Telegram support Whatsapp support
بزرگترین ذخایر طلا

بزرگترین ذخایر طلا

بزرگترین ذخایر طلا در کدام کشورها وجود دارد؟

بزرگترین ذخایر طلا

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان از سال ۲۰۱۰ از فروشندگان بزرگ طلا به خریداران بزرگ این فلز تبدیل شدند و سال گذشته مجموعا ۴۸۳ تن طلا خریدند که دومین خرید بزرگ سالانه از زمان پایان استاندارد طلا بود.

روسیه و چین بزرگترین خریداران در میان بانک‌های مرکزی بودند. طبق گزارش شورای جهانی طلا، در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ هم روند خرید طلا قوی ماند. رشد تقاضا چندان تعجب آور نبود زیرا عمده خریدها زمانی انجام گرفت که طلا تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا با کاهش قیمت قابل توجهی روبرو شده بود. قیمت هر اونس طلا در اواسط دسامبر به پایین ۱۰۵۰ دلار افت کرد که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۰۹ بود.

البته همه بانکهای مرکزی خریدار طلا نبودند به عنوان مثال بانک مرکزی کانادا تقریبا همه طلایی که در اختیار داشت را به شکل سکه فروخت و نقد کرد. در حالیکه ونزوئلا برای پرداخت بخشی از بدهی خود به فروش ذخایر طلا متوسل شد. ذخایر طلای این کشور عضو اوپک سال گذشته نزدیک به یک سوم کاهش پیدا کرد و طبق آمار صندوق بین المللی پول، بیش از ۴۰ تن از ذخایرش را در ماههای فوریه و مارس امسال فروخت. طلا اکنون ۷۰ درصد از کل ذخایر ونزوئلا را که تا هفته گذشته به ۱۲٫۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد تشکیل می دهد.

اما بیشتر بانکهای مرکزی جهان در حال افزایش ذخایر با بازگرداندن آنها از خارج کشور هستند. طبق آمار شورای جهانی طلا، بانکهای مرکزی جهان تا ماه جاری ۳۲۷۵۴ تن طلا یا حدود ۱۷٫۴ درصد از کل طلایی که تاکنون ضرب شده است را در اختیار داشتند.

باید خاطرنشان کرد که علاقه به افزایش خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی جهان با افزایش سیاستهای پولی غیرمرسوم شامل برنامه‌های خرید گسترده اوراق قرضه، چاپ سریع پول و نرخهای بهره نزدیک به صفر و در بعضی موارد نرخهای بهره منفی پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ همزمان شد. اگرچه همچنان بحث درباره کارآمدی این سیاستها ادامه دارد اما به نظر می رسد بانکهای مرکزی برای حفاظت در برابر سیاستهای خودشان طلا خریداری می کنند. سرمایه گذاران هم در شرایطی که اعتماد به کارآمدی بانکهای مرکزی متزلزل شده است، برای حفاظت سرمایه در برابر تورم منفی و وخامت اوضاع اقتصادی همین شیوه را برگزیده اند.

پایگاه خبری بیزنس اینسایدر به معرفی ۱۰ کشوری پرداخته که صاحب بزرگ‌ترین ذخایر طلا هستند:

۱- آمریکا

ذخایر رسمی طلا: ۸۱۳۳٫۵ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۷۴٫۹ درصد

۲ – آلمان

ذخایر رسمی طلا: ۳۳۸۱ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۶۸٫۹ درصد

۳- ایتالیا

ذخایر رسمی طلا: ۲۴۵۱٫۸ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۶۸ درصد

۴- فرانسه

ذخایر رسمی طلا: ۲۴۳۵٫۷ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۶۲٫۹ درصد

۵- چین

ذخایر رسمی طلا: ۱۷۹۷٫۵ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۲٫۲ درصد

۶- روسیه

ذخایر رسمی طلا: ۱۴۶۰٫۴ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۱۵ درصد

۷- سوییس

ذخایر رسمی طلا: ۱۰۴۰ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۶٫۷ درصد

۸- ژاپن

ذخایر رسمی طلا: ۷۶۵٫۲ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۲٫۴ درصد

۹- هلند

ذخایر رسمی طلا: ۶۱۲٫۵ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۶۱٫۲ درصد

۱۰- هند

ذخایر رسمی طلا: ۵۵۷٫۷ تن

سهم طلا در ذخایر خارجی: ۶٫۳ درصد

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 5 =

محصولات مرتبط در فروشگاه