان معدن کاگم که تقریبا شامل ۳۰ درصد از کل زمرد جهان است، اولین برخورد را با سنگ های قیمتی نادر داشتم. از سال ۲۰۰۸ این معدن عمدتا متعلق به جم فیلدز بوده است (۲۵ درصد آن نیز متعلق به دولت زامبیا می باشد) و شرکت استخراج مستقر در لندن آن تغییرات شگفت انگیزی هم در رویّه های استخراج و هم در درجه بندی زمردها که استانداردهای جدیدی وضع نموده، ایجاد کرده است.

فرایند استخراج از کاگم

استخراج زمرد

به دلیل ساختار زمین در زامبیا، استخراج در کاگم به جای حفاری عمیق به صورت روباز انجام می شود. این به این معنی است که گودال با ۲۵ مایل قطر، با یک دو جین کامیون و ماشین های حفاری شبیه به یک معدن سنگ حفاری شده و زمین را لایه به لایه می کاود. تا زمانی که لایه های بالایی زمین که صدها متر در عمق زمین هستند کنده می شوند، معدنچیان به زیر لایه هایی می رسند که خوشبختانه نزدیک به زمردها می باشند.

در این نقطه ابزار بزرگ رها شده و کار یَدی آغاز می شود. اگر چه زمرد سنگ است اما شکننده می باشد و در یک پوسته فلزی بیرونی رست مانند پناه گرفته است. تجهیزات سنگین بایستی سنگ های نیم میلیون دلاری را خرد کنند. در این مرحله معدنچیان از کلنگ، اسکنه های کوچک و در صورت نزدیک بودن از دست های خود برای پس زدن لایه های شکننده و زیری سنگها استفاده می کنند.

استخراج زمرد

از آغاز حفاری، از کاگم تقریبا ۲۵ میلیون قیراط زمرد و خواهرش یعنی یاقوت سرخ به طور سالانه استخراج شده است و به عنوان تنها تولید کننده برتر زمرد در کل دنیا در نظر گرفته می شود. تا زمانی که هر سال ۲۵ میلیون قیراط سنگ از زمین از معدن کاگم خارج می شود، مدیران برندهای تجاری تخمین می زنند که فقط حدود ۵ درصد یا ۱٫۲۵ میلیون قیراط زمرد بهترین کیفیت را دارند.

وقتی که زمردها با دست از زمین بیرون آمدند، معدنچیان آنها را در جعبه های قفل دار می گذارند تا به مراکز تمیز و مرتب سازی در مجتمع اصلی برسانند. وقتی جعبه های قفل شده زمردهای بدون تراش به ساختمان مربوطه رسیدند، وزن شده و سپس در جعبه های خود قرار می گیرند تا فردا بر روی آنها کار انجام بگیرد: یعنی لایه های رست مانند محافظ آنها به آرامی برداشته شود.

استخراج زمرد

هر روز افراد با ابزارهای مخصوص سنگ های قیمتی با دستهای خود سنگ محافظ خارجی را شکسته و تلاش دارند به زمرد نهفته در درون سنگ برسند. در هر مرحله زمرد باقی مانده و پوشش محافظ آن مثل گرد و غبار و اضافات زدوده شده وزن می شوند. این مسئولیت جم فیلدز است که اطمینان حاصل کند هیچ گونه کم و کسر (یا دزدی) در سنگ های گرانبها روی نمی دهد و تضمین بازگشت سرمایه گذاری های عظیم دولت نیز بر عهده این کمپانی است.

استخراج زمرد

وقتی که سنگ بیرونی تراش نخورده خارج شد، زمردها وارد یک فرایند صیقل دادن در محفظه های بزرگ می شوند و حرکتشان در آن قدر آهسته است که به زمردها آسیبی نرساند اما آن قدر طولانی هست که بیشتر لبه های زمخت آنها را صاف کند. پس از آن سنگ ها به اتاق مرتب سازی فرستاده می شوند که در آن متخصصین با دقت سنگ ها را با آب و روغن بچه پاک کرده و آنها را بر اساس اندازه و رنگ زیر نور بررسی می کنند. در پایان فرایند پیش از وزن کردن دوباره همگی تمیز شده اند، چرا که روغن بچه می تواند اندکی به وزن آنها اضافه کند.

استخراج زمرد

وقتی سنگها بر اساس رنگ و اندازه مرتب شدند، به دسته های کوچک تقسیم می گردند. سپس بر اساس رنگ، شفافیت و اندازه شان در کیسه های پلاستیکی قرار داده می شوند.

وقتی که جم فیلدز زمردها را استخراج نموده و آنها را طبقه بندی کرد، برش و صیقل نهایی را به متخصصین برش می سپارد. در این صورت سنگ ها تنها در مزایده های خصوصی به بهترین برش دهندگان سنگ دنیا و متخصصین صیقل دهی یا به طور خصوصی به شرکت های سرمایه گذاری تاپ یا برندهای معروف فروخته می شود.

قبل از اینکه جم فیلدز کنترل معادن را در کاگم به دست بگیرد، هیچ سیستم مرتب سازی و درجه بندی برای زمردها به این صورت توسعه نیافته بود. جم فیلدز می دانست که ایجاد یک سیستم درجه بندی برای سنگ های تراش نخورده وقتی نوبت به رنگ، شفافیت و اندازه برسد اهمیت فراوان دارد. یعنی استانداردی وجود داشته باشد که در آن متخصصین برش سنگ می توانند تعداد زیادی از زمردهایی که خریده اند را اندازه گیری کنند. دو سال طول کشید تا جم فیلدز این فرایند را به انجام برساند اما اکنون سیستم درجه بندی ahs به یک معیار عمومی تبدیل شده است.

استخراج زمرد

این تنها حوزه برتری جم فیلدز نیست. علاوه بر ایجاد استاندارد برای درجه بندی سنگ های تراش نخورده، این کمپانی همچنین استانداردهایی برای نیروی کار و امنیت معادن نیز وضع نموده است.

این شرکت تاکید بسیاری بر نیروی کار و امنیت معادن و کاهش خطرات آسیب دیدگی در این معدن ۳۵ ساله دارد. همچنین بر دستمزدهای عادلانه و رفتار درست با کارگران تاکید فراوان دارد. به طوری که برای کارگران خوابگاه و کافه تریاهایی در نظر گرفته است. همچنین این شرکت از نیازهای مردمی محلی به عنوان بخشی از مسئولیت های اخلاقی شرکت خود در کمک به کشاورزان، کاشت درختان و ساخت مدارس و بیمارستان ها مشارکت دارد.

استخراج زمرد

 

نوشته روبرتا ناس

ترجمه اختصاصی جواهری بینا

 

 

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

یک دیدگاه

  1. راف سنگ اولی تو عکس بالا، چی میشه من یکی از اون راف سنگها رو داشته باشم، برای جواهرسازی نمی خوام فقط میخوام همیشه جلو چشمم باشه و نگاش کنم و از زیباییش لذت ببرم و قدرت خالقش را تحسین کنم.
    یکی از طرفداران راف سنگهای طبیعی

محصولات مرتبط در فروشگاه