Telegram support Whatsapp support

عجیب ترین الماس موجود در جهان

خارق العاده‌ترین الماس جهان در معدن نیوربا حوالی شهر یاکوتسک واقع در شمال شرقی سیبریه روسیه یافت شد. تا کنون چنین الماسی یافت نشده بود. جالب است که این الماس کوچک درونی به صورت آزادانه در الماس بزرگتر حرکت می‌کند. به گفته دانشمندان سن تخمینی این سنگ می‌تواند به بیشتر از ۸۰۰ میلیون سال پیش برگردد.

الماس

البته این الماس بسیار کوچک بوده وفقط 0.62 قیراط وزن دارد. اندازه ابعاد آن 4.8*4.9*2.8 میلیمتر می‌باشد. گوهر درونی آن به شکل قرصی با وزنی معادل 0.02 قیراط و ابعاد 0.6*2.1*1.9 میلیمتر را دارد. برای این شاهکار طبیعت قیمتی تعیین نشده زیرا اولین بار در تاریخ است که چنین چیزی دیده شده است.

چگونه این الماس به وجود آمده است

معمولا در طبیعت مواد معدنی جایگزین مواد دیگر، بدون تشکیل حفره می‌شوند. نکته جالب اینجاست که چطور هوا بین دو گوهر قرار گرفته است. نظریه هایی وجود دارد که می‌گویند فضای بین این دو سنگ طی چندین فرآیند بدین شکل درآمده است. بر طبق نظریه اول گفته شده ممکن است حین رشد الماس درونی پوسته‌ای روی آن را دربرگرفته که بعدها در سطح پوسته زمین حل شده است.

نظریه دیگری می‌گوید که لایه‌ای از ماده گوهر پلی کریستالین دارای خلل و فرج به دلیل رشد خیلی سریع، حول گوهر قرار گرفته و فرآیند های بعدی شدید پوسته آن را حل کرده است. به دلیل از بین رفتن این پوسته، فضایی توخالی در مرکز سنگ قرار گرفته است.

الماس

نام این الماس شگفت انگیز چیست؟

الروسا ALROSA که در اکتبر ۲۰۱۹ این عجیب ترین الماس دنیا را رونمایی کرده است نام ماتریوشکا Matryoshka را به آن داده است. دلیل این نام گذاری این است که ماتریوشکا یا عروسک روسی یا عروسک تودرتوی کشور روسیه، مجموعه‌ای از عروسک‌های کوچک‌ شونده است که به ترتیب داخل دیگری قرار می‌گیرد.

الروسا، شرکت استخراج معدن الماسی روسی است، که در تاریخ ۱۹ فوریه ۱۹۹۲ تأسیس شده و در حال حاضر، به‌ عنوان بزرگترین تولیدکننده الماس در جهان شناخته می ‌شود. شرکت الروسا در زمینه اکتشاف، استخراج، تولید و فروش این سنگ فعالیت می‌کند. بخش اصلی عملیات این شرکت در جمهوری یاقوتستان، در منطقه یاکوتسک مستقر می‌باشد.

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه به اشتراک بگذارید

الماس

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 20 =

محصولات مرتبط در فروشگاه