Telegram support Whatsapp support

چگونه الماس خود را از پوسته شدن محافظت نماییم – قسمت دوم

چگونه الماس خود را از پوسته شدن محافظت نماییم – قسمت دوم

ضربه پذیری: پاشنه آَشیل الماس

fig-7-round-brilliant-in-ocatahedron-198381-636x358_1356025312446

اگرچه الماس سخت ترین ماده در طبیعت است، اما به راحتی می تواند پوسته شده و یا بشکند. الماس دارای ساختار کریستالی کوبیک بوده و از ۴ جهت برش اساسی تشکیل یافته است. این سطح شکافتگی، ضعیف ترین ساختار مولوکی الماس است. الماس ها هنگامیکه اتم هایشان ساختار منسجم داشته باشند، ضربه پذیرتر می گردند. در مقابل اگر ساختار اتمی منسجمی وجود نداشته باشد، شکننده تر خواهند بود. متداول ترین شکل کریستالی الماس طبیعی، ساختار هشت وجهی (اکتاهدرون) است. به سبب اینکه الماس های با ساختار هشت وجهی سخت تر و ضربه پذیرتر هستند، آنها در برابر پوسته شدگی یا شکستگی مقاوم می باشند. الماس ها امروزه به ندرت شکاف بر می دارند. غالبا آنها را با لیزر برش می دهند. به هر حال گوهرتراشان هنگام کار با الماس باید قسمت های سخت و مقاوم در برابر پولیش و در هنگام تراش مکان هایی که شکستگی دارند را در نظر بگیرند. معمولا الماس ها با ساختار هشت وجهی، بهترین نمونه ها برای تراش برلیان هستند. شایان ذکر است که در تراش برلیان گرد، قسمت تاج (قسمت بالایی یا crown) گوهر میزانی بلندتر از تراش پرنسس است.

چگونه درصد پوسته شدگی در الماس را کاهش دهیم.

پوستگی زمانی رخ می دهد که کمربند (گردل) یا نقطه پایینی الماس با جسم سختی برخورد نماید. به عنوان مثال اگر الماس ها در کنار هم نگهداری شوند، این اتفاق بسیار معمول است که رخ دهد.

۱٫در هنگام تراش الماس، گوشه ها را نوک تیز شکل ندهید.

fig-12-comp-198362-636x_1356025324607

هر نوع الماسی که کناره هایش نوک تیز تراش خورده باشد، در معرض پوسته شدگی بیشتری قرار دارد. تراش های گرد، بیضی و کوسن با کناره گرد کمتر پوسته خواهند شد. اخیرا تکنیکی برای تراش الماس ها به صورت پرنسس ابداع شده به نام تکنیک چمفرینگ (پخ کردن گوشه های کار). این تکنیک بدین صورت است که فست های بسیار کوچک را در گوشه های کار ایجاد می کنیم.

۲٫ محافظت کردن از کیولت (قسمت زیرین تراش)

fig-14-chipped-culet-198390-636x358_1356025329460

زمانی تقریبا تمامی تراش های برلیان گرد استاندارد و برخی دیگر از اشکال تراش، فست های ریزی را در قسمت کیولت خود داشتند. این عمل انتهای (کیولت) الماس را از پوسته شدگی محافظت می نمود. اما امروزه بیشتر الماس ها دارای کیولت بسیار تیز هستند، بنابراین این قسمت بسیار در معرض شکستگی قرار می گیرند. پس زمانیکه تصمیم بگیریم این الماس ها را بر روی جواهرات سوار نماییم، احتمال شکستگی کیولت آنها بالا می رود.

منبع مقاله:

سایت GIA

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 1 =

محصولات مرتبط در فروشگاه