Telegram support Whatsapp support

مرگ تلخ و ناباورانه پلنگ شیراز

ماده پلنگ جوانی که بر اثر برخورد با خودرو در محور شیراز ـ خرامه آسیب دیده و به منظور تکمیل مراحل تشخیص و درمان با هواپیما به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شده بود، متأسفانه حین انجام مراحل درمانی از بین رفت.

به گزارش «تابناک»، بامداد دیروز (پنجشنبه) ماده پلنگ جوان و آسیب دیده با هواپیما به تهران منتقل ‌و برای تکمیل مراحل تشخیص و درمان به بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برده شد.

در ورودی بیمارستان با پرتاب دارت حاوی مواد بیهوشی، پلنگ بیهوش ‌و ‌‌برای تهیه عکس رادیوگراف به رادیولوژی منتقل شد. متخصص رادیولوژی در تصاویر رادیوگراف چند شکستگی را در ناحیه لگن و دست پلنگ تشخیص داد و حیوان به بخش سی تی اسکن انتقال یافت.

تصاویر متعدد سی‌تی‌اسکن در ابعاد و زوایای متخلف تهیه ‌و ‌وجود شکستگی‌های فوق و همچنین تجمع هوا در کنار یکی از شش‌های پلنگ بر اثر ضربه وارده توسط اتومبیل ‌تأیید شد.

همچنین در تصاویر سی‌تی‌اسکن از جمجمه مشخص شد، فک آسیب دیده پلنگ نیاز به جراحی دارد.

پلنگ به اتاق عمل منتقل ‌و طی عملی که بیش از حدود دو ساعت به طول انجامید، فک آسیب دیده و زبان پلنگ ‌جراحی شد.

همچنین نتیجه آزمایش خونی که بر اساس خون‌گیری در ابتدای ورود پلنگ به بیمارستان انجام شده بود، مشخص شده و نشان از وجود عفونت شدید در بدن حیوان داشت.

پس از انجام عمل جراحی، پلنگ مجددا برای تهیه اسکن از فک و جمجمه به سی تی اسکن منتقل شد که در حین انجام اسکن علایم حیاتی جانور از جمله تنفس حیوان قطع شد؛ بنابراین، بلافاصله گروهی از متخصصین برای احیا و بازگرداندن علائم حیاتی حیوان وارد عمل شدند، ولی تلاش‌های متعدد آن‌ها برای احیا بی‌نتیجه بود و پلنگ از بین رفت.

پس از برخورد با خودرو و آسیب دیدگی پلنگ، دامپزشکان شیراز، محیط زیست استان فارس، دامپزشکان و کار‌شناسان سازمان محیط زیست و دامپزشکان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تلاش‌های بسیار‌ی ‌انجام دادند و اقدامات زیادی در شیراز و تهران از جمله انتقال پلنگ با هواپیما به تهران و اقدامات پیشرفته درمانی صورت گرفت، ولی متأسفانه به دلیلی که هنوز کاملا مشخص نیست، پلنگ از بین رفت.

قرار است پس از ‌کالبد گشایی طی روزهای آینده، علت دقیق مرگ جانور مشخص ‌و طی گزارشی اعلام شود.

تصاویری از پلنگ شیراز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
پلنگ شیراز (2) پلنگ شیراز

منبع: تابناک

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 1 =

محصولات مرتبط در فروشگاه