Telegram support Whatsapp support
باورهایی در مورد سنگ درمانی در طول تاریخ

باورهایی در مورد سنگ درمانی در طول تاریخ

در این مقاله در مورد باورهایی در مورد سنگ درمانی بیشتر آشنا خواهید شد .

باورهایی در مورد سنگ درمانی در طول تاریخ

 

 

استفاده از سنگ ها برای درمان بیماری های جسمی و روحی از دوران باستان مورد استقبال مردم بوده و قدمت چند هزارساله دارد. شواهد کاربرد سنگ های طبیعی برای درمان بیماری های مختلف در قدیمی ترین تمدن های بشری به چشم می خورد. اگر چه این نوع درمان در تاریخ قدمت طولانی دارد ولی مطالعات آکادمیک روی مکانیسم آن در سال های اخیر آغاز شده است.

امروز در دنیا این علم را با نام جم تراپی (gem therapy) و به عنوان یکی از شاخه های طب مکمل طبقه بندی می کنند.

باورهایی در مورد سنگ درمانی در طول تاریخ

باورهایی در مورد سنگ درمانی :

در طول تاریخ از سنگ های خاص برای اهداف درمانی، محافظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیرات نامطلوب محیطی استفاده می شده است. قدیمی ترین گزارش ها در مورد خواص درمانی سنگ ها و گوهرها به ۴هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد. در حال حاضر قدیمی ترین شواهد مکتوب درباره سنگ درمانی مربوط به کتیبه های سومری و متون علوم ودایی هند باستان است. در طب سنتی هند (آیورادا) دستورات دقیقی در مورد تهیه پودر، خمیر و درمان با سنگ های شفابخش وجود دارد.

در خاور دور و چین باستان نیز درمانگران از خواص درمانی سنگ ها آگاه بودند و از آنها در درمان بیماران استفاده می کردند و ممارست در این کار این کشور را به یکی از بزرگ ترین عرضه کنندگان گوهر و سنگ شفابخش در دنیا تبدیل کرده است.

باورهایی در مورد سنگ درمانی در یونان باستان :

همچنین در یونان باستان مردم بر این اعتقاد بودند که همراه داشتن سنگ ها و مصرف پودر آنها به صورت خوراکی، ارواح پلید را از آنها دور نگه می دارد و به این ترتیب از انواع بیماری ها، چشم زخم ها، بلایا و فجایع در امان می مانند. صحبت از قدرت ویژه و منحصربفرد سنگ های شفابخش تنها در میان عامه مردم نبوده و افرادی مثل ارسطو، فیلسوف مشهور یونانی نیز از قدرت ویژه و منحصر بفرد آنها صحبت کرده اند. مردمان روم باستان نیز تحت تاثیر اعتقادات یونان و دیگر تمدن های باستانی، برای رفع بیماری و داشتن اقبال خوب برخی سنگ های صیقلی را در جنگ ها با خود حمل می کردند.

ایرانیان و سنگ های درمانی :

ایرانیان نیز به خصوص پس از اسلام توجه خاصی به خواص درمانی و متافیزیکی سنگ ها داشتند و در آثار متعددی به تاثیر این سنگ ها بر سلامت جسم و روح، اشاره شده است. صباح بن عمران از جواهرشناسان عهد هارون الرشید عباسی و عطاربن محمد منجم و مولف کتاب «منافع الاحجار» از معروف ترین این افراد در آن دوره هستند اما در این میان بدون شک ارزشمندترین و مهم ترین کتاب گوهرشناسی ایران کتاب «الجماهر فی الجواهر» ابوریحان بیرونی به عربی و رساله «تنسوخنامه ایلخانی» خواجه نصیرالدین طوسی به فارسی است که در آن به خواص سنگ های متعددی اشاره شده است.

 هیلد گارد، درمانگر صاحب نام قرن ۱۲ میلادی نیز از جمله کسانی بود که به سنگ درمانی اعتقاد داشت. از جمله روش های درمانی این زن درمانگر، قرار دادن سنگ های خاص روی نقاط ویژه ای از بدن و همچنین نوشاندن آب به بیماران از ظرفی بود که سنگ های شفابخش یک شبانه روز در آن قرار داشتند. وی در کتاب خود «فیزیکا» به توضیح خواص درمانی سنگ های نیمه قیمتی پرداخته است و می نویسد: «پزشکان برای درمان بیماری ها باید یک دید کل نگر نسبت به وجود انسان داشته باشند و تاثیر عوامل محیطی مانند ارتعاشات دریافت شده از سنگ های شفابخش را نیز در درمان بیماری در نظر بگیرند.»

سنگ شفابخش درون :

پاراسلسوس، مشهورترین پزشک اروپایی دوره رنسانس نیز مطالعات فراوانی درباره ویژگی های سنگ های شفابخش و موادمعدنی و ساختمان فیزیکی و فرمول شیمیایی آنها انجام داده است. نظریه وی که به رغم گذشت چند قرن هنوز سرلوحه کار پزشکان کل نگر امروز است، در مورد سنگ ها و خواص درمانی آنها این است که از سنگ های شفابخش نه تنها می توان در درمان علایم بیماری ها بلکه برای مداوا دلایل عمیق بیماری ها هم استفاده کرد. پاراسلسوس می گوید: «تنها یک منشا برای سلامت وجود دارد و آن نیروی نامحدود، پرقدرت و آگاه درون ما انسان هاست و این شفاگر درون، می تواند همه بیماری ها را درمان کند . تنها دلیل بروز بیماری این است که شفاگر درون به دلیل عادت های ناسالم زندگی و بی توجهی انسان ها، دچار ضعف و ناتوانی شده است. من هنگام درمان بیماران صرفا تلاش می کنم نیروی شفابخش درونی شان را دوباره زنده کنم.» باورهایی در مورد سنگ درمانی

باورهایی در مورد سنگ درمانی :

یاقوت: این سنگ که رنگ نوع مرغوب آن سرخ و به رنگ خون کبوتر است، از دوران قدیم به عنوان سنگ زینتی استفاده می شده است. از جمله خواص ذکرشده برای یاقوت درمان بیماری های قلب : تقویت قلب ، گردش خون، مغز اعصاب و … می باشد.

یشم: برای آن ایجاد شادی عمیق در روح، متعادل کردن بدن و درمان تشنج و بیماری ریه است. گفته می شود انواعی از این سنگ باعث رقت قلب، عاطفه و درک و فهم می شود. همچنین باعث تسکین عوارض روده، نفخ و یبوست می شود. معده را نیز تقویت می کند و حالت تهوع و نگرانی ها را از بین می برد و باعث قابلیت درک و حساسیت می شود.

کهربا: خواص درمانی سنگ کهربا، آنتی آلرژی و ضداگزما و ناراحتی های پوستی است.

لاجورد: سنگ لاجورد در درمان فشارخون بالا و تسکین دردهای سر موثر است.

فیروزه: از جمله خواص درمانی سنگ فیروزه را تقویت کبد، غدد و چشم ها برشمرده اند.

مرجان: برای درمان و تقویت قلب و تنظیم و فعال کردن سیستم خونسازی بدن مفید است.

الماس: بسیاری بر این باورند که الماس کنار انسان باعث تقویت مثانه و رفع مشکلات دستگاه گوارش می شود. در درمان رعشه و صرع و تقویت استعداد نیز نقش دارد.

زبرجد: یکی از سنگ هایی است که استفاده از آن را خوش یمن و دورکننده چشم زخم می دانند. از دیگر خواص این سنگ کاهش ناراحتی های قلبی، کاهش غلظت خون، تقویت دستگاه گوارش، درمان اگزما، جوش و آکنه است.

زمرد: این سنگ زینتی را دارای مزاج سرد و خشک می دانند و از جمله خواص آن پیشگیری از صرع، درمان پارکینسون، محافظت از قلب و افزایش نور چشم است.

 

منبع: آفتاب ، دکتر باقر مینایی(عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاون دانشگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران)

 

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

محصولات مرتبط در فروشگاه