Telegram support Whatsapp support

اقتصاد اسپینل

اقتصاد اسپینل

رنگ های لعل

رنگ هایی که بیش از هر رنگ دیگری کلکسیونرها بدنبالش هستند قرمز، صورتی گرم، و نارنجی آتشین است. هرگونه لعل (spinel) با وزن بالای ۲ قیراط کمیاب است. ارزشمندترین لعل به رنگ های قرمز یا قرمز-نارنجی است. اما یکی از جاذبه های لعل این است که در طیف گسترده ای از رنگ های فوق العاده موجود است. برای لعل سرخ، بهترین رنگ ها متمایل به یاقوت سرخ (ruby) هستند، یعنی یک قرمز غنی، شدید و شبیه به چراغ قرمز راهنمائی و رانندگی.

با این حال، لعل کمی بیشتر از یاقوت سرخ به قرمز آجری متمایل است (کمی بیشتر مایل به رنگ ارغوانی می باشد.) مانند تمام سنگ های قیمتی، لعلی که بیش از سایرین خواهان دارد نوع پر رنگ آن است که در عین حال نه بیش از حد روشن و نه بیش از حد تیره باشد. هرچه رنگ این سنگ به سمت صورتی های روشن یا قرمزهای گارنتی کمرنگ شود، ارزش لعل سرخ کاهش می یابد. لعل به رنگ آبی سیر –که بنام آبی کبالت (cobalt blue) شناخته شده، نیز یافت می شود. همچنین  دیگر رنگ های این سنگ قیمتی صورتی، بنفش، سبز -آبی، نقره ای، سرخ، برنز و نارنجی است. در عین حال یک گونه لعل مشکی هم در تایلند و استرالیا وجود دارد.

راز لعل

dsc_0284_crop

راز بزرگ لعل چیست؟ پاسخ این است که لعل از بسیاری جهات برابر با یاقوت سرخ (ruby ) و یاقوت کبود (sapphire) است. با این تفاوت که یاقوت سرخ کمی سخت تر از لعل بوده (سختی ۹ در برابر سختی ۸ لعل) و لعل نیز نسبت به یاقوت سرخ حاوی ادخال های کمتری داشته و حرارت و درخشش بیشتری دارد.

لعل هرگز حرارت دهی یا بهبودبخشی نمی شود؛ در واقع، هیچ بهبودبخشی شناخته شده ای برای بهبود رنگ یا شفافیت لعل وجود ندارد. این روزها تقریبا هر یاقوت سرخ مقرون به صرفه ای به نحوی بهبود بخشی شده است. درضمن، از آنجائی که لعل تک انکساری است و یاقوت سرخ انکسار مضاعف دارد، رنگ اولیه در لعل سرخ، خالص تر و شدید تر از قرمزهای موجود در بسیاری از یاقوت های سرخ بنظر می رسد. اما لعل به طور معمول ۲۰ الی ۵۰ درصد  قیمت یاقوت سرخ است و همین موضوع باعث می شود که لعل گوهر فوق العاده باارزشی در بازار که در آن قیمت سنگه ای خوب بطور سالانه در حال افزایش است، شود.

عرضه این گوهر زیبا بسیار محدود می باشد و صنعت طلا و جواهر به همین منظور نمی تواند بازار عرضه مناسب داشته باشد، به همین سبب لعل کمتر شناخته شده است و از ارزش زیادی برخوردار نیست. بنابراین لعل همچنان به طور عمده جزو سنگ های کلکسیونرهاست.

منبع: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 2 =

محصولات مرتبط در فروشگاه