Telegram support Whatsapp support

الماس و سنگ های قیمتی هندوستان

سنگ های قیمتی در هندوستان: هند یکی از بزرگترین صنعت ها را برای تراش و صیقل الماس دارد که از طرف سیاست های دولت بسیار مورد حمایت قرار می گیرد و از سوی بانکداری نیز حدود 3 میلیارد دلار اعتبار دریافت کرده است.

الماس و سنگ های قیمتی هندوستان
 

جواهرات ساخته شده از طلا حدود 80 درصد از بازار هند را به خود اختصاص داده است- البته با حفظ تعادل نسبت به جواهرات ساخته شده از سنگ های قیمتی و الماس. علاوه بر این، هند یکی از بزرگترین صنعت ها را برای تراش و صیقل الماس دارد که از طرف سیاست های دولت بسیار مورد حمایت قرار می گیرد و از سوی بانکداری نیز حدود 3 میلیارد دلار اعتبار دریافت کرده است.

بخش وسیعی از جواهرات تولید شده از طلا در هند به مصرف بازار خانگی می رسد. با وجود این، مقدار زیادی نیز از الماس های نتراشیده، یا الماس های صیقل داده شده و یا جواهرات ساخته شده در هند، صادر می شود. هند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلا در سراسر دنیا و همچنین یکی از عاملان تراش الماس است. سنگ های قیمتی و طلا نقش اساسی و موثری در موفقیت اجتماعی و اقتصادی هند دارند. جواهرات و سنگ های قیمتی بخشی از سنت و رسومات هند هستند. طلا از گذشته و حتی امروز در هند به عنوان ابزاری برای پس انداز و سرمایه گذاری به شمار می آید و دومین نوع سرمایه گذاری معروف بعد از سپرده های بانکی می باشد.

 

سنگ های قیمتی و طلا در اقتصاد هند یکی از بخش هایی است که خیلی سریع رشد کرد و رشد سالانه آن تقریبا به 15% رسیده است. حدود 20% از صادرکنندگان در هند، صادرکنندگان سنگ های قیمتی و طلا هستند و بیشتر از 1.3 میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این بخش مشغول به کار هستند. بازار سنگ های قیمتی و جواهرات به طور اساسی شامل منابع مراحل تولید و فروش فلزات قیمتی و باارزش و سنگ های قیمتی از جمله: طلا، پلاتین، نقره، الماس، یاقوت سرخ و یاقوت کبود و غیره می باشد. بازار سنگ های قیمتی و جواهرات با توجه به اندازه بازار داخلی و صادرات کشور کمک بسیار مهمی برای اقتصاد هند می باشد. هند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلا (حدود 20% از مصرف جهانی) و همچنین یکی از بزرگترین عاملان الماس (حدود 90% قطعه الماس و 55% از ارزش بازار جهانی) می باشد.

 

تاریخچه مختصر: 

پیش از آزادی اقتصاد هند در سال 1991، فقط شرکت تجاری فلزات و مواد معدنی هند (MMTC) و بانک دولتی هند (SBI) اجازه وارد کردن طلا را داشتند. لغو فعالیت کنترلی طلا در سال 1992، به شرکت های صادر کننده بسیاری اجازه وارد کردن طلا را به صورت آزادانه داد. صادر کنندگان همه مناطق مجاز هستند که 10 درصد از تولیدات خود را در بازار داخلی بفروشند. در سال 1993، استخراج طلا و الماس برای سرمایه گذاران خصوصی آغاز شد و سرمایه گذاران خارجی نیز در نیمی از اقدامات مربوط به استخراج سهیم شدند.

 

در سال 1997، بانک های خارجی و متصدیان شمش نیز اجازه واردات طلا به هند را دریافت کردند. این ها باعث ورود فروشندگان خارجی مثل دی بیرز، تی فانی و کارتیرز به بازار هند شد. در دهه 1990، در پی لغو فعالیت کنترلی طلا تعداد خرده فروشان جواهر در هند افزایش یافت. این امر باعث متلاشی و نابه سامانی بازار جواهرات با حدود 100 هزار فروشگاه و بیش 350 هزار خرده فروش که بیشتر آنها نیز به صورت فامیلی و فروشگاه های تک بودند، شد. در سال 2001، هند بیشترین میزان تقاضای طلا در دنیا را داشت، سالانه 855 تن مصرف می کرد، 95% آن برای جواهرات مصرف می شد.

 

ساختار صنعت: 

 

صنعت طلا و سنگ های قیمتی هند توسط 96 درصد از فروشندگان خود به طور اساسی نا به سامان شد . صنعت ساخت طلا با حدود 15 هزار متصدی تنها 80 سهم از 5 میلیون سهام را دارد. هند برای حدود 450 هزار طلاساز، جواهر فروش، 6 هزار متصدی الماس و 8 هزار سازنده جواهرات الماس به منزله خانه است. ارزش زنجیره صنعت از استخراج و ذخیره فلزات آغاز شد و با گسترش خرده فروشان جواهر ادامه پیدا کرد.

 

در حالی که هند اصلی ترین استخراج کننده فلزات و سنگ های قیمتی نیست، نیروی کار ماهر و کارآمد آن را به بزرگترین عامل پردازنده الماس در دنیا تبدیل کرده است. بخش خرده فروشان جواهرات این کشور نیز انتظار دارد با ارتقاء سطح کیفیت به جایگاه مصرف کنندگان در میان جواهرات مارک دار برسد.

 

هند یکی از اولین کشورهایی بود که از فلزات و سنگ های قیمتی شروع به ساخت جواهر کرد و حتی امروزه نیز بیشتر جواهرات ساخته شده در هند دست ساز می باشد. این صنعت تحت تسلط خانواده جواهرسازان است که نزدیگ به 96 درصد بازار را تشکیل می دهند. این کشور در حال حاضر دارای یک بخش کوچک اما در حال سازمان دهی می باشد.

 

عاملان سازمان یافته همچون تاتا با مارک تنیشک همچنان در حال رشد می باشد و تلاش دارد تا 4 درصد از تولیدات بازار را با مارک خود تراش دهد.

 

هند اولین کشوری بود که الماس را به دنیا معرفی و نیز اولین کشوری است که آن را استخراج، تراش و صیقل داد و به بازار عرضه کرد. تراش و صیقل دادن الماس و دیگر سنگ های قیمتی یکی از قدیمی ترین کارهایی می باشد که در هند انجام می شده است. این کشور به دلیل مهارت و خلاقیت اش در این کار اعتبار قابل توجهی در بازار داخلی و بازارهای بین المللی کسب کرده است

 

امروزه در بازار جهانی الماس ، الماس های هندی 55 درصد از سهام ارزشی، 80 درصد از نظر وزن و قیراط، و 90 درصد نیز از نظر حجم ؛ به خود اختصاص داده اند. امروزه تقریبا همه انواع الماس ها از نظر اندازه و کیفیت و نوع تراش در دسترس هستند.

 

هند دو مزیت کار حرفه ای و قیمت پایین را در زمینه سنگ های قیمتی ارائه کرده است. اهمیت هند را در صنعت جواهرات و سنگ های جهانی می توان به میزان بزرگی قدرت او در صنعت الماس نسبت داد. صنعت صادرات به طور اساسی شامل واحدهای از کوچک به بزرگ در مناطق اقتصادی مختلف، مناطق صادراتی و مناطق صادراتی الکترونیکی می باشد.

 

گواهینامه جواهرات و سنگ های قیمتی: 

 

انجمن ترویج جواهرات و سنگ های قیمتی تحت نفوذ و قدرت گواهی هند می باشد. هیئت دولت مربوط به مالیات کالا و حق گمرکی واردات و صادرات الماس های انتقال داده شده با کشتی را که گواهی اعتبار سوئیس را ندارند ، ممنوع کرده است .

 

گواهی کیفیت الماس و جواهرات میزان صادرات آنها را افزایش داده و در نتیجه مقبولیت محصولات هندی در بازار جهانی بیشتر شده است. در قسمت آتی سری مقالات صنعت جواهرات هند آریان گوهر رخشان به صادرات در این صنعت میرسیم.

انجمن ترویج صادرات جواهرات و سنگ های قیمتی (GJEPC):

 

این انجمن نقطه عطف تجارت جواهر و سنگ های قیمتی در هند است که در سال 1966 برای ارتقا صدور جواهرآلات و سنگ های قیمتی با حضور 6 هزار و 500 عضو در سراسر کشور،شکل گرفت.

 

این انجمن ابتدا به معرفی محصولات جواهر و سنگ های قیمتی هند در بازار بین المللی پرداخت و صادرات آنها را افزایش داد.

 

برای دست یابی به این هدف، انجمن اطلاعات بازار در خصوص نیازهای تجاری خارجی، آیین نامه ها و تعرفه تجارت، میزان عوارض گمرکی واردات و اطلاعات مربوط به نمایشگاه های جواهرات، در اختیار اعضا قرار می دهد. اقدامات مبتکرانه که ذکر خواهد شد توسط انجمن به منظور افزایش رقابت صورت گرفته است که عبارتند از:

 

ـ اقدامات مقدماتی استراتژی صادرات در حد متوسط برای بخش های متفاوت از جمله سنگ های قیمتی و جواهرآلات توسط وزارت بازرگانی.

 

ـ بررسی احتمالی خرید مستقیم الماس های نتراشیده از کشورهایی که آن را استخراج می کنند.

 

ـ ارتقا الماس ها وجواهرات هندی از طریق آگهی دادن، شرکت در نمایشگاه های بین المللی، در گردهمایی های بین خریداران و فروشندگان و رویکرد مستقیم به بازار خرده فروشان.

 

ـ مطالعه و بررسی بازار به منظور شناخت بازهای جدید.

 

ـ ارتقا صادرات جواهرآلات با مارک و نشان هند برای اطمینان مشتریال خارجی از میزان خالصی و کیفیت جواهرآلات ساخته شده در هند.

 

انجمن تجاری جواهرآلات و سنگ در هند (GJTCI): 

 

این انجمن به منظور ارتقا و پیشرفت تجارت سنگ های قیمتی و جواهرآلات هند تاسیس شده است. انجمن تجاری جواهر آلات و سنگ در هند، نقش مهمی در نشان دادن جواهرآلات و سنگ های قیمتی در بازار بین المللی داشته است. این انجمن با حل مشکلات متفاوت در خصوص تجارت و تعدیل قدرت برای افزایش و ارتقا تجارت جواهرآلات هند تشکیل شد.

 

این انجمن همچنین با انتشار اطلاعات از طرق مختلف همچون ارسال نامه های ماهانه، برنامه های مناسبتی و انگیزشی مختلف از جمله سمینارها، کارگاه ها، نمایشگاه ها، جشنواره ها و غیره به اعضای خود؛ فعالیت اش را گسترش داده است.

 

اداره استانداردهای هندی:

 

اداره استاندارد ملی هند مسئول مارک دار کردن جواهرات ساخته شده از طلا و گواهینامه خالص بودن آنها است. ساختار منظم و منسجم موجود در این سیستم بسیاری از کشورها را به الگوبرداری و تعقیب سیاستهای موجود در صنعت جواهرات هند ترغیب کرده است.

 

گرایشات بازار: 

بازار جواهرآلات هند با 13 میلیارد دلار یکی از بزرگترین بازارهای جواهر در دنیا است. این بازار دومین بازار بعد از بازار امریکا که 40 میلیارد دلار ارزش دارد، می باشد و بعد از هند نیز چین با 11 میلیارد دلار قرار دارد.

 

بازار طلا سالیانه 15 درصد و بازار الماس 27 درصد رشد می کند. همان گونه که اطلاعات ثبت شده انجمن صادرات جواهرآلات و سنگ های قیمتی نشان می دهد، میزان کل صادرات جواهرات و سنگ های قیمتی از هند در بین سالهای 2008-2007 ، 20.88 میلیارد دلار امریکا بوده است.

 

ایالت متحده و هنگ کنگ بزرگترین وارد کننده های سنگ های قیمتی و جواهرات از هند با سهم 26 درصد و یا 21 درصد، بودند.

 

صادرات جواهرات ساخته شده از طلا از مقدار 5.2 میلیارد دلار آمریکا در سال های 2007-2006 به میزان 5.6 میلیارد دلار در سالهای 2008-2007 افزایش یافت. هند بزرگترین مصرف کننده طلا در دنیا است، که بعد از آن چین و ژاپن می باشند.

 

هند 20 درصد از طلای جهان که حدود 800 تن می شود را مصرف می کند و نزدیک 600 تن آن صرف ساخت جواهرات می شود.

 

هند بزرگترین مرکز تراش و صیقل الماس در دنیا است ـ صنعت تراش و صیقل الماس در هند 60 درصد از میزان الماس، 85 درصد از حجم کل الماس های موجود، و 92 درصد بازار جهان نسبت به تکه های جواهراتش؛ را در دست دارد. به بیان دیگر، از هر 10 الماس فروخته شده در سراسر دنیا، 9 تای آن در هند تراش خورده و صیقل داده شده است.

 

هند با الماس های تراش و صیقل داده شده اش، سنگ های قیمتی رنگی، جواهرآلات طلا، مرواریدها، جواهرات تزیینی و غیر طلا بیش از 50 درصد بازار بین المللی را در دست دارد.

 

بخش جواهرات و سنگ های قیمتی حدود 55 درصد از شبکه صادرات الماس های تراش و صیقل داده شده، 90 درصد قطعات ساخته شده و 80 درصد از وزن (قیراط) موجود را در بردارند.

 

هر 11 الماس از 12 الماس فروخته شده در سراسر دنیا در هند درست شده اند، بدون در نظر گرفتن اینکه از کجا استخراج شده اند. گرچه هند در خصوص الماس های نتراشیده در دنیا زیاد شهرت ندارد، در سال های 2008-2007 فقط 566 میلیون دلار امریکا الماس نتراشیده صادر کرده است، در خصوص تراش و صیقل الماس در دنیا سرآمد است و به ارزش 14.18 میلیارد دلار آمریکا در سال های 2008-2007 صادرات داشته است.

 

در زمینه عیار و قیراط، هند 80 درصد از بازار دنیا را به خود اختصاص داده است. بیش از 90 درصد نیروی کار در این صنعت استخدام شده اند، هند همچنین 90 درصد از حجم کل الماس جهان را دارد. در مطالب آینده آریان گوهر رخشان به نقش دولت در پیشبرد اهداف مرتبط با صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اشاراتی خواهیم داشت.

 

ابتکارات دولت: 

سالهای سال است که دولت هند راه کارهای زیر را به کار گرفته تا بخش جواهرآلات و سنگ های قیمتی را ارتقا بخشد:

 

•در سال 2005-2004 دولت عوارض گمرکی واردات پلاتین را از 13.82 دلار امریکا در هر 10 گرم به 5.03 دلار کاهش داد و سنگ های قیمتی رنگی تراش نخورده را- در عوض تعویق پرداخت- از گمرک در مرحله اول معاف کرد.

 

•سنگ های قیمتی نتراشیده معاف از حق گمرکی هستند، این حرکت بعدها برای ارتقا صادرات جواهرات تزیین شده و جواهرات ساخته شده از طلا ادامه داشت.

 

•واردات 8 قیراط طلا و یا مقدار بالاتر با همراه داشتن گواهینامه نشان دهنده، خلوص، وزن، و میزان عیار امکان پذیر بود.

 

•راه اندازی مراکز مربوط به سنگ های قیمتی، جواهرآلات برای ارتقا و پیشرفت سرمایه گذاری در این بخش.

 

•در ماه می سال 2007، دولت حق گمرکی واردات الماس های صیقل داده شده را متوقف کرد.

 

•تراش دادن و صیقل سنگ های قیمتی در کارخانه به منظور معافیت از پرداخت عوارض و مالیات.

 

در لایحه سیاست تجارت خارجی سالانه جدید، (2009-2008) که در ماه آوریل سال 2007 اعلام شد، دولت موارد زیر را به مفاد اضافه کرد:

 

•مالیات بر خدمات مربوط به صادرات موادی که به خارج فرستاده می شد، حذف شد.

 

•مجوز واردات مجدد جواهرات و الماس هایی که (چه به صورت کامل و یا بخشی از آنها) به صورت محموله ای صادر می شدند، صادر شد.

 

•در پی افزایش جهانی قیمت فلزات باارزش، حق گمرکی مواد مصرفی جواهراتی که صفحه نقره ای رادیوم دارند، 3 درصد افزایش یافته است.

 

•به منظور کاهش هزینه های مربوط به الماس، آزمایش کیفیت در آزمایشگاه بین المللی الماس، در دبی، با یک سری آزمایشگاه های دیگر ادغام شده است.

 

•واردات بدون گمرکی ابزارآلات و تجهیزات مجاز اعلام شد. برای فلزات غیر از طلا و پلاتین، 2 درصد و برای طلا و پلاتین یک درصد ارزش صادرات در سال مالی گذشته تعیین می شود.

 

•دسته بندی صادر کنندگان از مرکز صادرکننده شماره یک تا 5 به دو مرکز صادرات و تجارت با تغییر پارامترهای اجرایی صادراتی، تغییر یافت.

 

•علاوه بر این، دولت تصمیم گرفت که نشانه و مارک دار کردن طلا را از اول ماه ژانویه سال 2008 اجباری نماید. همچنین واردات الماس های صیقل داده شده به طور کامل معاف از حق گمرکی شد. همچنین مناطق اقتصادی خاصی به سنگ های قیمتی و جواهرآلات اختصاص داده شدند از جمله: سورات ، کلکته ، گورگوان ، دولیا و حیدرآباد .

 

•دولت همچنین سیاست جدیدی برای استخراج سنگ های معدنی به منظور تسهیل کار شرکت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای استخراج و کشف الماس، طلا و دیگر فلزات قیمتی اتخاذ کرده است. اخیرا، هند فقط 0.4 درصد از میزان طلای مصرفی خود را علی رغم 9 درصد از ذخیره طلای جهانی، تولید کرده است.

 

سهم صادرات و واردات 

بودجه سالهای 2009-2008:

مقادیر زیر در بودجه بررسی شده در رابطه با جواهرآلات و سنگ های قیمتی،اعلام شده است:

•کاهش سود خالص از 8 درصد به 6 درصد برای همه الماس های تولید شده در بخش تجاری طبق ارزیابی انجام شده.

•معافیت از پرداخت حق گمرکی زیرکونیا مکعب شکل تراش نخورده (راف).

•کاهش حق گمرکی واردات زیرکونیا تراش و صیقل داده شده و مرجان تراش داده نشده از 10 درصد به 5 درصد.

سیاست سرمایه گذاری مستقیم خارجی

•سرمایه گذاری مستقیم خارجی،تحت مسیر اتوماتیک مجاز به کشف و استخراج مواد معدنی – بجز الماس و سنگ های قیمتی – 100 درصد مجاز می باشد.

•برای اکتشاف و استخراج الماس و سنگ های قیمتی سرمایه گذاری مستقیم خارجی تحت مسیر اتوماتیک تا 74% مجاز می باشد.

•برای اکتشاف و استخراج طلاو نقرهو مواد معدنی – بجز الماس و سنگ های قیمتی-فلزکاری و پرداخت، تا 100 % و تحت مسیر اتوماتیکمجاز است.

صادرات و واردات: 

صنعت جواهر در هند در بیش از 15 درصد کل صادرات کشور سهیماست و برای 1.3 میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم کارآفرینیمیند. در سال 2007-2006 صنعت جواهر و سنگ های قیمتی هند 17.1 میلیارد دلار امریکا صادرات ثبت کرده است و صادرات الماس به تنهایی به 9.77 میلیارد دلار رسید. در سال 2008-2007، اطلاعات ثبت شده نشان می دهد که 22.27 درصد رشد فروش الماس به 20.88 میلیارد دلار امریکا رسیده که 70.59 درصد از کل صادرات را در بر میگیرد، جواهرات ساخته شده از طلا 26.91 درصد، سنگ های قیمتی رنگی و دیگر سنگ ها به ترتیب 1.32 درصد و 1.16 درصد را در بر میگیرند.

جواهرات و سنگ های قیمتی 13.41 درصد از کل صادرات هند را در سال 2008-2007 به خود اختصاص دادند. در مقایسه با صادرات، کل واردات سنگ های قیمتی و جواهرات به طور موقت تا 18.5 میلیارد دلار در سال های 2008-2007 و 32.5 درصد در سال های 2007-2006 افزایش داشته است. ذخیره مالی کشور نیز در سال های 2009-2008 رویکردی مثبت داشت و با افزایشحدوداً 17 درصدی صادرات جواهرآلات و سنگ های قیمتی-بین ماه های آوریل تا آگوست سال 2008 در مقایسه 7.74 میلیارد دلار در همان زمان در سال گذشته- به 9.05 میلیارد دلار امریکا رسید. حائز اهمیت است که صادرات الماس رافبه همان میزان 386 میلیون دلار باقی ماند، در حالی که صادرات الماس های تراش و صیقل داده شده 22 درصد افزایش یافت و به 6.5 میلیارد دلار امریکا رسید.

صادرکنندگان جواهر آلات و سنگ های قیمتی هند روی مشتریان خود در ایالت متحده، چین، روسیه، و ایالات مستقل و امارات متحده عربی بعنوان منبع درآمد اصلی شان، حساب ویژه ای باز می کنند. این در حالی است که ایالت متحده و هنگ کنگ 26 درصد کل صادرات سنگ های قیمتی و جواهرآلات، ایالت متحده عربی 21 درصد، سنگاپور 9 درصد و بلژیک 8 درصد را دربر می گیرند.

 

مارک های اصلی در بخش جواهرآلات هندی 

در زیر به برخی از مارک های اصلی جواهرات هندی اشاره شده است:

جیلی : در سال 1994، بعد از توقف طرح کنترل طلا توسط دولت هند، جیتانجالی مارک جیلی را ابداع کرد. مارک جیلی برای طلاهای 18 عیار و جواهرات تزیین شده با الماس پیشنهاد شد.

تنیشک : در سال 1984، سرمایه گذاران کواستار و شرکت محدود توسعه تمیل نادو (TIDCO)، با همکاری یکدیگر شرکت ساعت های تیتان را راه انداختند. در ابتدا بر روی ساعت های مچی و ساعت های رومیزی کار می کردند ولی بعد به کار جواهرآلات نیز پرداختند و آنها را با مارک تنیشک تولید کردند.

کربن :در اوایل سال 1991، جواهرات پیکوک بنگلور ثبت شد. در سال 1996، در میان گروه جواهرات پیکوک، مارک جدید برای طلای 18 عیار به نام کربن، معرفی شد.

اویزتربی :فعالیتش از ماه مارس سال 2001 آغاز و در جستجوی یک مارک بین المللی برای صنعت جواهرات در هند بود.اویزتربی در صدد تبدیل شدن به یک مارک بزرگ در کشور بود. مارکی که 100 فروشگاه و چند صد مرکز توزیع کننده را به هم مرتبط نمایند.

ترنداسمیت : تریبهووانداس بیمجی زاواری (TBZ) در بمبئی که از سال 1864 در کار جواهرآلات بوده است، بررسی گسترده ای در بین مارک انجام داد و در ماه دسامبر سال 2001 مارک جدیدش را به نام ترند اسمیت در بمبئی معرفی کرد.

بخش خرده فروشان جواهرات 

بازار جواهرآلات و سنگ های قیمتی هندی همچنان با بی نظمی پیش می رفت. بیش از 2.5 میلیون فروشگاه جواهرآلات در هند وجود دارد و بیشتر آنها به صورت فامیلی اداره می شود. با وجود این، با آگاه شدن مصرف کنندگان از کیفیت جواهرات، نوع مارک دار شهرت بسیار و بازار جواهرات مارک ارزش 2.2 میلیون دلاری در سال 2010 پیدا کرد. با افزایش پیوستن مراکز جواهرآلات به بخش جواهرات مارک دار، خرده فروشان جواهرات، منظم و سازمان یافته شدند. علاوه بر این، دولت به 51 درصد از سرمایه گذاران مستقیم خارجی اجازه داد تا به فروش فقط یک مارک از جواهرات بپردازد و باعث جذب مصرف کنندگان داخلی و خارجی به این بخش شدند.

بازار در حال پیشرفت سال های اخیر، افراد بسیاری را به بخش خرده فروشی جواهرآلات و سنگ های قیمتی هند جذب کرده است:

•خرده فروشی در حال برنامه ریزی است که به خرده فروشی جواهر و طلا و بازار تکیه نماید. این امر با خرده فروشی 400 تا 500 خرده فروشی در سراسر کشور شروع خواهد شد.

•جواهر دماس، یکی از خرده فروشان پیش تاز جواهرکه در سال 2003 با سرمایه گذاری مشترک بین 55-50 سنگ های قیمتی جیتانجالی باشد. این یکی از بزرگترین خرده فروشان در دنیا است و 16 فروشگاه به 12 فروشگاه که در هند وجود داشت، اضافه کرده است.

•سوآروسکی تولید کننده کالاهای کریستالی در جهان برنامه ریزی کرده است که از سال 2009 تا 2013، 30 فروشگاه راه اندازی نماید.

•گروه جیتانجالی برای ارتقا شرکت بازرگانی الماس (DTC)، مارک اعلای ناکشاترا را خریداری کرده است.

•توسعه گران واردهمان بمبئی برنامه دارد چهار بازار جواهرات دیگر در شهر بنا کند.

•شرکت جوی آلوکاس دبی اخیرا بزرگترین نمایشگاه خود را در چنای افتتاح کرده است.

•الماس های ویسوا و دوجی ، یک شرکت بین گروه هندی و خرده فروشان ایالت متحده عربی، اولین فروشگاه خرده فروشی الماس خود را راه اندازی کرده است.

•شرکت انحصاری سنگ های قیمتی جیتانجال اولین بازار جواهرات زینتی خود را در گورگوان، جایی که تعدادی از مارک ها کار خرده فروشی شان را از آنجا آغاز کردند، افتتاح کرده است.

•شرکت طلا سوک هند برنامه دارد طی 100 ماه، 100 سوک باز کند.

 

بومی سازی صنعت جواهرات

قطب صنعت جواهر هند، بمبئی است که بیشتر واردات طلا و الماس های تراش نخوردهکشور را دریافت می کند. با وجود این، اکثر کارهای انجام شده روی الماس ها در شهر مجاور، گجرات ، (عمدتا در سورات ، باونگر ، احمدآباد و بوج ) و در راجستان (جایپور )، صورت می گیرد. اما بمبئی تعداد قابل توجهی کارخانه نیمه مدرن و ابزارهای تراشلیزری دارد که بیشتر آنها در مناطق اقتصادی خاصی واقع شده اند.

 

الماس ها تنها در پانا ، یکی از ایالت های مادیا پرادش توسط شرکت توسعه استخراج ملی، استخراج می شوند.

 

هند ذخایر قابل توجهی از طلا ، الماس، یاقوت سرخ و دیگر سنگ های قیمتی دارد. ایالت های اصلی با ذخایر سنگ های قیمتی و پتانسیل استخراج عبارتند از مهاراشترا، مادیا پرادش، اوریسا، چتیسگار، بیهار و آندرا پرادش می باشند. اوریسا رسوباتی از یاقوت سرخ دارد و حدود 20 نوع از سنگ های قیمتی مختلف همچون رودلین ، سنگ لعل ، زمرد کبود و غیره دارد. آندرا پرادش مناطق طلا و الماس خیز دارد و همچنین سنگ های نیمه قیمتی و ساینده در مناطق مختلف آن پراکنده شده اند.

 

آینده بازار جواهرآلات هندی 

 

•با تخمین فروش کل جواهرات به مبلغ 37 میلیارد دلار در سال 2015، انتظار می رود که اهمیت رشد هند در بازار جهانی جواهرات در آینده افزایش یابد.

 

•به احتمال زیاد ،جواهرات مارک دار در بخش فروش داخلی سریع ترین رشد را خواهند داشت و پیش بینی می شود رشد سالانه این بخش 40 درصد باشد.

 

•صنعت جواهرآلات الماس هند بعد از ایالت متحده امریکا و ژاپن بزرگترین مصرف کننده الماس صیقل داده شده است. طبق پیش بینی ها مصرف جواهرات ساخته شده از الماس در فاصله بین سالهای 2010 تا 2015 به 95 درصد خواهد رسید.

 

•انگیزه های متفاوت دولت باابتکارات بخش خصوصی همراه شده و در پی این مسئله هستند که فروش سنگ های قیمتی و جواهرات را افزایش دهند.

 

•پیش بینی می شود بخش سازمان یافته جواهرات و سنگ های قیمتی در آینده نزدیک به سرعت رشد کنند و به درصد قابل توجهی از کل بازار برسند.

 

•فاکتورهای مختلفی مانند : هزینه کم نیروی کار، شیوه های تولید و طرح های بهترباعث می شود که کشور به مقصدی مناسب برای تراش و صیقل دادن الماس ها تبدیل شود.

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 2٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − دو =

یک دیدگاه

  1. سلام
    اطلاعات جالبی بود در مورد بازار جواهرات هند.
    لطفا بفرمایید در مورد زمردی که در بازار ایران است هم اطلاعاتی ارائه شود
    موفق باشید

محصولات مرتبط در فروشگاه