Telegram support Whatsapp support

بهسازی سنگ زمرد برای بهبود این سنگ قیمتی

در این مقاله در مورد مطلب بهسازی زمرد توضیح خواهیم داد؛ به علت فشار زیاد هنگام تشکیل زمرد در زمین و شرایط سخت استخراج ممکن است زمرد طبیعی دارای شکستگی ها و ترک‌های فراوانی باشد که به‌ همین دلیل از گذشته تا کنون جهت پوشاندن ترک‌ها آن را در مایعی شبیه روغن مخصوصی قرار داده و زمرد را بهسازی می‌کنند.

بهسازی زمرد

سنگ زمرد چیست؟

این گوهر زیبا یکی از سنگ های پگماتیت است که از بریلیوم و سیلیکات آلومینیوم تشکیل شده است. عناصر کرم و وانادیوم درون لایه های زمرد، رنگ های زیبای سنگ را ظاهر می کنند . در ایران باستان زمرد را دوال یا دوبال می نامیدند. این سنگ خیره کننده در طبیعت به همراه ناخالصی وجود دارد. هر چه ناخالصی در زمرد بیشتر باشد، رنگ جواهر مات و کدرتر می شود. زمرد از سنگ هایی است که در برابر نور یا حرارت تغییر رنگ نمی دهد. پایداری زمرد در نور طبیعی و مصنوعی به یک نسبت است اما در حرارت بالای 700 تا 800 درجه سانتی گراد، امکان تغییر رنگ زمرد وجود دارد.

سختی سنگ زمرد اصل بین 7.5 تا 8 است و زمردهای مرغوب دارای ناخالصی کمتری هستند. با وجود سختی بالا، زمرد از سنگ های قیمتی بسیار شکننده است. در نگهداری جواهرات زمرد نشان دقت کنید، حتی با کوچکترین ضربه ها امکان خرد شدن انگشتر زمرد وجود دارد. این گوهر گران بها دارای خاصیت مخافظتی در برابر اشعه مضر نور خورشید است.

بهسازی زمرد با روغن

روغن زدن زمرد یک فرایند جهانی است و حدودا ۹۰ درصد زمرد های موجود در بازار روغن خورده‌اند اما باید توجه داشت، کریستال زمرد ما باید دارای شکستگی های رسیده به سطح باشند تا بتوان روغن را به آن وارد کرد. وقتی زمرد راف از معدن استخراج می‌شود آن را درون بشکه های روغن می‌اندازند و این روغن موجب روانی و تسهیل در فرایند تراش آن می‌شود.

بهسازی زمرد

چگونه کیفیت رنگ زمرد را با بهسازی زمرد بالا ببریم

رنگ زمرد تقریبا ثابت است و در برابر نور مصنوعی و یا طبیعی مانند خورشید تغییر نمی‌کند و فقط در دمای ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد تغییر می‌یابد. چنانچه انگشتر زمرد شما در نتیجه تماس با مواد شوینده زیبایی و جلای خود را از دست دهد باید آن را در ظرفی از روغن بدون رنگ قرار دهید. برای افزایش کیفیت رنگ و جلوگیری از بازتاب نور در ترک های آن معمولا آن را با روغن یا موم، اپوکسی یا پلاستیک اشباع می‌کنند.

راه های تشخیص زمرد طبیعی از مصنوعی

سنگ زمرد تا سال ۱۸۴۰ به شکل مصنوعی تولید می‌شد ولی امروزه بصورت سنتر شده ارائه می‌گردد. تشخیص نوع طبیعی از سنتر شده آن بسیار مشکل است و نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد. خوشبختانه با عبور یا انعکاس اشعه ماورا بنفش در کریستال های مصنوعی و یا طبیعی می‌توانیم تفاوت آنها را مشخص کنیم. انواع مصنوعی آن اشعه ماورا بنفش را از خود عبود می‌دهند در نتیجه شفاف تر بنظر می‌رسند. همچنین برخی زمرد های مصنوعی مثل Grown – Flux بدلیل ماده به کار رفته در آنها هنگام قرار گرفتن در معرض با طول موج بالا درخشش فلورسانت قرمز ماتی از خود ساطع می‌کنند در صورتی که نوع طبیعی آن نوری بازتاب نمی‌کند.

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه به اشتراک بگذارید

بهسازی زمرد

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

محصولات مرتبط در فروشگاه