Telegram support Whatsapp support

بهبود دهی سنگ های قیمتی – گرما دهی

بهبود دهی سنگ های قیمتی – گرما دهی

سنگ .های قیمتی را به منظور تغییر در رنگ و شفافیتشان .در معرض دمای بالا قرار دهیم.

 

سنگ .هایی که در آنها از این روش بهبود سازی استفاده .می شود:

کهربا: هنگامیکه کهربا در روغن .داغ فرو می رود – به عنوان مثال روغن تخم .کتان – رنگی طبیعی آن تیره تر می شود و .جنس کهربا به سمت ظاهری پاکتر متمایل شده، همچنین .می تواند سبب شود در درون کهربا ناخالصی های شفاف .ایجاد شود.

 

heating1

.پوشش دایره ای که در این سنگ های کهربا مشخص .است نتیجه فرو بردن این سنگ قیمتی در روغن داغ .می باشد که سبب ایجاد شکل پولکی در این کهربا .ها شده است.

 

آماتیست: گرما دهی .می تواند ناخالصی های قهوه ای رنگ ناخواسته ای که .در برخی آماتیست ها وجود دارد را از بین ببرد.. همچنین این فرآیند بهبود سازی سبب روشن تر کردن .رنگ برخی سنگ های آماتیست تیره شود.

 

.آکوامارین: به طور طبیعی غالب سنگ قیمتی آکوامارین اگر .فرآیند گرمادهی را بر روی آنها انجام ندهیم، به .رنگ سبز آبی هستند. گرمادهی در یک محیط کنترل .شده بر روی سنگ آکوامارین سبب می شود که رنگ .سبز از آن رفته و ظاهر این سنگ به رنگ .آبی متمایل شود.

 

سیترین: برخی از .انواع سنگ های آماتیست را با گرما دادن می توان .تبدیل به سیترین نمود.

 

یاقوت سرخ: .گرمادادن سنگ یاقوت سرخ سبب می شود که رنگ صورتی .از آن گرفته شده و یک رنگ زیبای قرمز را .به نمایش بگذارد. همچنین فرآیند گرمادهی حالت ابریشم گونه .(وجود ناخالصی های جزئی درون سنگ یاقوت سرخ) .درون سنگ که سبب می شود رنگ ظاهری یاقوت سرخ .روشن تر به نظر رسیده و غیر شفاف باشد را .از بین ببرد. همچنین فرآیند بهبود سازی گرمادهی سبب .می شود که این ناخالصی های ابریشم مانند تبلور مجدد .پیدا کنند. این عامل باعث ایجاد حالت ستاره ای .زیبا در یاقوت سرخ می شود (یاقوت سرخ ستاره .دار)

 

یاقوت کبود: فرآیند گرمادهی در .سنگ یاقوت کبود سبب تشدید رنگ آبی در این سنگ .قیمتی می شود. این گرمادهی همانند سنگ یاقوت سرخ .موجب از بین روفتن ناخالصی های ابریشم مانند می شود.. این کار به شفاف تر شدن سنگ یاقوت کبود .کمک می کند. همچنین گرمادهی سبب می شود که .ناخالصی های ابریشم مانند تبلود مجدد پیداکرده و همانند سنگ .یاقوت سرخ، پدیده ستاره دار شدن به وجود آید.. (یاقوت کبود ستاره ای)

 

heating2هنگامیکه یاقوت کبود از معدن .استخراج شود در اکثر مواقع رنگ آن بسیار کم است.. زمانیکه آن را با فرآیند گرمادهی در محیطی کنترل .شده، بهبود سازی کنیم، رنگ آن تبدیل به .رنگ آبی خارق العاده ای می شود.

 

.تانزانیت: سنگ معدنی زئیسیت که شامل انواع متنوعی از .سنگ قیمتی تانزانیت می باشد، غالبا در دمای پایین .گرما دهی می شود تا رنگ قهوه ای مانند از .آن گرفته شده و رنگ آبی متمایل به ارغوانی در .آن نمود بیشتری پیدا کند.

 

heating4

سنگ قیمتی تانزانیت غالبا به رنگ قهوه .ای استخراج می شود (همانند سنگ تراش نخورده و .تراش خورده ای که در سمت چپ تصویر ملاحظه می .کنید)زمانیکه گرمادهی شود رنگ آن تبدیل به آبی .و یا آبی متمایل به ارغوانی می شود. (.سنگ تراش نخورده و تراش خورده سمت راست)

.

توپاز: گرمادهی سنگ توپازی که به رنگ صورتی .متمایل به سبز است برخی اوقات سبب می شود که .رنگ زرد مانند آن از بین رفته و در نتیجه .رنگ صورتی پررنگی را نمایش دهد. همچنین فرآیند گرمادهی .در مواقعی که تصمیم داریم رنگ آبی به توپاز بدهیم .نیز کاربرد دارد. بلورهایی که در ابتدا بی رنگ .بوده اند، در طی فرآیند گرما دهی، نور .مورد تابش اشعه قرار گرفته و این عمل سبب ایجاد .رنگ آبی بسیار زیبا در این سنگ می شود..

 

heating3

این سنگ توپاز .باشکوه به دو نیم برش داده شده است. بلورهای .سنگ سمت راست گرماداده شده و سبب ایجاد رنگ صورتی .متمایل به ارغوانی شده است. هر دو رنگ این .سنگ در بازار بسیار مورد تقاضا است.

 

.تورمالین: برخی اوقات فرآیند بهبود سازی گرما دهی سبب .می شود که سنگ هایی که رنگ آنها سبز بسیار .تیره است روشن تر شوند. این تغییر در سنگ .تورمالین اتفاق می افتد.

 

زیرکن: برخی .از سنگ های قیمتی زیرکنی که رنگ آنها قهوه ای .متمایل به قرمز است در محیطی کنترل شده گرمادهی می .شوند. این عمل سبب ایجاد رنگی بادوام در سنگ .می شود.

 

عوامل دوام

فرآیند بهبود .سازی گرمادهی در تمامی سنگ هایی که ذکر شد سبب .افزایش دوام آنها می شود.

 

روش های .نگهداری

هنگامیکه این سنگ ها را در معرض گرمای .شدید قرار بدهیم، آنها را نسبت به شرایط عادیشان.، کمی شکننده تر می سازیم. بنابراین نکته ای .که باید مد نظر داشت این است که توجه کنیم .به گوشه ها و لبه هایی که در این سنگ .ها تراش خورده آسیبی نرسد.

منبع: آرگو

برای مشاهده جدیدترین جواهرات اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (هنوز امتیازی ثبت نشده)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 5 =

محصولات مرتبط در فروشگاه