Telegram support Whatsapp support
برج سلمان

برج سلمان در مشهد سوخت

برج سلمان یکی از مراکز تجاری شهر مشهد به حساب می آید, این مرکز تجاری به طور هولناک سوخته و هنوز دلایلی واضع پیدا نشده است مطالب درباره این اتفاق تاسف بار دیروز، در پایین شرح داده شده است .

برج سلمان در مشهد سوخت

آتش سوزی در برج سلمان مشهد خسارات مالی هنگفتی بر جای گذاشت . به گزارش خراسان حدود ساعت ۱۹:۱۵ شب گذشته شعله های آتشی که از برج تجاری سلمان مشهد زبانه می کشید گروه های امدادی و اطفای حریق آتش نشانی مشهد را به خیابان راهنمایی کشاند . شعله های آتش بر فراز این برج بزرگ و دود سیاه رنگی که آسمان منطقه را پوشانده بود حکایت از فاجعه ای تلخ داشت دود سیاهی که از نقاط خیلی دور شهر مشهد هم قابل رویت بود .

رهگذران و اهالی منطقه در حالی با چشمانی نگران و هراسان به سوی برج در حال سوختن می دویدند که ترافیک سنگینی نیز در محل وقوع حادثه ایجاد شده بود . دود سیاه رنگ این آتش سوزی گسترده از صد متری فجر مشهد هم قابل رویت بود و هر کسی علتی را برای وقوع این حادثه مطرح می کرد تعدادی از خودروهای آتش نشانی در محل متوقف شده بودند در حالی که تجمع شهروندان برای مشاهده این سانحه موجب کندی کار نیروهای امدادی می شد . مشاهدات عینی خبرنگار خراسان حاکی است در ساعت اولیه در حالی که طبقات بالای این برج ۱۸ طبقه، در آتش می سوخت، تنها یک خودروی آتش نشانی با نردبان بلند در حال اطفای حریق گسترده در این برج بود .

هر لحظه بر تعداد خودروهای آتش نشانی اضافه می شد همچنین تعدادی خودروی باقی مانده در پارکینگ برج سلمان در حال خروج از پارکینگ بودند و تکه هایی از نمای کامپوزیت برج در حال فروریختن بود و دود وسیعی منطقه را فرا گرفته بود . دودی که از بیشتر نقاط مشهد قابل مشاهده بود هر چند دقیقه یک بار آتش شعله ور می شد طبقات بالای برج که بیشتر اداری و پارکینگ است کامل در آتش می سوخت . برخی شهروندان اعلام می کردند که  صدای انفجار چند خودرو از داخل برج را شنیده اند . مردم تعدادی از خودروهای اطراف محل حادثه را به سمت خارج محدوده هل می دادند .
حوالی ساعت ۲۱:۱۵ تعدادی خودروی جدید مجهز به نردبان بلند به صحنه حادثه رسیدند و از جهت های دیگر برج هم مأموران آتش نشانی از طریق نردبان های بلند در حال آب پاشی روی آتش شدند . سوالی که بسیاری از شهروندان مطرح می کردند این بود که مگر برجی به این بزرگی، سیستم اطفای حریق ندارد ؟ برخی فروشگاه های نزدیک برج کار خود را تعطیل کرده بودند . پس از گذشت حدود یک ساعت از آتش سوزی، آتش نشانی بخشی از خیابان را با نوارهای زرد رنگ خطر مسدود کرد تا از ورود مردم به نزدیکی حادثه جلوگیری شود . ساعت ۲۰ و ۴۲ دقیقه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای رسیدگی به وضع مجروحان احتمالی به صحنه حادثه رسید . ساعت ۲۰ و ۵۹ دقیقه برق منطقه قطع شد . سقوط بخشی از کامپوزیت های آتش گرفته به محدوده پارکینگ مجاور برج باعث آتش گرفتن درختی در پارک شد که پس از مدت کوتاهی اطفا شد .
با وجود تلاش های گسترده ای که  برای مهار حریق ادامه داشت برخی از اهالی محل از ترس سرایت شعله های آتش محل کار و یا منزل خود را ترک کرده بودند . برخی حاضران مدعی شنیده شدن انفجار قبل از بروز آتش سوزی بودند, اما برخی منابع اعلام کردند که اتصال سیستم روشنایی برج دلیل این آتش سوزی بوده و بر همین اساس گویا آتش سوزی ابتدا از بخش اداری که در این ساعت تعطیل بوده شروع و سپس از طریق نمای ساختمان به طبقات سرایت کرده است . در این میان بیان این جمله از سوی یکی از شهروندان که ممکن است افرادی در طبقه بالای برج و در محاصره شعله های آتش قرار گرفته باشند ! وحشتی را در میان مردم به راه انداخت و هر کسی سعی می کرد به هر طریقی از آن چه در داخل برج می گذرد کسب اطلاع کند .

تعدادی از اهالی از پشت بام ها و بالای درختان سعی می کردند از این حادثه آتش سوزی فیلم برداری کنند . این در حالی بود که برخی از مغازه داران برج سلمان که شاهد از بین رفتن سرمایه زندگی خود بودند فقط با چشمانی اشک بار شعله های آتش را نظاره می کردند . یکی دیگر از شاهدان عینی گفت شعله های آتش بیشتر در طبقات بالا گسترش داشت اما عده ای نیز مدعی اند سیستم اطفای حریق عمل نکرده است . در این میان اگرچه ماموران آتش نشانی با نردبان سعی در خاموش کردن آتش داشتند اما فشار آب و ارتفاع نردبان توان رسیدن به طبقات بالا را نداشت و خیلی از حاضران پرسشگرانه این سوال را مطرح می کردند چرا از چرخبال برای اطفای حریق  استفاده نمی شود .

ابریشمی یکی از شاهدان عینی این حادثه به خراسان گفت : بیشتر فروشگاه های برج سلمان که در چهارراه سلمان فارسی واقع شده است به فروش پوشاک اختصاص دارد و همین عامل نیز موجب گسترش شعله ها می شد . وی گفت : تنها مسیر فرار اضطراری از این برج پله های پشت پارکینگ روباز است و این موضوع که فرد یا افرادی در این برج مانده باشند باعث نگرانی اهالی می شد . اگرچه حرکت خود جوش مردم که زنجیر وار خیابان های اطراف را مسدود کردند تا خودروها به سمت خیابان های فلسطین و احمد آباد هدایت شوند قابل تحسین بود اما تجمع برخی از رهگذران نیز باعث اخلال در امدادرسانی شده بود حتی شایعاتی مبنی بر این که دو نفر خود را از  طبقات بالا به پایین پرت کرده اند نیز  شنیده می شد که ساعاتی بعد آتش نشانی با تکذیب این خبر  اعلام کرد این حادثه خسارت جانی نداشته است .

تا لحظه تنظیم خبر (ساعت ۲۲ و ۳۰  دقیقه شب گذشته) آتش در طبقات پایین برج تحت کنترل درآمده است . در این میان تیموری مدیر منطقه ۲ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به ایسنا  گفت : خوشبختانه هیچ فردی در برج محبوس یا حتی مصدوم نشده است و تنها مصدومان حادثه از خود نیروهای آتش‌نشانی بوده‌اند . وی شامگاه روز گذشته اعلام کرد : این آتش‌سوزی در حال حاضر به طور ۱۰۰ درصد تحت کنترل آتش‌نشانی است .
وی افزود : عملیات اطفای حریق از تمام ضلع‌های برج سلمان انجام گرفت و حریق در حال حاضر تحت کنترل است . تیموری در عین حال خاطرنشان کرد : از سرایت حریق به دیگر نقاط جلوگیری شده و هیچ انفجار خودرویی در این حادثه نداشته‌ایم .
تشکیل ستاد بحران در شهرداری مشهد
در همین حال، در پی وقوع آتش سوزی گسترده در برج سلمان مشهد، ستاد بحران در شهرداری مشهد تشکیل شدو شهردار مشهد با حضور در محل آتش سوزی به مهرگفت : تمام تلاشمان را برای اطفای حریق انجام می دهیم.صولت مرتضوی افزود : اگر نیاز باشد از امکانات شهرستان ها نیز استفاده می کنیم .
آتش از پشت بام تابستانی برج شروع شد
مدیرعامل آتش نشانی مشهد نیز شب گذشته در گفت و گو با خراسان اعلام کرد : پشت بام تابستانی برج ضدحریق نبوده و حریق  از آن جا به نمای کامپوزیت برج که ضد حریق نبوده سرایت و از آن جا به طبقات مجاور نما راه یافته است . وی ادامه داد : در بررسی اولیه تاکنون خسارت جانی و مصدوم شدید نداشتیم .
مدیرعامل آتش نشانی مشهد گفت : بخش هایی از ساختمان برج مجهز به سیستم ضدحریق بوده است . وی افزود : اولین اقدام همکاران نجات مسئولان و مالکان تجاری بود که در همان دقایق اولیه تخلیه اضطراری انجام گرفت . جعفری ادامه داد : در بررسی اولیه ابتدا تا انتهای ساختمان  گزارشی مبنی بر جراحت یا فوت وجود نداشته است .
خسارت داخلی برج جزئی بوده است
جعفری همچنین با اشاره به این که ۳ آتش نشان در این حادثه مصدوم شده اند افزود : خسارت وارد شده به داخل برج جزئی است و آتش به خاطر شکسته شدن شیشه ها وارد برخی طبقات شده که سیستم اطفای حریق داخلی از خسارت بیشتر جلوگیری کرده است . وی همچنین شایعات انفجار را تکذیب کرد و افزود : آتش کاملا مهار شده و ساعت ۲۳ تنها در طبقه ۹ این برج  آتش نشان ها مشغول اطفای حریق می باشند .

درحاشیه

* مردم زیادی در حال فیلم برداری از این حریق گسترده بودند . مأموران آتش نشانی سعی در عقب راندن مردم از محل آتش سوزی داشتند و به مردم اعلام می کردند که اگر برج خراب شود، همه شما زیر آوار می روید .
* تعدادی از شاهدان عینی مدعی ا ند که در دقایق اولیه آتش سوزی، تعداد خودروهای آتش نشانی کم بوده و خودروهای بعدی با تأخیر به محل حادثه رسیدند . چند تن از حاضران به نقل از یکی از نگهبانان برج اعلام  می کردند که منبع گازی در داخل برج وجود دارد که در صورت انفجار، بسیار خطرناک است .
* بقایای کامپوزیت های سوخته شده در خیابان های اطراف برج به چشم می خورد .
* یگان امداد نیز  پس از لحظاتی وارد صحنه شد تا نظم را برقرار کند . تریلرهای آب فضای سبز و خودروهای دیگر آتش نشانی از ایستگاه های مختلف هم در محل حادثه حاضر شده بودند .
* بسیاری از حاضران از عدم هماهنگی در اطفای حریق این برج گله مند بودند .
* گفته می شود بیشتر فروشگاه های این برج بیمه نبوده است .
* در حالی که مدیرعامل آتش نشانی از عمل کردن سیستم اطفای حریق داخل برج خبر داد اما شنیده های خبرنگار ما از مردم حاضر در محل از عمل نکردن سیستم اطفای حریق داخلی حکایت دارد .
* گلایه برخی از استفاده نشدن از چرخ بال برای مهار این گونه آتش سوزی ها .
* حرکت خود جوش مردم در مسدود کردن مسیر های منتهی به محل حادثه در پی کمبود نیروهای انتظامی مشهود بود .
* حضور انبوه مردم در خیابان های اطراف محل حادثه بدون توجه به خطرات موجود از مشکلات مهم مهار بحران بود .

مشخصات برج سلمان

برج اداری تجاری سلمان در زمینی به مساحت ۱۰۳۰۰ متر مربع و با زیربنای ۶۳۰۰۰ متر مربع و در ۱۸ طبقه بنا شده است که طبقات (۱ – ، همکف، ۱ ،۲، ۳) مختص فضاهای تجاری و دفاتر اداری آن در ۱۲ طبقه از برج قرار گرفته اند .
واحدهای تجاری : ۳۷۰ واحد تجاری در طبقات منفی یک – همکف  – اول – دوم و سوم قرار گرفته اند .
پارکینگ ها : ۵ طبقه با مساحتی معادل ۱۸۳۰۰ متر مربع ( سرپوشیده و روباز) ظرفیت ۵۲۰ خودرو را دارد .
انبارها : به منظور رفع نیاز واحدهای تجاری ۱۷۰ باب انباری در مساحت های مختلف و در طبقات منفی یک، دو و سه پیش بینی شده است .

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

محصولات مرتبط در فروشگاه