Telegram support Whatsapp support

انواع پدیده ها در کانی های گرانبها و نیمه گرانبها

انواع پدیده ها را در کانی های گرانبها و نیمه گرانبها به دسته های زیر می توان تقسیم کرد:

186

1-پدیده چشم گربه ای(chatoyency)

cat

 

 

 

در نمونه های گوناگون پدیده ها، این نوع پدیده بیشتر دیده می شود. در این نوع پدیده یک نوار سفید رنگ از یک طرف سنگ به طرف دیگر کشیده شده و متحرک می باشد و شباهت به چشم گربه دارد. این پدیده چشم گربه ای بر اثر انعکاس نور از ناخالصی متعدد سوزنی شکل ظریف و یا شیارهای باریک که فقط در یک جهت درون سنگ قرار گرفته اند به وجود می آید. جهت این پدیده عمود بر جهت ناخالصی ها است. این پدیده به طور معمول در خانوادهChrysobery1 و Quartz بیشتر دیده می شود.

2-پدیده ستاره ای(Astersim)

 

kr

 

 

هنگامی که سنگی دارای ناخالصی و یا کانی های سوزنی شکل به حد کافی و با جهت های مشخصی نسبت به یکدیگر باشند، در اثر انعکاس نور به آن ها پدیده ستاره ای را به وجود می آورد. در این حال جهت دیدن ستاره موازی با جهت ناخالصی است.

در پدیده ستاره ای شش پر، ناخالصی های سوزنی شکل در سه جهت مختلف با زاویه 120 درجه یکدیگر را قطع نموده اند. مثل یاقوت ستاره ای در پدیده ستاره ای چهار پر، ناخالصی ها با زاویه 90 درجه و یا عمود یکدیگر را قطع نموده اند. مثل Black Enstatite.

3-Aventurescence

kr

 

 

 

این نوع پدیده بر اثر برخورد نور و انعکاس آن از سطح صفحات و یا ورقه های فلس مانند در درون سنگ به وجود می آید. از نمونه های بارز این نوع پدیده می توان Sunstone و یا Aventurine Quartz، دلربا Goldstone را نام برد.

4-پدیده تغییر رنگ(Change Of Color)

kr

 

 

 

 

بعضی از گوهرها با تغییر نور سفید به نور زرد از خود پدیده تغییر رنگ را نشان می دهند. برای مثال سنگ “الکساندریت” در زیر نور زرد به رنگ قرمز و در زیر نور فلورسنس به رنگ آبی ارغوانی تغییر رنگ می دهد و یا Syn Color Change Sapphire در زیر نور زرد به رنگ صورتی ارغوانی و در زیر نور ماوراء بنفش به رنگ آبی ارغوانی مبدل می شود.

از نمونه دیگر سنگ هایی که این پدیده را دارد می توان Syn Spinel،Garnet ویا شیشه مصنوعی Zandrite را نام برد.

5-Iridescence

s8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در اثر برخورد نور با لایه های بسیار نازک موجود در برخی از سنگ ها،باعث به وجود امدن رنگین کمان هایی در سنگ می شود مانندFire Agate و Iris Quartz.

6-Adularescence

kr

 

 

 

این پدیده که در خانواده Fledspar ها مشاهده می شود، دارای نور سفیدی است که برای مثال در سطح رنگ Moonstone دیده می شود. البته اگر این نور آبی رنگ باشد، Moonstone از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

7-Labradorescence

kr

 

 

این پدیده در سنگ لابرادوریت در خانواده Fledspar دیده می شود و دارای رنگ سبز و ارغوانی می باشد.

8-Play Of Color

kr

 

 

این پدیده فقط در سنگ اوپال های قیمتی Precious Opal به صورت نقاط رنگی در سنگ مشاهده می شود و اگر زاویه دید به سنگ تغییر کند، این رنگ هانیز تغییر خواهند کرد.

9-Orient

kr

 

 

این پدیده در اصل طیف های رنگی است که در سطح مروارید و کف صدف “قسمت های درونی صدف ها  Mother Of Pearl”  دیده می شود.

 

منبع: نشریه طلا، جواهر شماره 97، ساال چهاردهم، صفحه 32

kr

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هشت =

محصولات مرتبط در فروشگاه