Telegram support Whatsapp support

تاریخچه و معنای نماد فروهر

تاریخچه  و معنای نماد فروهر :

نمادی که در بیستون ، پارسه ( تخت جمشید ) و بسیاری از برجای مانده های کهن ایران زمین از نیاکانمان برای ما به یادگار مانده است.

تاریخچه و معنای نماد فروهر

فروهر این نگاره انسانی را در هیبت پیرمردی با لباس آراسته پارسی نشان می دهد.با قامتی برافراشته  و با مو و ریش بلند و کلاهی به شکل کلاه هخامنشیان بر سر

به سوی باختر ( شرق ) ایستاده است.

فروهر به صورت پرنده ای با شکوه و نیرومند با بال هایی گشوده در حال پرواز و در حالگذشتن از حلقه ایست که دور کمر خود دارد .

حلقه ای نیز در دست چپ اوست و با دست راست در حال نیایش به درگاه خداوند یکتاست.

 

 1 – پیر سالخورده که نشان از ریش سفیدی و تجربه  و دانش بسیار دارد هموارهاستوار و با قامتی راست  و نیرومند ایستاده است.

 

2 – با سری پوشیده با کلاهی که سر کلاه شیارهایی به صورت ستیغ کوه ها داردو نشانه استواریست رو به سوی خاور ( شرق  ) که پرستش سوی زرتشتیان استایستاده و در حال نیایش است. خاور سوی بالا آمدن خورشید و نور و روشنی است.

 

3 – حلقه ای مهری در دست چپ دارد که به دل نزدیکتر است و او را در حالپیمان بستن با خدا نشان می دهد.

( ایرانیان نخستین مردمانی بودند که به ویژه گی دست چپ و نزدیکی به دلپی بردند و سپس همین حلقه را رومیان و پس از آن جهانیان به عنوان

حلقه پیمان نامزدی به انگشت دست چپ گذاشتند )

 

4 – بال های برافراشته دو دست پرنده را نشان می دهد که دارای 3 ردیف بال استکه با همه وجودش در حال پرواز است و نشان اندیشه و گفتار و کردار نیک است.انسان کامل باید با این 3 ویژه گی همیشه در حال پرواز باشدو از فرو افتادن بهکاستی ها و کژی ها بپرهیزد.

 

5 – حلقه ای که این مرد سالخورده در میان دارد ( دور کمر ) نشانه این جهانخاکی است که همه انسانها چاره ای جز گذر از آن ندارند و روزی این جهان رابدرود خواهند گفت.( ایرانیان باستان از آن هنگام به گرد بودن زمین پی برده بودند ).

 

6 – دم پرنده که در زیر قرار دارد نشان دهنده اندیشه و گفتار و کردار بداست که یک انسان کامل باید آنرا به زیر اندازد.

 

7 – دو پای پرنده به شکل دو نوار حلقه ای نشان داده شده است که بهچم ( معنای ) سپنته من ( نیروی خوب ) و انگره من ( نیروی بد ) دروجود انسان است.انسان کامل باید با اراده و اختیار ، سپنته من را برگزیند و با انگره مندر حال مبارزه باشد. حال می بینیم که پدران و نیاکان ما برای هر نماد و نگاره ای معناییبه این زیبایی داشتند و ما نباید بی تفاوت از کنارشان گذر کنیم.

برای دیدن جواهرات با نقش فروهر در فروشگاه جواهری بینا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب
۱ ستاره۲ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (1 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 8 =

محصولات مرتبط در فروشگاه