Telegram support Whatsapp support
آویز طلا الهه نشسته

آویز طلا الهه نشسته

احتمالا این آویز کوچک به قصد استفاده به دور گردن و به عنوان حرز یا طلسم مورد استفاده بوده است . چنین آویزهای حلقه داری در مناطقی چون ایران، میان رودان، شام و مصر یافت شده است که نشان از آن دارد چنین اشیائی به صورت گسترده مورد استفاده بوده اند . همانند همین آویزها در فرهنگ هیتی ها دیده شده که احتمالا آن را به عنوان شمایلی از خدایان هیتی با خود حمل می کرده اند . هیتی ها، مردمی باستانی بوده که در طی قرن های ۱۸ تا ۱۲ پیش از میلاد و در منطقه آناتولی، میان رودان و سوریه زندگی می کردند .
آویز پیش رو، به صورت قالبی، از طلا و با استفاده از روش حذف واکس ساخته شده است . در آویز طلا، شمایل الهه ای که بر روی صندلی نشسته به چشم می خورد . این الهه چشمان تخم مرغی شکل دارد و دهانی باریک که در کناره دهانش دو چین دیده می شود . الهه لباسی بلند و ساده بر تن دارد، گوشواره هایی پیچ دار بر گوش کرده و گردنبندی در گریبانش وجود دارد . احتمالا سربند دیسک مانندش نمادی از خورشید باشد و امکان آن نیز وجود دارد که نشان دهنده الهه خورشید هیتی ها، آرینا باشد . آرینا یکی از خدایگان اصلی فرهنگ هیتی ها محسوب می شود . حلقه ای به سربند این الهه متصل است که زنجیر را از آن رد می کرده اند .
در دستان الهه آرینا، کودکی برهنه دیده می شود که به صورت جداگانه از طلا قالب زده شده و بعد به آویز طلایی متصل شده است . صندلی ای که الهه آرینا بر روی آن تکیه زده، پشتی ندارد و دسته هایش را به شکل پنجه شیر ساخته اند .

آویز طلا الهه نشسته

آویز طلا الهه نشسته، متعلق به ۳۴۰۰ سال پیش است، ارتفاعی ۴٫۳ سانتی متری دارد و امروزه در گالری ۴۰۳ موزه متروپولیتن در معرض دید عموم قرار دارد .
می توانید اطلاعات بیشتری از اشیا باستانی در گنجینه های ایران و جهان بیابید .
دوره تاریخی : امپراتوری هیتی‌ها
زمان ساخت : قرن ۱۳-۱۴ پیش از میلاد مسیح
جنس : طلا
ابعاد : ارتفاع ۴٫۳ سانتی متر؛ عرض ۱٫۷ سانتی متر؛ قطر : ۱٫۹ سانتی متر
محل کشف : ایران یا میان رودان
محل نگهداری : موزه متروپولیتن، نیویورک

منبع : کارناوال

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =

محصولات مرتبط در فروشگاه