Telegram support Whatsapp support
آکوامارین

آکوامارین و همه چیز در مورد این سنگ قیمتی

آکوامارین نوعی کانی از خانواده بریل با سختی ۷٫۵ تا ۸ بوده که آن را برای جواهرات مدرن و تراش کاری شده مناسب می‌سازد. رنگ آبی آن که تقریبا رنگی شبیه به سبز دارد و این سنگ قیمتی را شبیه به رنگ آبی دریا می دانند. این گوهر در دوران باستان سنگی مقدس شمرده می‌شد و از خواص آکوامارین جهت دفع طلسم و بلایای طبیعی نظیر طوفان استفاده می‌شد.

آکوامارین

تاریخچه سنگ آکوامارین

نام آکوامارین از یک واژه قدیمی لاتین به معنای آب دریا یا همان Aqua گرفته شده است. این گوهر همواره با داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری همراه بوده است. در گذشته نیز دریانوردان برای حفاظت از طوفان و حوادث دریایی آن را همانند طلسمی قدرتمند با خود حمل می‌کردند و به همین دلیل به الهه دریاها معروف بود. همچنین از خواص آکوامارین جهت دفع سموم و در سحر و جادو برای رفع طلسم‌ها استفاده می‌شده است.

این سنگ نماد آرامش است و از نظر تاریخی نیز مهره‌های آکوامارین در مومیایی‌های مصر نیز یافت شده‌اند. پلینی نویسنده روم باستان به این گوهر لقب “جواهری سبز مانند دریا” داده که از سبز روشن تا سبز تیره متغیر است. در دوران باستان از بریل برای ساخت شیشه عینک استفاده می‌شد و به همین علت در زبان آلمانی به عینک Brille می‌گویند.

مشخصات سنگ قیمتی آکوامارین

آکوامارین به رنگ آبی تا آبی مایل به سبز، سنگی از خانواده بریل است. شناخته شده ترین گوهر از این خانواده زمرد سبز است و آکومارین پس از زمرد محبوب‌ترین سنگ این خانواده محسوب می‌شود. در واقع نام دیگر آکومارین با رنگ نفیس (آبی آسمانی) را بریل گرانبها نیز می‌گویند. آکوامارین در بلوردان‌های پگماتیتی دانه درشت و سنگ‌های مشابه یافت می‌شود.

ماگما در زیر پوسته زمین با افزایش حرارت با سنگ‌های معدنی پگماتیت تماس داشته و بلورهای سنگ آکوامارین به مرور زمان درون آن رشد می‌کنند. بلورهای آن معمولا بصورت تک کریستالی هستند و گاهی نیز به صورت مجموعه‌ای درهم رشد کرده که نظم بلورها بی قاعده و یا در جهتی موازی هم قرار دارند.

آکوامارین

ویژگی‌های رنگی آکوامارین

رنگ آکوامارین معمولا یکنواخت است و بی نظمی‌ در رنگ آن نادر می‌باشد. رنگ خیره کننده آبی دریایی آن طیفی از آبی روشن تا کمی تیره را در بر می‌گیرد. نوع آبی سیر این گوهرسنگ بسیار نادر است و فقط به صورت بلورهای کوچک در معدن Royal Stone ماساچوست آمریکا یافت شده است. رنگ آبی دریایی مشخصه این گوهرسنگ بوده و غلظت رنگ آبی بر ارزش و مطلوبیت آن می‌افزاید. آکوامارین با پدیده چشم گربه یا آستریزم و با کیفیت بالا، بسیار با ارزش است و انواع استار در آن ها همانند یاقوت بسیار نادر و گرانبها می‌باشد.

بریل‌ها در هنگام رشد بلور و تشکیل با توجه به نوع عنصر واسطه رنگ‌های مختلفی از جمله آبی ، صورتی ، سبز ، زرد و سرخ و یا بی رنگ به خود می‌گیرند. رنگ آبی آکوامارین به دلیل وجود عنصر آهن در ترکیبات آن است اما اگر این عنصر یا عناصر دیگر در هنگام تشکیل وجود نداشته باشند بریل به رنگ اصلی خود (بی رنگ) تبدیل خواهد کرد اما اگر مقدار کمی دارای ته رنگ آبی باشد آکوامارین محسوب می‌شود. چون عنصر واسطه آهن در آن موجود هست ولی مقدار آن ناچیز بوده و سنگ دارای رنگ کمی است.

تفاوت بین سنگ آکوامارین و زمرد

آکوامارین و زمرد هر دو به خانواده بریل تعلق دارند ولی به طرز شگفتی باهم متفاوتند. تفاوت این دو این است که رنگ سبز زمرد به دلیل حضور مقادیر ناچیزی بریلیوم و گاهی وانادیوم در ترکیب شیمیایی آن است در حالی که سنگ آکوامارین از حضور ناخالصی های آهن در ترکیب شیمیایی بریل بی رنگ (گوشنیت) سود برده است. از دیگر تفاوت های این دو گوهر می توان به حالت مه گرفتگی و حضور مقادیر زیادی ناخالصی در زمرد اشاره نمود و حال آنکه سنگ آکوامارین به عنوان گوهری شفاف و پاک (فاقد ناخالصی در سنگ) شناخته می شود.

پدیده دو رنگی Dichroism در انواع رنگ تیره این گوهر قابل مشاهده است. در این نوع می توان دو تصویر را مشاهده کرد یکی آبی خالص و روشن و دیگری زرد سبز بسیار کمرنگ و یا تقریبا بی رنگ. در انواع پر رنگ تر حتی می توان با چشم غیر مسلح نیز دیده شود.

آکوامارین

چگونگی قیمت گذاری روی سنگ آکوامارین

بطور کلی هرچه رنگ این سنگ تیره‌تر باشد قیمتی‌تر است ولی از آنجایی که بلورهای درشت آکوامارین کمیاب نیستند قیمت این گوهر به جز نوع رنگ نفیس آن چندان بالا نیست و حتی جزء جواهرات ارزان قیمت می‌باشد. نگین‌های یک قیراطی با کیفیت معمولی آن چند دلار بیش نیست. حتی نوع گرانبهای آن نیز نسبت به زمرد خوب نمی‌تواند رقابت کند.

باربوت Barbot جواهرساز فقید فرانسوی در کتاب‌هایش نقل می‌کند که یک آکوامارین با وزن ۱۰ کیلوگرم داشته که قیمت آن فقط ۶۵۰۰۰ دلار بوده است. در سال ۱۸۱۱ نیز بلور زیبای سبز چمنی از بریل به وزن ۱۵ پوند در ایالت میناس نواس برزیل یاف شد. حال تصور کنید همین مقدار زمرد چقدر ارزش خواهد داشت.

انواع تراش آکوامارین

شدت رنگ، پاکی گوهر و کیفیت تراش آن از معیارهای مهم در هنگام ارزش گذاری سنگ بشمار می‌روند. حضور مقادیر کمی از کانی‌های دیگر سبب ایجاد پدیده چشم گربه(با خط سفید) و یا پدیده ستاره‌ای با شش اشعه در بلور آن می‌شود. چنین نمونه هایی قابلیت تراش کابوشن را دارند.

در بلورهایی که لکه ابری دارند ابتدا باید آنها را جدا کرد و بعد تراش داد. آکوامارین به علت کم رنگ بودن باید عمق کافی داشته باشد وگرنه نگین تراشیده آن بی رنگ جلوه خواهد داد. بلورهای بریل اغلب منشور نسبتا نازک و کشیده ای دارند و خط کمربندی نگین‌های تراش داده شده شکلی کشیده می‌یابند. تراش معمول این گوهرسنگ به شکل زمردی قیچی وار است و نگین‌های تراشیده آن اغلب مربع یا لوزی هستند. این سنگ قابلیت تراش کابوشنن و زاویه‌دار را نیز دارد ولی محبوب‌ترین برش آن، برش پلکانی زمردی است.

معادن کانی آکوامارین

معادن آکوامارین مانند سایر کانی‌های خانواده خود در تمامی قاره‌ها یافت می‌شوند. ذخایر با اهمیت آن در برزیل، باهیا، جمهوری مالاگاسی، افغانستان، تانزانیا، پاکستان و روسیه هستند. در کوه‌های اورال روسیه و دیگر نقاط سیبری به وفور یافت می‌شود که بیشتر آنها همراه توپاز می‌باشند. یکی از بزرگترین این معادن در معدن کاراکورام پاکستان می‌باشد. حضور آکوامارین در معادن ثانویه، همانند قلوه سنگ‌های جواهر گونه، بسیار نادر است. در برزیل این کانی همراه با کریزوبریل، توپاز سفید یا آبی و یا به صورت قلوه سنگ‌های کوچک در معادن ثانویه در شمال شرقی ایالت میناس جراس یافت می‌شود.

خواص سنگ آکوامارین

از خواص آکوامارین می توانید برای فرو نشاندن عصبانیت و راهی برای دوری از تنش‌های روانی استفاده کنید. سنگ آکوامارین برای خانم‌ها شفافیت و شوق بیان دانش درونی را بدست می آورد و ظرفیت‌های معنوی و شهودی را ارتقا می‌بخشد. این سنگ جهت کاهش اعتیاد به مواد مخدر، تقویت کبد طحال و تیروئید، تورم لوزه و گلو و تسلط بر اعصاب نیز کاربرد دارد.

از خواص آکوامارین برای آقایان نیز یاری دهنده وی جهت از بین بردن موانعی است که گاهی اوقات مردها در بیانشان مشکل دارند. آکوامارین به بخش زنانه وجود یا همان بعد احساسی مرتبط می‌شود که منبع انرژی‌های زندگی است و فرد را از عصبانیت و تحریکات عصبی حفظ می‌کند. شما می‌توانید جهت آرامش و تصفیه بدن با گذاشتن قطعه سنگ آکوامارین در لیوان آب به مدت سه ساعت زیر نور ماه کامل و یا در فضای باز، معجونی جادویی درست کنید بدین صورت که سنگ را از آب درآورده و آب را جهت تصفیه سازی و تقویت روان بینی بنوشید.

آکوامارین

خواص این کانی در باورهای باستانی

آکوامارین به عنوان سنگ ماه تولد اسفند شناخته شده است. در مشرق زمین از آن به عنوان سنگی پاک و مقدس و حتی جهت پیشگویی نیز استفاده می‌شد. همچنین در معابد یهودیان بسیار مورد احترام بوده است. رومیان باور داشتند اگر شکل قورباغه روی آکوامارین حک شود می‌تواند دشمنان را آشتی و آن ها را به دوست تبدیل کرد.

از زمان‌های قدیم، اعتقاد بر این است که این گوهرسنگ با نیروهای تاریکی مقابله و به دنبال مرحمت ارواح روشنایی می‌باشد. همچنین همانطور که ذکر شد از آن جهت دریانوردی و حفاظت در سفرهای آبی رواج زیادی داشت. در اروپا، باور داشتند از خواص آکوامارین جهت پادزهر علیه سم می‌توان استفاده کرد. مسمومیت‌های سلطنتی در آن زمان رایج بود، بنابراین بسیار خواستار این جواهر می‌بودند.

در قرون وسطی آن ها تصور می‌کردند این گوهر عشق را در زوج‌های متاهل دوباره احیا می‌کند. مصری‌ها و عبرانیان آن را به عنوان نمادی از شادی و جوانی ابدی ستایش می‌کردند. از این گوهرسنگ در ادبیات باستانی مطالب زیادی درمورد استفاده به صورت ابزار مذهبی و پیشگویی وجود دارد.

خواص این کانی در چاکرا درمانی

نماد عنصر طبیعت این گوهر آب است و به علت رنگ آبی دریایی خود از خواص آکوامارین برای استفاده در چاکرای گلو (پنجم) و قلب (چهارم) استفاده می شود. بوسیله مدیتیشن و سنگ درمانی با آن می توانید مشکلات ناشی از گلو درد و بیماری های التهابی را درمان کنید.

مشاوره تلفنی سنگ درمانی

 مشاوران سنگ درمانی جواهری بینا 

 با بهره گیری از علوم روز دنیا، آیات و روایات مذهبی و اطلاعات کارشناسی خود به عنوان یک راه حل جدید و مناسب در حوزه خدمات مشاوره سنگ درمانی به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیر خواهد بود

  برای مشاوره تلفنی سنگ درمانی توسط کارشناسان خبره جواهری بینا می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید …

۲- ۰۵۱۳۷۶۵۸۵۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۸۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۳۰۰

تلگرام : @javaheribina_admin
واتساپ: api.whatsapp.com

لینک کانال جواهری بینا:

https://telegram.me/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

آکوامارین

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 16 =

محصولات مرتبط در فروشگاه