Telegram support Whatsapp support
استفاده از نانو الماس
استفاده از نانو الماس در صنعت دندانپزشگی

استفاده از نانو الماس در درمان بیماریهای دهان و دندان

محققین دانشگاه UCLA به این نتیجه دست یافته اند كه استفاده از  نانو الماس مى تواند در  درمان بیماری های دهان و دندان بسیار موثر باشد.نانو ذرات الماس محصولى فرعى از اكتشافات معدنى الماس محسوب مى شوند كه بسیار ریز تر از الماسى اند كه در صنعت جواهرسازى مورد استفاده قرار مى گیرد.این ذرات در حدود 5 نانو متر قطر دارند و بسیار بادوام تر و پایاتر از خود الماس هستند.

استفاده از نانو الماس

بدلیل استحکام بالا، دانشمندان معتقدند که استفاده از نانو الماس برای توسعه درمان های جدید دندانپزشکی بسیار موثر است؛ این مواد بویژه برای مبتلایان به استئونکروز (مرگ استخوانی) كه از شكستن مداوم استخوان هاى بدن و دندانهای شان رنج مى برند، کاربرد خواهد داشت.

استفاده از ایمپلت هاى دندانى در این بیماران با موفقیت روبه رو نیست. به دلیل سستى جداره استخوانى دندان ها در این بیماران، ایمپلت جدا مى شود. ترمیم مجدد این ایمپلنت نیز جراحى مجدد و البته دردناكى را به دنبال دارد. استفاده از نانو الماس در حل مشكلات دندانى این بیماران مى تواند انقلابى به پا كند.

در حین عمل جراحی برای بازسازی استخوان و دندان آسیب دیده، جراح از یک اسفنج برای انتقال پروتئین های رشد داده شده به داخل دهان استفاده می کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) در تحقیقات خود دریافته اند که استفاده از نانو الماس نیازی به انجام عمل جراحی وجود ندارد و پروتئین ها از طریق تزریق یا شست و شوی دهان با نانو الماس تأمین می‌شود.

تنها چیزى كه نیاز است یك تزریق معمولى و یا یك شستشوى دهانى ساده است. زمانی كه این تركیب وارد دهان مى شود، ذرات ریز نانو این پروتئین را با یك جریان مداوم و آرام آزاد مى كنند. با انتقال نانو ذرات، پروتئین ها در داخل دهان آزاد شده و بصورت آهسته و پیوسته به رشد استخوان جدید کمک می کند.

 تصور كنید در شكستگى هاى پا، دست و هر عضو استخوانى، دیگر نیاز به گچ گرفتن و یا آتل پیچى نباشد. یك تزریق ساده با  استفاده از نانو الماس،حال استخوان شكسته یا ترك برداشته را جا مى آورد.

 

این روش درمانى براى بیماران بسیار آسان و در عمل؛ از درجه موفقیت بالایى برخوردار است. در حال حاضر بر روى سلول هاى مدل و حیوانات مورد تست و بررسى قرار گرفته. امید است تا با استفاده از آن به زودى براى انسان نیز به مرحله اجرایى برسد.

دکتر دین هو پروفسور بیولوژی دهان و مدیر مرکز بیوتکنولوژی بازسازی Jerry Weintraub در دانشکده دندانپزشکی UCLA می گوید: “هنگامی که نانوتکنولوژی در دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد، باید موادی را امتحان کرد که معقول باشند. ما به موادی نیاز داریم که بی خطر و مطمئن باشد و به صورت گسترده ساخته یا پیدا شود. نانو الماس با این ویژگیها همخوانی دارد.”بنابراین استفاده از نانو الماس در درمان بیماری های دهان و دندان بسیار موثر است.

یافته های این پژوهش را میتوان در بهبود درمان نکروز استخوان (تحلیل شدید استخوان فک) و مقابله با کاهش استخوان که پس از کاشت ایمپلنت ممکن است رخ دهد، استفاده کرد.

استفاده از نانو الماس

گروه تحقیقاتی دکتر هو بر روی کاربرد نانو الماس به عنوان روشی برای رساندن محلول حاوی پروتئینهای تقویت کننده رشد استخوان در برخی عملها مانند جراحی های فک و صورت و دهان مطالعه کردند. دکتر هو میگوید این پروتئینها معمولا از طریق اسفنجهای حجیم کلاژنی به محل جراحی فرستاده میشوند.

با استفاده از نانو الماس ها این محلول را میتوان به روش غیر تهاجمی تری مانند تزریق یا دهان شویه به محل مورد نظر رساند.

این پژوهش که در Journal of Dental Research منتشر شد ، همچنین دریافت که سطح منحصر به فرد نانو الماس امکان آزاد شدن تدریجی تر و طولانی تر محلول درمانی را فراهم میکند.

دکتر هو میگوید: “این نانو الماسها مانع از رها شدن انفجاری دارو (آزاد شدن خیلی سریع و زیاد دارو) میشوند. مثلا در درمان سرطان رها شدن سریع و زیاد دارو باعث میشود داروها بیشتر از خود سرطان به بیمار آسیب برسانند. “

منبع: تبیان

 

 

 

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

محصولات مرتبط در فروشگاه