Telegram support Whatsapp support
اسرار انگشتر

آیا از اسرار انگشتر با خبر هستید؟

آیا از اسرار انگشتر با خبر هستید؟

مستحب‌بودن استفاده از انگشتر نیز از این‌گونه مسائل است که حقایق آن برای اولیای دین روشن است. البته دانش امروز بشری در آزمایشگاه‌‏های پیشرفته، به برخی اسرار سنگ‌هایی مانند عقیق و یاقوت پی برده است.

برخی نکات و مواردی از اسرار انگشتر را در زیر برای شما آماده کرده ایم برای اطلاع بهتر و بیشتر…

حرز:

 

انگشتر چند جواهر حرز دار

حرز چیست و در کدام انگشترها استفاده می‌شود؟

حرز یعنی سپر دفاعی و عامل محافظت‌کننده؛ چون انسان همیشه در معرض خطرها و بلاهاست، این حرزها که از طرف معصومین(ع) دستور آن صادر شده است، عامل محافظت‌کننده از خطرها و بلاها هستند که مردم یا آن را می‌خوانند یا به‌طور نوشته، همراه خود دارند .

حرز امام‌جواد (ع)

یکی از این حرزها حرز امام‌جواد (ع) است:

«یا نُورُ یا بُرْهانُ، یا مُبینُ یا مُنیرُ، یا رَبِّ اِکْفِنى الْشُّرُورَ، وَ آفاتِ الدُّهُورِ، وَ اَسْئَلُکَ النَّجاهَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِى الصُّور».ِ

اى نور و اى دلیل روشن، و اى آشکارکننده‌ نوربخش، پروردگارا کفایتم کن از افراد شرور، و آفات روزگار، و از تو خواهم رهایى را در روزى که دمیده شود در صور.

 خاصیت حرز امام‌جواد (ع):

حرز امام‌جواد(علیه‌السلام) یا انگشتر حاوى حرز ایشان، بنا به آنچه در روایت آمده است، برای حفظ از بلاها و بدی‌ها و هرچه انسان از آن می‌ترسد مفید است؛ از جمله‌ آن، می‌تواند چشم‌‏زخم باشد. البته درباره چشم‏‌زخم در روایت تصریحى نشده است.

اسرار انگشتر

اسرار انگشتر
آدم‌ها با وسایل مختلفی انس می‌گیرند؛ برخی‌ها به سر و وضعشان می‌رسند و بعضی‌ها به‌دنبال زینت‌آرایی هستند. در این میان، برخی از این زینتی‌ها با دید‌ مذهبی سفارش داده می‌شوند و خاصیت‌هایی نیز برای آن بیان شده است.

همان‌طور‌که می‌دانید، اسلام از بیان کوچک‌‏ترین مسائل غافل نیست؛ اگر‌چه ممکن است بشر به فلسفه احکام پی نبرد. در میان احکام اسلام، موارد بسیاری یافت می‌شود که مومنان و مسلمانان هنوز درباره آن نمی‌دانند که چرا خدا چنین حکمی صادر کرده است.

مستحب‌بودن استفاده از انگشتر نیز از این‌گونه مسائل است که حقایق آن برای اولیای دین روشن است. البته دانش امروز بشری در آزمایشگاه‌‏های پیشرفته، به برخی اسرار سنگ‌هایی مانند عقیق و یاقوت پی برده است. توصیه می‌کنیم این گزارش را بخوانید تا با دنیای بزرگ انگشتر آشنا شوید.

انگشتر، قیمت ندارد

اجرت رکاب، به‌اضافه قیمت نقره و نگین در یک کار معمولی محاسبه می‌شود و اگر استادان قلم‌زن، مخراج کار و شبکه زن بخواهند در این رکاب نقشی داشته باشند، قیمت متفاوت‌تری خواهد داشت. بنابراین نمی‌توان قیمت حداقل و حداکثری را برای یک انگشتر در‌نظر گرفت. باید رفت و یکی را انتخاب کرد، انگار هنر انگشترسازی قیمت ندارد، بستگی به هنر سازنده دارد و بس!

آداب به‌ دست‌کردن انگشتر

انگشتر عقیق یمنی مردانه

تاکید شده است که فرد مسلمان باید انگشتر را در ‌دست راست باشد؛ چرا‌که این عمل از اعمال پیامبران است. البته همین‌طور توصیه شده است که باید انگشتر را به بند پایین انگشت برسانید و از قرار دادن انگشتر در انگشت شهادت(اشاره) و انگشت میانی دست اجتناب کنید.

آقایان این نکات را درنظر داشته باشند که :

انگشتر نقره با روکش آب طلا، رادیوم، فدیوم، برای مردان هیچ مانعی ندارد.

انگشتر آهن، برنج و فولاد برای مردان و زنان مکروه است.

انگشتر باید از نقره باشد و مردان نباید از انگشتر طلا استفاده کنند.

  دعای هنگام انگشتر به‌دست‌کردن‌

اللهُمَّ سُمْنى بِسیماءِ اْلایمانِ وَاخْتمْ لى بِخَیْرٍ وَاجْعَلْ عاقِبَتى اِلى خَیْرِ اِنّکَ اَنْتَ الْعَزیزُ اْلاَکْرَمُ» از قول سید ابن‌طاووس نیز نقل شده است که فرد این دعا را بخواند:

«اَلّلهُمَّ سُومِنى بسیماءِ الاِیْمانِ وَ تَوِّجنى بِتاجِ الْکَرامَهِ وَقَلِّدْنى حَبْلَ اْلاِسلا‌مِ وَلا تَخْلَعْ رِبْقَهَ اْلایم انِ مِنْ عُنُقىِ».

انواع سنگ و خاصیت‌هایش:

نقل شده است که حضرت امیرمومنان(ع) چهار انگشتر داشتند. یاقوت براى شرافت و زینتش، فیروزه براى نصرت و یاریش، حدید صینى براى قوتش و عقیق براى حرز و دفع دشمنان و بلاها. امام‌صادق(ع) نیز در این‌باره می‌فرمایند: من دوست دارم هر مومن پنج انگشتر داشته باشد؛ یاقوت، عقیق، فیروزه، حدید صینی و درّ نجف.

عقیق یمنی‌ نخستین سنگی که به خدا، پیامبر و ائمه(ع) ایمان آورده است.

 فضیلت عقیق:

 

انگشتر عقیق یمنی مردانه

از امام محمد‌باقر(ع) روایت است که اگر کسی هر روز صبح به انگشتر عقیق در دستش بنگرد یعنی نگین آن را به‌سمت کف دست بگرداند و به آن نظر کند و سوره «انا انزلناه فى لیله‌القدر» را تا آخر بخواند و سپس بگوید: «ءامَنْتُ بِا… وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ وَ کَفَرْتُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَ آمَنْتُ بِسِرِّ آل مُحَمَّدٍ وَ عَلانِیَتِهِمْ وَ ظاهِرِهِمْ وَ باطِنِهِمْ وَ اوَّلِهِمْ وَ آخِرِ هِمْ»، آن روز از شر آسمان و زمین در حرز و حمایت خداوند خواهد بود.

همچنین در روایتی آمده است که اگر فردی انگشترى از عقیق بسازد و در نگین آن نقش «مُحَمَّدٌ وَ عَلِىٌ وَلِىُ ا…» را حک کند، خدا او را از مرگ بد نگه دارد و فقط با داشتن دین حق می‌میرد.

امام‌صادق(ع): عقیق براى خدا و ما اهل‌بیت خالص‌تر است.

  چند خاصیت آن:

از‌‌ بین ‌بردن فقر
افزودن بر ثواب نماز
تسریع در اجابت دعا و برآوردن حاجت‌ها
ایمنی از شرّ حاکم ظالم و هراس‌انگیز
حرز سلامتی از هر بلا
پریشان نشدن
غم‌زدایی و فرح‌انگیزی
زایل کردن نفاق

 عقیق شرف‌الشمس:

 

انگشتر عقیق شرف الشمس

شرف‌الشمس باید اصل باشد؛ یعنی باید عبارت مخصوص آن در روز و ساعت خاصی با آدابی مختص به خود روی آن حک شود. به‌همین‌دلیل است که بین شرف‌الشمس‌هایی که در بازار فروخته می‌شوند نمونه غیر‌اصل زیاد است.

برخی می‌گویند که روی سنگ شرف‌الشمس، کلمات ا…، جمیل، رحمان، مومن و نور با خطوط مخصوصی که برای این کار تعریف شده حکاکی می‌شود که البته گاهی به‌جای نوشته، از نقوشی استفاده می‌کنند و در واقع حروفی هستند که از تورات، انجیل و قرآن گرفته شده‌اند. بعضی‌ها نیز معتقدند که نوشته این عقیق، امضای امیرمومنان(ع) به‌گونه‌ای رمزی است.

  دعای آن:

بسم‌ا…‌الرّحمن‌الرّحیم

اللهم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه‍ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی می باشد.

فیروزه:
انگشتر فیروزه مردانه

در فضیلت آن آمده است فردی خدمت حضرت‌امام‌على‌نقى(ع) رفت و عرض کرد که بچه‌دار نمی‌شود؛ امام(ع) تبسم کردند و فرمودند انگشترى با نگین فیروزه بگیر و بر آن آیه «رَبِّ لاتَذَرْنى فَرْدا وَ اَنْتَ خَیْرُالْوارِثینَ» را نقش کن. این‌گونه عمل کرد و یک‌سال نگذشت که زنش پسرى به‌دنیا آورد.

همچنین، از حضرت‌رسول(ع) نقل شده است که: خداوند می‌فرماید من از دستى که انگشتر فیروزه داشته باشد و برای دعا به‌سوى من بلند شود و او را نا‌امید برگردانم، شرم می‌کنم.

در سند معتبری نیز از مفضل‌بن‌عمر نقل شده است که روزى در حالی‌که انگشتر فیروزه در دست داشت، خدمت حضرت‌صادق(ع) رفت. آن حضرت فرمودند: اى مفضل، فیروزه درد چشم را دور می‌کند.

  چند خاصیت آن:

  قوت چشم
  گشایش سینه
  قوت دل
  حاجت‌روایی

 یاقوت:

انگشتر یاقوت کبود مردانه

امام‌صادق(ع)، یاقوت را فاخرترین انگشتر نامیده‌اند.

  چند خاصیت آن:
  زایل کردن پریشانى
  یاقوت زرد نیز موجب جلوگیری از فقر می‌شود

 حدید صینى:

انگشتر حدید مردانه

در روایت دیگر، امیر‌مومنان‌(ع) انگشترى داشتند از حدید صینى سفید صاف که در جنگ‌ها و در شدت‌ها به‌دست می‌کردند و کلمات نقش‌بسته بر آن، در هفت سطر این‌گونه بود: «اَعْدَدْتُ لِکُلِ هَوْلٍ لااِلهَ اِلاّ ا… وَلِکُلِّ کَرْبٍ لاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاَ بِا… وَلِکُلِّ مُصیبَهٍ نازِلَهٍ حَسْبِىَ ا… وَلِکُلِّ ذَبْبٍ کبیرَهٍ اَسْتَغْفِرُا… وَلِکُلِّ هَمَ وَ غَمّ قادِحٍ ماشاءَ ا… وَلِکُلِّ نِعْمَهٍ مُتِجَّدِدَهٍ الْحَمْدُلِلّهِ ما بِعَلی بْنِ ابیطالِبٍ مِنْ نَعَمِ ا… فَمِنَ ا…».

سید‌بن‌طاوس روایت کرده است: امام‌صادق(ع) به فردی فرمودند انگشترى بسازد که نگین آن حدید صینى باشد و روى سطر اول نگین «اَعُوذُ بِجَلالِ ا…» و در سطر دوم «اَعُوذُ بِکَلِماتِ ا…» و در سطر سوم «اَعُوذُ بِرَسوُلِ ا…» و در زیر نگین دو سطر نقش ببندد که در سطر اول «امَنْتُ بِا… و کتبه» و در سطر دوم «اِنّى واثِقٌ بِا… وَ رُسُلِهِ» و در سطر سوم زیر نگین «اَشْهَدُاَنْ لا اِله الا ا… مُخْلِصا» را نقش کند.

چند خاصیت آن:

  برای حاجت‌ها دشوار
  تبدیل ترس به ایمنی
  وضع حمل آسان
  دفع چشم بد
  برای نترسیدن از دشمن

 نکته: باید آن را محافظت کرد و در برخی مکان‌ها به‌دلیل محترم‌ بودنش، از دست در‌آورد. امام ششم فرمودند خداوند دوست ندارد حدید صینى را همیشه به‌دست داشته باشم ولی به‌دست‌کردن آن را برای زمانی‌که به دیدن کسى برود که از شرّ او بترسد تا شرّش ساکن شود، بد نمی‌داند؛ زیرا حدید صینى، شیاطین را دور می‌کند.

 دُرّ نجف:

انگشتر درنجف مردانه

دیگر انگشتر تاکیدشده امام‌صادق(ع) درّ نجف‌اشرف است که خدا ظاهر می‌سازد. «به‌درستی، هر‌که آن را دست کند، با هر نگاهی به آن، خداوند زیارتى یا حجى یا عمره در نامه عمل فرد بنویسد که ثوابش ثواب پیغمبران و صالحان است و اگر خدا رحم نمی‌کرد بر شیعیان ما، هر آینه هر نگین از آن به قیمت بسیار می‌رسید ولی با وجود آن توانگر و فقیر می‌توانند از آن بهره ببرند.»

 زمرد:

انگشتر زمرد مردانه

زمرد سنگی بسیار پر انرژی و دارای خواص فراوانی است.

زمرد مظهر فراوانی و ثروت است. برای محافظت در مقابل چشم بد(چشم زخم) توصیه می شود. زمرد دو نیروی انرژی بخش و آرامش بخش دارد. محبوبیت بین زن و شوهر را زیاد می کند.
برای صاحبش توانگری و ثروت می آورد. نماد عشق و خوشبختی است. زمرد برای صاحبش شادی می آورد. به همراه داشتن زمرد باعث آسان شدن کارها و گره گشایی می شود.

 

مطالب مشابه:

از ریشه و تاریخچه انگشتر چه می دانید؟

انگشتر در تاریخ انبیا و اولیا

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (4 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

محصولات مرتبط در فروشگاه