Telegram support Whatsapp support

روش هایی برای بهسازی سنگ توپاز

برای ایجاد رنگ های زیبا در سنگ توپاز بی رنگ از روش بهسازی توپاز استفاده می شود که این کار برای بهسازی سنگ توپاز چندین روش و راهکار دارد. در این مقاله چند روش بهسازی سنگ توپاز معرفی و توضیح داده شده است.

بهسازی توپاز

روش های بهسازی توپاز

  • حرارت دادن Heat : هدف از این کار، به وجود آوردن رنگ صورتی ( در طبیعت کمیاب ) از سنگ‌هایی که به رنگ زرد، نارنجی یا قهوه ای هستند. این تغییر رنگ دارای دوام بوده و رنگ آن تغییر نمی‌کند. تشخیص آن ناممکن است.
  • پرتو افکنی irradiation : هدف از این روش، تولید سنگ‌های آبی تیره توپازاست، چون در طبیعت این کانی به رنگ آبی کم رنگ یافت می‌شود این تغییر رنگ همانند روش بالا دارای دوام بوده و رنگ آن تغییر نمی‌کند، معمولا غير قابل تشخیص است.
  • انتشار رنگ در سطح سنگ Diffusion : هدف از این روش، تولید رنگ‌های متفاوتی مانند قرمز، سبز و آبی است. دوام ندارد به دلیل این که رنگ در سطح سنگ انتشار یافته قابل تشخیص است
  • پوشش سطحی Surface Coating : هدف از این روش، تولید رنگ های رنگین کمانی برای سنگ توپازآتشین fire topaz است. این روش دوام نداشته و با خراش دادن روی سطح سنگ قابل تشخیص است.

فرآوری حرارتی برای بهسازی توپاز

سنگ‌های بی‌رنگ توپازکه برای فرآوری آن ها جهت تبدیل به رنگ آبی استخراج می‌شوند عمدتا از نیجریه و سریلانکا می‌آیند. در واقع بیش از ۹۹% توپاز های آبی امروزی حاصل حرارت دهی گونه بی‌رنگ می‌باشند در طبیعت نوع آبی سیر سوپر یا سوئیس وجود ندارد. این سنگ‌ها ابتدا با تشعشع به بهسازی توپاز بی رنگ تبدیل به قهوه‌ای و سپس با حرارت تبدیل به رنگ با ثبات آبی می‌شوند.

همچنین توپازقهوه‌ای مقدار قابل توجهی از رنگ خود را زیر نور آفتاب از دست می دهد. رنگ اغلب گونه‌های صورتی توسط فرآوری حرارتی از سنگ‌های قهو‌ای گیلاسی رنگ به وجود آمده چنین سنگ‌هایی را Pinked یا Fired می‌نامند. نوع بی‌رنگ را می‌توان با روش Aaua Aura ( رسوب گذاری بخار طلا ) تا رنگ سبز – آبی روکش گذاری کرد.

بهسازی توپاز

چگونگی تشخیص توپاز اصل از بدل

سنگ‌هایی که به طور ظاهری شبیه به این سنگ هستند، عبارتند از: سافیر مصنوعی، شیشه آبی، اسپینل مصنوعی گاهی اوقات هم با سنگ‌هایی چون سیترین، آکوامارین، تورمالین، کوارتز قهوه‌ای smoky quartz اشتباه گرفته می‌شود. گاهی مشاهده شده که سیترین را به عنوان توپازبرزیلی می‌فروشند.

نکته قابل توجه این است که وقتی سنگ کوارتز حرارت ببیند می‌تواند تغییر رنگ بدهد و انواع بدلی سبز ، زرد و رنگ‌های دیگر تولید و در بازار به عنوان توپازاصل و طبیعی فروخته می‌شود. توپاز‌های طلایی معمولا گرانتر بوده و بهتر است. یک جواهر مشهور به نام براگانزا Braganza با وزنی معادل ۱۶۴۰ قیراط تصور می‌شد که یک برلیان الماس درشت و بی نظیر است. ولی بعدها مشخص شد که یک توپاز بی‌رنگ بوده است.

روش مراقبت و نگهداری از سنگ توپاز

آن را می‌توانید با آب گرم و صابون تمیز کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه از دستگاه ماوراء صوت Ultrasonic و تمیز کننده به وسیله بخار استفاده نکنید و از نگه داشتن آنها کنار مواد شیمیایی به خصوص اسیدها پرهیز شود. مراقب باشید سنگ‌هایی که به روش روکش coated بهسازی رنگ شده‌اند، خراش و آسيب سطحی نبینند.

بهسازی توپاز

خواص سنگ توپاز در چاکرا درمانی

عنصر کلی این سنگ آتش است ولی هر رنگ این کانی برای یک نوع چاکرا استفاده می‌شود. از خواص توپاز سفید در جهت دریافت انرژی از کانال‌های چاکرای هفتم (تاج)، از خواص سنگ توپاز زرد جهت چاکرای سوم (ناف) و چهارم (قلب)، از خواص توپاز آبی رنگ نیز برای چاکرای پنجم (گلو) و ششم (چشم سوم) استفاده می‌شود.

بنابراین اگر فردی می‌خواهد از بیماری و رنج خود اطلاع یابد باید از خواص سنگ توپازسفید که بیشتر انرژی سطح بالا را در اختیار دارد استفاده کند رنگ سفید این سنگ تمام سنگ‌های دیگر را تقویت می‌کند. اگر از روده کوچک، کلیه ها، مثانه و روده بزرگ رنج می‌برید باید از خواص سنگ توپاز زرد رنگ استفاده کنید. چنانچه شخصی دچار لکنت زبان، گلودرد و پرکاری تیروئید است باید از خواص سنگ توپازآبی در چاکرا درمانی استفاده کند زیرا تشعشعات انرژی سرد آبی سطوح قوه تمرکز و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشاوره تلفنی سنگ درمانی

 مشاوران سنگ درمانی جواهری بینا 

 با بهره گیری از علوم روز دنیا، آیات و روایات مذهبی و اطلاعات کارشناسی خود به عنوان یک راه حل جدید و مناسب در حوزه خدمات مشاوره سنگ درمانی به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیر خواهد بود .

  برای مشاوره تلفنی سنگ درمانی توسط کارشناسان خبره جواهری بینا می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید …

۲- ۰۵۱۳۷۶۵۸۵۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۸۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۳۰۰

تلگرام : @javaheribina_admin
واتساپ: api.whatsapp.com

لینک کانال جواهری بینا:

https://telegram.me/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود درمورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این بخش به اشتراک بگذارید

توپاز جواهری بینا

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

محصولات مرتبط در فروشگاه