Telegram support Whatsapp support

استاندارد سنگ های قیمتی در کشور چین

بر اساس دانسته های گوهرشناسی مدرن، استانداردهای صنعت به منظور استاندارد سازی تجارت سنگ های قیمتی، جواهرات و حمایت از مصرف کنندگان ایجاد شدند. چین در طول ۳۰ سال گذشته، بر اساس نمونه های غربی و پژوهش های گوهرشناسان چینی، ز استانداردهای آزمایشگاهی متنوعی را تشکیل داده است.

مهمترین استانداردها عبارتند از: استاندارد نامگان صنعت جواهرات(GB/T 16552-2010) ، استاندارد شناسایی سنگ(GB/T 16553-2010) و استاندارد درجه بندی الماس. (GB/T 16554-2010) این استانداردها در کلیه آزمایشگاه های سراسر کشور اعمال می شوند. این استانداردها برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ منتشر و نسخه های به روز شده آنها در سال ۲۰۱۰ صادر و از فوریه ۲۰۱۱ در کار آزمایشگاهی اعمال شدند. علاوه بر این، برای فلزات گرانبها نیز استانداردهایی وجود دارد.

استاندارد سنگ های قیمتی در کشور چین

چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده یشم سبز (jadeite ) در جهان، سال ها به دنبال یک استاندارد ملی در درجه بندی یشم سبز بوده است. این یک فرآیند بسیار دشوار می باشد، زیرا یشم دارای طیف گسترده ای از نمودها، شامل شفافیت، منطقه بندی رنگ و بافت است. بنابراین، هر قطعه اش منحصر به فرد بوده و عمدتأ با استفاده از اصطلاحات مخصوص صنفی و طبق تجربه شخصی ارزیابی می شود. در سال ۲۰۰۹، اداره کل نظارت بر کیفیت، بازرسی، قرنطینه و اداره استاندارد، یک استاندارد ملی درجه بندی یشم منتشر کردند، GB/T 23885-2009. چهار عاملی که مورد بررسی قرار می گیرند، عبارتند از رنگ، شفافیت، بافت و روشنی(وضوح).

استاندارد سنگ های قیمتی در کشور چین

گوهرشناسان ممکن است در گواهی صادره، درمورد ساخت یک قطعه خاص نیز توضیح ارائه کنند. استاندارد کنونی برای نشان دادن درجات مختلف از حروف استفاده می کند در حالی که اصطلاحات مخصوص صنفی مربوطه را نیز بکار می برد، به طوری که مصرف کنندگان و فروشندگان به طور یکسان و به راحتی می توانند محصولات خود را با گزارش آزمایشگاه ارتباط دهند. آزمایشگاه NGTC  و تجار یشم گرانبها، از برقراری این استاندارد حمایت کردند.

چین بزرگترین تولیدکننده مروارید پرورشی در جهان نیز هست. در سال ۲۰۰۲، یک استاندارد درجه بندی (GB/T 18781-2002)  منتشر شد که اصطلاحات ، عوامل درجه بندی، روش های تحلیل و لیبل زنی محصول را هم برای مرواریدهای پرورشی آب شور و هم آب شیرین تنظیم کرد.

استاندارد سنگ های قیمتی در کشور چین

برخی دیگر از انواع سنگ های رنگی یک بازار بزرگ در چین دارد، برای مثال یاقوت سرخ (ruby)، یاقوت کبود(sapphire)، روبلیت(rubellite) و اخیرا تانزانیت(tanzanite). مصرف کنندگان و گوهرشناسان انتظار دارند استانداردهای ملی بیشتری برای شناسایی و ارزیابی، صادر و به کار برده شود به طوری که در خرید و صدور گواهینامه این سنگ ها بهتر هدایت شوند.

 

منبع: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هشت =

محصولات مرتبط در فروشگاه